keho maliara Domenichina Chlapec s dalmatíncom predal pod cenu - za 16 miliónov, ale aj tak je to slovenský rekord. Ten doterajší mal obraz Pokušenie sv. Antona od Dominicusa van Wijnena, ktorý sa predal za 3,5 milióna.
Trh s výtvarným umením sa konečne rozbieha aj u nás. V túto jeseň je dosiaľ nebývalé množstvo aukcií a nelicituje sa už len v Bratislave, ale aj na východe. Napríklad v Prešove možno kúpiť Andyho Warhola oveľa lacnejšie ako kdekoľvek na svete.
Na aukciách sa začínajú objavovať aj ľudia, ktorí chcú len dobre investovať bez veľkého rizika. „Mnohé umelecké diela, ktoré sa pred polstoročím kupovali radovo za stovky, dnes predáte za stotisíce. Také zhodnotenie nedosiahnete pri nijakom inom druhu investovania," hovorí výkonný riaditeľ SOGY Ján Abelovský. Skutočný zberateľ však nekupuje podľa neho len tak - buduje zbierku.
Ako vyzerala dražba
V miestnosti aukčnej spoločnosti SOGA sa 4. októbra po dvoch hodinách licitovania oči všetkých prítomných sústredili na jeden bod. Obraz Chlapec s dalmatíncom, ktorý držali dvaja asistenti v bielych rukavičkách, majiteľ ponúkal za neuveriteľných 20 miliónov korún. Po výzve licitátorky - čakám na úvodnú ponuku - v sále zavládlo napätie. Nájde sa niekto, kto obraz kúpi? Ponuka prišla, ale pod limit. Kupca ponúkol 16 miliónov a nie je isté, či obchod prebehne, s nižšou sumou musí ešte súhlasiť majiteľ. Napriek tomu sála vstala a tlieskala. Na Slovensku padol aukčný rekord.
Olejomaľba pochádza zo 17. storočia a jeho autorom je taliansky maliar Domenico Zampieri (Domenichino). Pochádza z pozostalosti slovenského zberateľa Jozefa Herczega, ktorý ho kúpil v roku 1948 v Prahe pri rozpredávaní zbierky kniežaťa Lobkovicza. Ako sa stanovila cena 20 miliónov? „Bola výsledkom dohadovania s majiteľom, ktorý obraz ponúkol. Zvažovali sme, či sme schopní obraz predať za tú sumu. Mali sme k dispozícii aj cenový precedens tohto autora - v New Yorku bolo jeho dielo predané v prepočte za 120 miliónov korún. Dospeli sme k takej cene, ktorá sa nám zdala byť priechodná... Ako vidno, netrafili sme sa celkom," hovorí Ján Abelovský. Kto je novým majiteľom obrazu, nie je známe, aukcia je vec anonymná.
Okruh zberateľov je stále veľmi úzky. Chýbajú súkromné galérie, ktoré by zastupovali umelcov a vytvárali pre nich potrebné zázemie.
Foto: Pavol Funtál
Kunsthistorici nenakupujú
Diela sa licitujú v pomerne rýchlom tempe. Licitátorka zámerne vytvára napätie, ktoré vťahuje ľudí do boja o dielo. Nakupovanie výtvarných diel nie je v žiadnom prípade výsadou len obdivovateľov diel či kuntshitorikov. „Ani jeden, pokiaľ si dobre pamätám, nie je kunsthistorik. Medzi kupcami prevládajú skôr tí, ktorí sa umeniu nikdy nevenovali a 'znalcami' sa stali až po tom, ako si vytvorili vlastnú zbierku," hovorí Abelovský.
Aukciový boom
Okrem tradičnej aukcie v SOGE začal túto jeseň dražiť výtvarné diela aj nový aukčný dom ART SK, Nadácia - Centrum súčasného umenia či Slovenská výtvarná únia, ktorá ponúka diela svojich členov. Aukciu chystá aj prešovská aukčná spoločnosť Darte. Okrem toho sa dražilo aj 23 kráv, ktoré v lete zdobili Bratislavu.
Jeseň je na aukcie najvýhodnejšia - dražiteľská vášeň a chuť nakupovať je v tom čase väčšia ako v prvej polovici roka. „Najsolventnejší klienti dražia v zime aj v lete rovnako. Pre nich je rozhodujúca kvalita ponuky," hovorí Abelovský. Inak je to so strednou triedou klientov, ktorá tvorí väčšinu dražiteľov. „Dilema medzi, povedzme, atraktívnou rodinnou dovolenkou a kúpou obrazu za 200-tisíc korún, je pre nich zrejme riešiteľná len sezónnou dražiteľskou askézou."
