Veci z reklamy deti ovplyvňujú, ale aj sklamávajú

BANSKÁ BYSTRICA 10. februára (SITA) - Až 83 % detí vo veku od desiatich do 15 rokov túži po veciach z reklám, ale už 53 % bolo sklamaných, keď dostali nejakú vec z reklamy, lebo nebola taká dobrá, ako čakali. Pritom sklamanie sa s narastajúcim vekom zvyšu

je a medzi deviatakmi majú negatívne skúsenosti už dve tretiny z nich. O výsledkoch výskumu na 500 člennom výberovom súbore detí navštevujúcich piaty až deviaty ročník základnej školy v SR referovali Jaroslav Ďaďo a Martina Ondrušová z Univerzity Mateja Bela (UMB) v Banskej Bystrici na dvojdňovej medzinárodnej konferencii Ekonomická teória a prax, ktorá sa končí dnes.

Ako autori výskumu uviedli, 64 % detí používalo výrazy, ktoré počuli v reklame, a 46 % by chcelo robiť to, čo ľudia v reklame. Viac ako 36 % detí verí, že vlastníctvo vecí z reklamy ich urobí v očiach druhých zaujímavejšími, 45 % detí sa cíti spokojnejších s vlastnením vecí z reklamy, ktorú iné deti nemajú, a 17 % detí sa po pozeraní reklám cíti nespokojných so svojím spôsobom života či výzorom. Autori upozorňujú, že skúmaná generácia je veľmi manipulovateľná, nie je si vedomá svojich potrieb a realizuje ich cez reklamný tovar. Pritom ide však o významnú spotrebiteľskú silu s vreckovým a s vplyvom na rodičov - ovplyvňujú 60 % všetkých výdavkov domácnosti, vyberajú 42 % miest letných dovoleniek a často lepšie ovládajú vlastnosti niektorých tovarov ako rodičia.

Z prieskumu vyplynulo, že 31 % detí minie väčšinu vreckového na sladkosti, najobľúbenejšie sú preto medzi nimi reklamy na Pepsi, Sprite a Coca-colu. Autori konštatujú, že naivná, spravodlivá, vtipná a o svojej pravde presvedčená mládež prežíva najmä posolstvá reklám ako sloboda, šťastie, radosť, túžba a nádej, priame, ironizujúce a humorné. Súčasne pripomínajú, že reklama je tak spoluzodpovedná za výchovu dieťaťa, aj keď správny postoj k peniazom a nástrahám konzumnej spoločnosti musia deťom vštepovať rodičia. Od autorov reklamy očakávajú, že by mali viac presadzovať priateľstvo, láskavosť, čestnosť, spravodlivosť, od rodičov, že povedú deti viac k sporivosti, k časovaniu a regulácii spotreby a k menšiemu vysedávaniu pred televíziou.



bl;ku

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 472
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 127
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 697
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 698
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 016
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 264
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 747
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu