BRATISLAVA - Už v polovici februára sa z celkovej rezervy vlády na tento rok, ktorá je rozpočtovaná na úrovni 178,9 milióna korún, použila takmer polovica (87,2 milióna korún). Vyplýva to z materiálu ministerstva financií, ktorý má v stredu prerokovať vláda.
Podľa rezoru financií sa k rezerve vlády pristupuje ako ku zdroju, z ktorého možno riešiť i bežné potreby rozpočtových kapitol. Často pritom ide o riešenie takých „neočakávaných a mimoriadnych“ udalostí, s ktorými bolo možné počítať už počas rozpisu výdavkov rozpočtovej kapitoly. Pre zástupcov rozpočtových kapitol je často jednoduchšie obrátiť sa na vládu s požiadavkou o uvoľnenie zdrojov z rezervy. Ak potom vznikne potreba riešiť skutočne vážny problém, je opäť na ministerstve financií, aby dodatočne vyčlenilo zdroje na riešenie týchto potrieb. Opodstatnenosť toho, či skutočne všetky prostriedky, ktoré sa uvoľnili z rezervy vlády, smerovali na mimoriadne a neočakávané účely, spochybnil aj Najvyšší kontrolný úrad.
Značné tlaky na prekračovanie výdavkov rozpočtových kapitol vznikajú aj na krajských úradoch. Prednostovia uzatvárajú záväzky nad rámec schválených limitov, a to často s vedomím, že po nahromadení problémov sa situácia stáva politicky neúnosnou a štát bude presadzovať ich oddlženie.
Vláda preto uložila krajským úradom prednostne uhrádzať výdavky za energie; ostatné výdavky za tovary a ďalšie služby realizovať len pri dostatočnom finančnom krytí bez vytvárania zadlžovania. Ak dôjde k nehospodárnemu čerpaniu výdavkov, čo spôsobí zvýšenie zadlženosti krajských úradov, má ministerstvo financií predložiť na rokovanie vlády návrh na viazanie časti mzdových výdavkov (pohyblivej zložky mzdy) prednostom krajských a okresných úradov.
Prostredníctvom krajských úradov sa uskutočňujú aj ďalšie objemovo významné výdavky. Ide o dávky sociálnej pomoci, peňažné príspevky na kompenzáciu a štátne sociálne dávky vrátane príspevku na bývanie.
Riziko potreby navýšenia zdrojov na dávky sa v tomto roku odhaduje na 2,3 miliardy korún. Táto suma bude ešte vyššia, ak sa nepodarí zrealizovať viaceré opatrenia. Sú nimi zlúčenie niektorých dávok, sprísnenie preverovania podmienok na vyplácanie pracovníkmi okresných úradov a zavedenie systému komplexného spravovania dávok.
Ďalšie riziko prekračovania výdavkov vzniká v rezorte dopravy, a to najmä s problémovým financovaním železníc.
Riziko súvisí s prekračovaním výdavkov na realizáciu zmlúv vo verejnom záujme.
V minulom roku napríklad signalizoval rezort požiadavku na zvýšenie transferu Železniciam SR oproti rozpočtovanej úrovni o asi 700 miliónov korún. Po tom, čo neboli schválené návrhy na úpravu zliav v osobnej doprave, uplatňovali si železnice nárok na ďalšie zvýšenie transferu na zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme.
TOMÁŠ KURTANSKÝ