školského inšpektora. O úrovni vyučovania vraj často nevie ani zriaďovateľ školy. A učitelia zas nevedia, ako pracovať so štandardami či učebnými osnovami. Z inšpekcie majú strach – svedčí to o tom, že riaditelia na hodinách nerobia hospitácie a učitelia na takéto kontroly nie sú zvyknutí. Aj takéto sú poznatky Štátnej školskej inšpekcie z návštev slovenských škôl.
Za rok 1600 inšpekcií
Štátna školská inšpekcia sa zameriava na kontrolu výchovno-vzdelávacieho procesu (vyučovania), podmienok a riadenia v základných a stredných školách. Minulý rok urobila 1600 inšpekcií, čím prekontrolovala úroveň vyučovania v 23 percentách školských subjektov.
Inšpekcia nerobí „prepadovky“. Na kontrolu sa ohlasuje 6 týždňov dopredu, aby pedagógovia mali čas sa na ňu pripraviť. Aj tak však vždy nejaké nedostatky nájde.
„Kto nič nenájde, zle kontroluje,“ konštatujú školskí inšpektori. Tvrdia, že ak aj učiteľ hrá pred inšpektorom „divadlo“, odhalia ho. Veľa sa totiž nahrať nedá: „Žiaci to prezradia správaním, lebo na takú hodinu nie sú zvyknutí.“
Inšpekcia je dôkladná. Len jej metodika má 50 strán. Kontrola a hodnotenie sa vykonáva na podobných princípoch, ako v iných európskych krajinách. Na rozdiel od nich však naša inšpekcia nielen kontroluje, ale aj hodnotí.
Nový systém kontroly
Štátna školská inšpekcia prešla tento rok na nový systém spracovania hodnotení – všetky zistenia sa budú zaznamenávať do počítačov, graficky vyhodnocovať a porovnávať. Tak bude možné ihneď urobiť rebríček najlepších i najhorších škôl, zistiť rozdiely medzi školami aj medzi krajmi, alebo porovnať, či sa škola od minulej kontroly zhoršila alebo zlepšila.
Výsledky budú úplne presné po prechode na počítačové spracovanie a vyškolení inšpektorov. Počítačovo sa spracovávali niektoré údaje aj v minulom školskom roku, ktoré preukázali úroveň vyučovania jednotlivých predmetov.
Testovala sa úroveň niektorých predmetov na základných školách, osemročných gymnáziách, stredných odborných školách a stredných odborných učilištiach.
Výsledky úrovne predmetov
Inšpekcia zistila, že na základných školách sa znižuje úroveň výsledkov z matematiky, najmä na prvom stupni. Učitelia celkove žiakom dávajú výborné známky – nadhodnocujú ich výsledky. V matematike aj o dva stupne!
Problémy s matematikou majú aj gymnáziá s osemročným štúdiom – výsledky žiakov 4. ročníka niektorých týchto gymnázií boli slabšie, ako ako výsledky ôsmakov základných škôl. Na viac ako šiestich percentách škôl boli výsledky až nedostatočné.
U žiakov stredných odborných škôl a stredných odborných učilíšť je zase slabá úroveň vyučovania cudzích jazykov. „Mnohí pedagógovia zabúdajú na to, že pre žiakov týchto škôl je znalosť cudzích jazykov druhou odbornosťou,“ upozorňuje M. Uhereková. Inšpekcia zistila aj kvalitatívne rozdielny prístup k vyučovaniu odbornej terminológie v cudzích jazykoch, niekde až nedostatočný.
Pokrivkáva i úroveň vyučovania odborných predmetov, najmä v stolárskych a strojárskych odboroch – časť majstrov odbornej výchovy nemá pedagogické vzdelanie, dielne, odborné učebne a laboratóriá sú slabo vybavené, žiaci majú slabú prax. V dôsledku toho je aj odbornosť absolventov slabšia.
Čítajte viac v prílohe Škola a rodina