Možno aj preto, ľudia, ktorí chcú dobre predať, ponúkajú obrazy do dražby na jeseň a v zime. „Prísun špičkových, kvalitných diel od občanov sa v tomto období znásobuje." To neznamená, že bude obraz dobre predaný. „Napríklad v jarnej aukcii sa osamotený, hoci len priemerný Benka predá určite lepšie, než tri obrazy toho istého autora vo vianočnej aukcii."
Vec prestíže
Keď SOGA v polovici 90. rokov odštartovala prvé aukcie, na Slovensku to bolo niečo nové, exkluzívne.
„Ľudia sa chodili tak trochu predvádzať, aby ukázali, že k ich životnému štýlu patrí nielen golf, ale aj kupovanie umenia," hovorí Abelovský. Väčšina z nich pred rokom 1989 nebola zberateľmi obrazov. No dnes ich už podľa Abelovského nemožno nijako podceňovať. „Keď aj neboli odborníci, tak sa nimi už stali." Tí, čo sa odborníkmi nestali, si zaplatia poradcu. „Sú to väčšinou úspešní podnikatelia, ktorí chcú dobre investovať a majú na to, aby si zaplatili dobrých poradcov."
Na začiatku musela SOGA presvedčiť tých pravých ľudí, aby prišli a dražili „Chcelo to veľkú vstupnú investíciu. Našťastie, niekdajší zakladatelia aukčnej spoločnosti nejaké peniaze mali. Čo je však ešte dôležitejšie - mali predchádzajúce obchodné skúsenosti a prax, mali kontakty na majiteľov diel a aj na potenciálnych kupcov. Vedeli, kde sú diela, vedeli osloviť, presvedčiť ich majiteľov, aby im zverili diela na sprostredkovanie predaja," hovorí Abelovský.
TOP TEN Sogy
Prehľad desiatich najdrahšie vydražených diel na aukciách spoločnosti SOGA
1. DOMENICHINO Chlapec s dalmatíncom 16 000 000 Sk
2. Dominicus van Wijnen Pokušenie sv. Antona 3 500 000 Sk
3. Vilmos Aba Novák Rodina 2 160 000 Sk
4. Ladislav Mednyánszky Železná brána 2 150 000 Sk
5. David Teniers ml. Pustovňa Antonitov 1 600 000 Sk
6. Cyprián Majerník Masky 1 600 000 Sk
7. Martin Benka Slovenská rodina 1 550 000 Sk
8. Mikuláš Galanda Sediaca (Akt ženy v červenom klobúčiku) 1 500 000 Sk
9. Martin Benka Nad rodným krajom 1 465 000 Sk
10. LAJOS TIHÁNYI Pohľad na Trenčiansky hrad 1 450 000 Sk
Aukčná spoločnosť je len sprostredkovateľom transakcie medzi predávajúcim a kupujúcim, za čo jej ostáva 22-percentná provízia. Podľa Abelovského to nie je na extrémne a rýchle zbohatnutie. „Potrebujete reprezentačnú sálu na aukcie, drahý katalóg, depozity, reštaurátorov, fotografa, grafika, podľa možnosti najlepších odborníkov, znalcov všetkého druhu." Priemerný obrat na štvrťročnej dražbe SOGY je desať miliónov korún.
SOGA sa dnes špecializuje najmä na osvedčené mená. „Ponuka nie je svetová, ponúkame také diela, aké sú na tomto území - predovšetkým slovenské, maďarské, nemecké a rakúske umenie 19. a 20. storočia."
Na aukcie chodí pravidelne 200 - 250 ľudí. Z nich nakoniec vydraží nejaké dielo tak 50 - 70 dražiteľov. „Niektorí sú mimoriadne solventní, tí sú väčšinou z podnikateľských kruhov. Väčšinu však tvorí tzv. stredná vrstva, čiže ľudia, ktorí na jednej aukcii minú 20-, 30- až 100-tisíc korún," hovorí Abelovský.
Skupina dražiteľov, ktorá chodí na aukcie pravidelne, sa vytvorila v roku 1997, krátko potom ako vznikla SOGA, a jej zloženie sa obmieňa a rozširuje len pozvoľna.
