Zatvorenie pobočiek jednej firmy, ktorá vyzbierala od ľudí miliardy, vyvolalo opäť starú otázku o rovnosti ľudských bytostí.
Otázka znie: Je hlúposť tých, čo firme odovzdali svoje peniaze, javom sociálnym alebo biologickým?
Ľavica by mala hovoriť, že na vine sú zbedačené pomery, ktoré znemožňujú ľuďom vzdelať sa v ekonomike a rozoznať hroziace nebezpečenstvo. Keďže ľavica považuje hlúposť za sociálny jav, štát by mal obete odškodniť, lebo on je za ich nevedomosť zodpovedný.
To však naráža na dva problémy, jeden vecný, druhý morálny. Po prvé: ak je chudoba príčinou hlúposti, týka sa len tých, čo nemajú peniaze na vzdelanie. Takí ale nemajú ani žiadne úspory, ktoré by mohli hlúpo darovať firme. A po druhé: má vôbec ľavica ľutovať tých, ktorým túžba po bezpracnom zisku a vysokých úrokoch zatemní mozgy?
Pravica by mala zasa hovoriť, že na vine je ľudská hlúposť biologického pôvodu. Tá je neodstrániteľná, lebo rovní sme si iba pred zákonom, nie v schopnostiach. Štát teda nemôže odškodniť hlupáka túžiaceho po zisku, má však trestať podvodníka, ak hlupáka okradol.
Aj to však naráža na dva problémy, opäť jeden vecný, druhý morálny. Po prvé: podvodník vôbec nemusí byť zlodejom, ale šikovným hráčom, ktorý sa v džungli našich zákonov orientuje s rovnakou ľahkosťou ako hlupák v televíznych kanáloch. A po druhé: má pravica morálne právo viniť ľudí z hlúposti, že nerozoznajú podvodníka, keď sama dodala mnohým z nich lesk tých pravých a čestných obchodníkov?
Tento príbeh veľkých peňazí vybratých od malých ľudí spája celé dve vrstvy, ktoré sú od seba v spoločnosti často na míle vzdialené. Vrstvu chudobných, bezmocných, nevedomých a vrstvu bohatých, mocných, vediacich. Bez nepriamej účasti politikov všetkých strán a všetkých médií by sa totiž nikdy nemohol stať.
A práve toto nerovné spojenectvo dvoch vrstiev bude možno hlavnou príčinou, prečo sa ten veľký príbeh skončí v hanblivom tichu. Niet totiž toho média a politika, ktorý má dnes morálne právo zastať sa nevedomých. Ale sotva sa nájde aj dosť tých, ktorí na svoju nevedomosť bez hanby ukážu a ostatným na posmech si budú za svoju hlúposť pýtať od štátu peniaze.
Autor: Martin M. Šimečka