Povodňové mapy poisťovniam ukážu, v ktorých oblastiach sú ako často povodne. Ak je niektoré miesto pravidelne dvakrát do roka pod vodou, jeho obyvatelia musia počítať s oveľa vyššími poistkami ako tí, ktorí žijú v bezpečnejších miestach.
Prezident Slovenskej asociácie poisťovní Roman Holček vraví, že k systému sa doteraz záväzne prihlásilo päť poisťovní, ktoré predstavujú rozhodujúcu časť trhu. Funkčný by mal byť koncom októbra alebo novembra. Ďalšie poisťovne pravdepodobne k systému pristúpia na základe toho, ako sa osvedčí.
"Už dnes poisťovne diferencujú niektoré sadzby podľa rizika vzniku škody. Rizikové mapy povedú k ďalšiemu spresneniu tejto segmentácie a výsledkom môže byť aj zníženie poistného na niektoré riziká u tých klientov, ktorých rizikovosť je výrazne nižšia, ako priemerná," tvrdí riaditeľ sekcie pre malé a stredné riziká Českej poisťovne Slovensko Denis Vávra.
Poisťovne zatiaľ nechcú povedať, o koľko sa zvýši poistné ľuďom, ktorí žijú v najohrozenejších oblastiach. "Až povodňové mapy ukážu, aká je miera ohrozenia jednotlivých oblastí. V najohrozenejších oblastiach poistné asi stúpne, aj keď si nemyslím, že to bude vo všeobecnosti dramatické zvýšenie," tvrdí Katarína Janáková, vedúca oddelenia privátneho a cestovného poistenia v Allianz Slovenskej poisťovni.
Podľa Holčeka však nový systém môže viesť až k tomu, že poisťovne budú odmietať poistiť tie objekty, ktoré pravidelne zaplavuje voda. "Na západ od našich hraníc sa bežne stáva, že poisťovne odmietajú brať do poistenia riziká, ktorých pravdepodobnosť vzniku je takmer sto percent. Ak má teda niekto postavený dom na mieste, na ktorom mu ho dvakrát do roka vytopí rieka, musí počítať s tým, že riziko povodne je v jeho prípade takmer nepoistiteľné," hovorí Vávra. Poistenie sa totiž vzťahuje na udalosti, ktoré sú nahodné a nie na také, ktoré sa pravidelne opakujú. Preto bude aj poistné v najkritickejších oblastiach vyššie ako inde.
Poisťovne tvrdia, že nový systém nebude výhodný len pre nich, ale predovšetkým pre klientov. "Okrem stanovenia poistného ho možno využiť aj na varovanie klientov v ohrozených oblastiach v prípade hroziacich katastrofických udalostí. Nie je teda nereálne, že v prípade valiacej sa povodňovej vlny budú klienti telefonicky kontaktovaní a upozorňovaní na blížiace sa nebezpečenstvo," hovorí Vávra.
Povodňové mapy budú slúžiť aj zaisťovniam ako odhady maximálnych možných škôd. Zaisťovne tak budú môcť pri vyjednávaní s poisťovňami účinnejšie argumentovať.