Najdrahšie vydraženým obrazom na Slovensku je olejomaľba talianskeho maliara Domenica Zampieriho (Domenichino). Pochádza z pozostalosti zberateľa Jozefa Herczega.
Foto: SITA
Licitovanie cez telefón
Osobná prítomnosť na aukcii nie je nevyhnutná.
Jednou zmožností, ako "nebyť videný", je dať si písomný limit - čiže poslať písomnú objednávku, o ktorej vie len licitátor.
Dražiť sa dá aj telefonicky - pracovníčka aukčného domu licituje s telefónom na uchu podľa vašich inštrukcií. Nie je to nič výnimočné. „Ťažko stretnete aj na Západe nejakého milionára, ako sedí na aukcii a zdvíha placku. Vždy to zaňho kupuje niekto v miestnosti," hovorí Abelovský. Takto boli vydražené najmä tie drahšie diela.
O čo je najväčší záujem?
Spočiatku boli v prvej desiatke autorov, o ktorých bol najväčší záujem, predstavitelia slovenskej moderny - Benka, Fulla, Galanda, Bazovský, Mednyánszky a ďalší. Sú stálicami, pri ktorých sa dosahujú aj najvyššie ceny. Posledné dva-tri roky sa však do prvej desiatky dostali aj obrazy maďarských autorov tamojšej medzivojnovej maliarskej avantgardy. Teraz sú v prvej desiatke dva obrazy starého európskeho umenia, jeden český, dva maďarské.
Falšuje sa všetko
Problémom aukčných spoločností sú falzifikáty. Falšujú sa všetci autori, ktorí sa dobre predávajú. Falšovatelia predávajú obrazy pod rukou. V takom prípade je nešťastníkom ten, kto to kúpil a potom ho trebárs ponúkol na predaj SOGE. „Falzifikáty tu máme stále, ale falzifikátora sme vo firme ešte nevideli. Ak by obraz priniesol osobne, bol by samovrah. Naše dražby sú verejné, sprevádzané katalógom s reprodukciami ponúkaných diel. To by si falzifikátor rovno mohol na seba napísať udanie," hovorí Abelovský
Nová spoločnosť
Nová aukčná spoločnosť ART SK vznikla vlani a špecializuje sa hlavne na súčasné české a slovenské umenie. 30. októbra bude mať svoju tretiu aukciu. Jej katalóg je spoločný s českou aukčnou spoločnosťou Art CZ, teda československý. „Titulok nášho prvého článku v REVUE ARTE, ktorý vydávame, bol: Rozhýbeme slovenský trh. A tak sa aj stalo," hovorí výkonná riaditeľka ART SK Ľudmila Soókyová.
Na dražbe sa najprv zaregistrujete, dostanete dražobné číslo (terčík s číslom) ktoré používate pri licitovaní.
Foto: Pavol Funtál
Záujemcov pribúda
Okruh záujemcov o nakupovanie diel sa podľa Soókyovej rozširuje. Tento rok mali tri riadne aukcie súčasného umenia a jednu benefičnú. Na poslednej májovej aukcii vydražili skoro 33 percent ponúkaných diel spolu za milión korún. Na to, že ide o diela súčasných autorov, medzi ktorými sú aj študenti, to nie je zlé.
V jesennej aukcii sú diela osvedčených súčasných autorov, ako Rudolf Fila, Stano Filko, Rudolf Sikora, Daniel Brunovský, Milan Bočkay, Marián Mudroch, Vladimír Popovič, ale aj mladých autorov - Erika Bindera, Michala Černušáka, Doroty Savojskej, Evy Krutákovej.
„Záujem majú, paradoxne, nie tí najbohatší! Do umenia sa rozhodli investovať tí, čo objavili čaro, krásu a kvalitu súčasného umenia, tí, čo sa neboja investovať a majú dostatok odvahy kúpiť si obraz, sochu aj od mladých výtvarníkov. Sú to ľudia, ktorí uvažujú nadčasovo," hodnotí kupcov v ART SK Ľudmila Soókyová.
Pod značkou Sotheby's
Svoju prvú samostatnú aukciu zorganizovala v týchto dňoch aj Nadácia - Centrum súčasného umenia. Na rozdiel od ostatných je aukcia nekomerčná, zameriava sa na podporu umelcov strednej a mladšej generácie.
„Z vydraženej sumy za umelecké dielo získa 60 % autor a zvyšných 40 % nadácia prerozdelí v rámci grantového programu na projekty súčasných umelcov," hovorí výkonná riaditeľka nadácie Bohdana Sprušanská. Zaujímavosťou je, že hlavným aukčným garantom je svetová aukčná spoločnosť Sotheby's, ktorá zabezpečila aukčný servis a samotnú licitáciu pod vedením skúsenej licitátorky a zároveň riaditeľky Sotheby's Austria Andrey Jungmannovej.
Na východe letí Warhol
V Prešove licituje aukčný dom DARTE. Aj keď zďaleka nemá podchytených toľko klientov ako SOGA, nakupuje sa tam výhodne. Jeho špecialitou je, že ako jedna z mála aukčných spoločností na svete pravidelne ponúka diela Andyho Warhola a oveľa lacnejšie ako kdekoľvek inde. Práve jeho diela pritiahli na východ záujemcov aj z Ameriky.
„Všetky Warholove diela sú v súkromných zbierkach. Warhol venoval celú svoju pozostalosť nadácii, ktorú vedie jeho brat. Tá pravidelne dáva do predaja len istý počet diel. Podmienkou pre nového majiteľa však je, že obrazy musia byť niekoľko rokov umiestnené v Múzeu Andyho Warhola v Medzilaborciach alebo v Pittsburghu," hovorí konateľ DARTE Jaroslav Krajňák.
Nemyslí si, že umelecké skvosty kupuje iba smotánka, aj keď drahšie diela si dovolia kúpiť naozaj iba solventní klienti. „Našou snahou je otvoriť sa aj menším zberateľom, čomu zodpovedá výber diel do kolekcie zameraný hlavne na slovenskú modernu a našich regionálnych umelcov. Snažíme sa byť cenovo prístupnejší ako SOGA," hovorí Krajňák.
Najdrahší obraz, ktorý DARTE vydražila, bolo barokové Oplakávanie od neznámeho autora za 920-tisíc. V top desiatke tejto aukčnej spoločnosti je až sedem „Warholov", ktorí boli vydražení od štvrť až po pol milióna.
V chystanej zimnej aukcii ponúknu diela slovenskej moderny, ale aj baroko a diela významných českých autorov.
Na aukcie chodia väčšinou VIP členovia DARTE. „K nim sa postupne pridružujú hlavne solventní podnikatelia, ale aj stredná vrstva intelektuálov, s ktorými začíname mať až priateľské vzťahy," dodáva Krajňák.
Ak sa rozhodnete dražiť, jedna z rád je: Nekupujte niečo, čo sa vám nepáči. A ďalšia: Kúpené dielo hneď nepredávajte.
Foto: Pavol Funtál
Sotheby's a Christie's
Na svetových trhoch zvádzajú už stáročia konkurenčný boj aukčné spoločnosti Sotheby's (s centrálou v New Yorku a Londýne) a Christie's (v Londýne). Tam padajú iné sumy. Napríklad portrét Elizabeth Taylorovej od Andyho Warhola vydražili v aukčnej sieni Sotheby's približne za 300 miliónov korún. Za dobrý obchod sa považuje dražba Picassovho obrazu zo série Ženy z Alžírska, ktorý v Sotheby's predali približne za 600 miliónov Sk. Alebo obraz tehotnej modelky Kate Mose od maliara Luciana Freuda v Christie's vydražili takmer za 250 miliónov korún. Veľké zisky má aj internetový obchod na eBay.
Draží sa všetko, od umeleckých diel až po pozostalosti slávnych ľudí. Spodky kapitána Nelsona nedávno vydražili približne za 16 miliónov korún. V aukčných spoločnostiach sa však draží aj vzduch, ktorý dýchal Brad Pitt, či vlastnoručný podpis Karla Marxa. Za obyčajný plastikový pohár, z ktorého sa raz napila Marilyn Monroe, zaplatil vášnivý zberateľ až 5 000 dolárov.
Celosvetovo najvyššie vydraženým obrazom je obraz Pabla Picassa Chlapec s fajkou, ktorý bol minulý rok aj s províziou vydražený za 104 miliónov dolárov.
rozhovor
Aukcia, je dobrá investícia
Slováci zatiaľ v aukciách veľa neriskujú. Sú skôr konzervatívni. Neradi kupujú neznámych autorov, ktorí ešte nemajú umelecké a obchodné renomé, tvrdí Ján Abelovský, výkonný riaditeľ aukčnej spoločnosti SOGA.
Ak by ste chceli presvedčiť ľudí, aby kupovali umelecké obrazy, čo by ste im povedali?
Z ekonomického pohľadu platí, že ak nakúpite dobre, je to najlepšia investícia, akú môžete spraviť. Návratnosť je neporovnateľne vyššia ako pri iných komoditách. Napríklad v začiatkoch sme dražili priemerného Benku za 300-tisíc, dnes toho istého Benku dražíme za 800-tisíc. Keby ste tie peniaze vložili do banky alebo investovali inak, určite nebudete mať takúto návratnosť. Z druhého pohľadu, zberateľ je z istého pohľadu fanatik, ktorý si vytvorí určitú zbierku a chce ju rozširovať. V takomto prípade peniaze nehrajú prioritnú rolu.
Aké výhody a nevýhody sprevádzajú aukčný obchod?
Naša provízia je 22 percent z konečnej sumy za dielo, čo je nevýhoda. Keď sa obraz predáva niekde pod bránou, tak takáto provízia nebude. Výhodou aukcie však je, že ak chcete predať kvalitné dielo, my sme schopní svojou odbornosťou, obchodnou povesťou, profesionálnym katalógom, kontaktmi na solventných zberateľov získať naraz viacerých kupcov. Tí medzi sebou cenovo súťažia, a tak sa môže pôvodná cena zvýšiť.
Myslíte si, že Slováci majú záujem o nakupovanie umeleckých diel?
Priemerný hrubý obrat z jednej štvrťročnej aukcie u nás je 10 miliónov korún. Čo je slušné, ak si predstavíme, že Slovenská národná galéria nemá na ročný nákup diel ani polovicu. Myslím si, že v tomto nie sme iní ako Česi, Maďari a Poliaci.
Zažili ste už taký pravý boj o dielo?
Spomínam si na dražbu jedného obrazu neznámeho anglického maliara. Dražilo sa z vyvolávacej ceny 30-tisíc až nad 900-tisíc, ale to bolo v našich začiatkoch. Veľmi skoro sme zaviedli princíp tzv. odporučenej ceny. To znamená, že v katalógu je uvedené vyvolávacia cena a potom cena odporučená, ktorá vyjadruje náš odborný názor na cenovú úroveň, ktorú by malo dielo za normálnych okolností dosiahnuť.
Diela ktorých autorov najviac stúpli na cene?
Všetkých. Diela významných slovenských autorov stúpli od roku 1989 o viac ako 100 percent. V roku 1989 bolo nepredstaviteľné, ak sa dielo autorov ako Benka, Fulla, Galanda predávalo za milión korún a viac, dnes je to normálne.
Aké sú základné pravidlá v aukčnom obchode?
Je to obchod ako každý iný. Jedným zo samozrejmých pravidiel je, že kto draží, mal by aj zaplatiť. Teoreticky sa môže sa stať, že príde niekto, kto chce žartovať alebo provokovať, vydraží a potom nezaplatí. Na Západe by tým okamžite stratil spoločenský, ale aj obchodnícky a zberateľský kredit a zrejme by bol aj nejakým spôsobom právne stíhaný. U nás sa to našťastie zatiaľ nestalo. I keď - stali sa nám také prípady, že niekto dielo telefonicky vydražil, a keď ho potom videl na živo alebo ho videla manželka, tak odmietal zaplatiť. Máme také pravidlo - dražiteľ sa písomne zaväzuje uhradiť vydražené dielo do 14 dní od konania aukcie.
TOP 10 - Celosvetové rekordy
Pablo Picasso, Chlapec s fajkou, 104 mil. dolárov, 2004
Vincent van Gogh, Portrét Dr. Gacheta, 82 mil. dolárov, 1990
Auguste Renoir, Bál na Moulin de la Galette, 78 mil. dolárov, 1990
Peter Paul Rubens, Vraždenie neviniatok, 76,7 mil. dolárov, 2002
Vincent van Gogh, Autoportrét, 71,5 mil. dolárov, 1998
Paul Cézanne, Zátišie - džbán a ovocie, 60,5 mil. dolárov, 1999
Pablo Picasso, Žena s prekríženými rukami, 55 mil. dolárov, 2000
Vincent van Gogh, Iris, 54 mil. dolárov, 1987
Pablo Picasso, Pierot, 52 mil. dolárov, 1989
Pablo Picasso, Portrét Dory Maar, 49,5 mil. dolárov, 1999
Autor: Text: MIRKA KERNOVÁ / Foto: archív ČTK