Financovanie ojazdených áut rastie po nákupoch odložených predchádzajúci rok

Financovanie ojazdených automobilov pokračuje vo svojom rastúcom trende, v ktorom sa nachádza už tri roky. Zatiaľ čo obstarávanie nových áut lízingom stagnuje, ojazdeným autám sa darí. Niektoré lízingové spoločnosti dokonca vyhlasujú, že ojazdené autá sú tým segmentom,

v ktorom chcú v budúcnosti rásť.Lízing ojazdených áut prejavil známky oživenia v roku 2002. Vtedy došlo k prvému významnejšiemu nárastu po viacerých rokoch dovtedy málo významného segmentu. Stálo za tým viacero faktorov. Nie nepodstatným bola odvaha lízingových spoločností vstúpiť do tohto, pre ne rizikového odvetvia. Rôzny technický stav

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

a pôvod ojazdených vozidiel znamená vyššie nebezpečenstvo ako financovanie nových áut. Ďalším dôvodom bolo zlacnenie ceny. Aj nižšie úroky otvorili lízingu nové trhy, ktoré predtým vyššou cenou odrádzal. Neposledným motívom bol vyšší záujem o kúpu ojazdených áut a rast obľuby lízingu

u potencionálnych kupujúcich.

Tieto motívy zohrávajú úlohu doteraz. Minulý rok bolo na lízing nakúpených 10 035 ojazdených automobilov v celkovej hodnote tri miliardy korún. Ďalších 2198 kusov spolu za 610 mil. Sk predstavuje financovanie prostredníctvom splátkového predaja a nákupu na úver, ktoré predtým nemali takmer žiadnu hodnotu pri nákupe automobilov.

Rovnocenný trh

Takmer všetky lízingové spoločnosti tak na lízing ojazdených áut sústredili svoju pozornosť. Zaradili jeho poskytovanie do ponuky alebo vylepšili už existujúce produkty. "Vo financovaní rastúceho počtu ojazdených automobilov na trhu vidíme výrazný rastový potenciál," hovorí marketingový riaditeľ ČSOB Leasingu, a. s., Bratislava Vladimír Hábr. Táto spoločnosť ešte v prvom polroku minulého roka len uzatvárala rebríček najväčších spoločností na tomto trhu s deviatym miestom. V prvom polroku tohto roka však už sídlila na druhom mieste. Firma tak zvýšila hodnotu financovaných ojazdených áut z 98 mil. Sk viac ako dvojnásobne na 234 mil. Sk.

SkryťVypnúť reklamu

Aj napriek vysokej expanzii na trhu ojazdených áut sa lízingové spoločnosti delia do dvoch kategórií. Pre jedny predstavuje financovanie ojazdených podstatnú oblasť ich podnikania, pre druhé je to len doplnok k existujúcim službám. Pre zákazníka to znamená, že pri kúpe ojazdeného auta ich v autobazáre nenájde. Spolupracujú totiž len

s dílermi nových automobilov, ktorí vykupujú ojazdené autá od svojich zákazníkov. V samostatných bazároch použitých automobilov však ich ponuka nie je. Napríklad spoločnosť CAC Leasing Slovakia, ktorá

v prvom polroku tohto roka financovala ojazdené autá v hodnote

160 mil. Sk, poskytuje lízing len na autá kúpené u ich partnerských predajcov nových áut. Nefinancuje autá kúpené v bazáre alebo na inzerát. Napriek tomu hodnota ojazdených áut, na ktoré spoločnosť poskytuje lízing, dosahuje vysoké čísla.

SkryťVypnúť reklamu

"Lízing ojazdených áut má výraznú perspektívu rastu," hovorí obchodný riaditeľ spoloč-

nosti GE Money Auto, s. r. o., Bratislava Peter Palkovič. Práve táto spoločnosť otvorila pred niekoľkými rokmi trh lízingu ojazdených automobilov. Jej ponuka vzbudila výraznejšiu pozornosť zákazníkov a spoločnosť dosiahla v tomto segmente ako prvá významnejšie výsledky. GE Money Auto sa špecializuje len na ojazdené automobily. Tvoria takmer sto percent jej obchodov. Je najväčšia na trhu. V prvom polroku financovala staršie osobné autá v hodnote 421 mil. Sk, čo je takmer o polovicu viac ako pred rokom. Podľa P. Palkoviča je dôvodom tohtoročného rastu trhu neuspokojený dopyt z vlaňajška. Minulý rok sa totiž na trhu lízingu ojazdených áut nepriaznivo podpísala novela zákona o dani z pridanej hodnoty, ktorá lízing starších áut výrazne znevýhodnila. Rozbehnutý trh z prvého štvrťroku, predtým ako vstúpila novela do platnosti, sa takmer zastavil.

SkryťVypnúť reklamu

K oživeniu došlo až koncom roka.

Kvalitnejšie autá

Okrem toho záujemcov o kúpu starších áut dovezených zo zahraničia zneisťovalo stále sa odsúva-

júce odstránenie administratívnych poplatkov pri ich dovoze. Tie konečne odpadli od marca tohto roku. Záujemci o staršie autá mohli smelo kupovať. Vďaka tomu financovanie ojazdených áut lízingovými spoločnosťami vzrástlo v prvom polroku o deväť percent a dosiahlo dve miliardy korún. Bolo tak predaných 6 522 vozidiel. Priemerná hodnota jedného predstavovala 307 tis. Sk. Podľa P. Palkoviča bude podobný trend pokračovať i v druhej polovici roka.

Podľa štatistík Asociácie leasingových spoločností priemerná hodnota staršieho auta na lízing, splátkový predaj alebo úver poskytnutý lízingovými spoločnosťami postupne narastá. Je to v rozpore s predpokladom, že cena ojazdených áut po vstupe do Európskej únie klesne.

SkryťVypnúť reklamu

P. Palkovič vysvetľuje, že za rastom ceny je dovoz kvalitnejších áut s lepšou výbavou. "Vozia sa mierne jazdené, zánovné autá, autá vo veľmi dobrom stave. Je zaujímavejšie kúpiť ojazdené auto s lepšou výbavou ako nové, ale úsporne vybavené," hovorí. Ďalším trendom podľa neho je rast záujmu o autá s benzínovým motorom na úkor dieslových. Zásluhu má na tom vyrovnanie cien nafty a benzínu. Najviac predávanými značkami financovanými prostredníctvom GE Money Auto sú Škoda, Volkswagen

a autá značiek Renault a Peugeot.

V CAC Leasingu je to však vďaka financovaniu áut, ktoré predávajú partnerskí díleri

i BMV. "Výrazne zosilnel dovoz áut s rokom výroby 1998 a 1999, zatiaľ, čo pred marcom 2005 patril najväčší podiel štvor a päťročným autám," hovorí V. Hábr z ČSOB Leasingu. K rastu lízingu ojazdených áut prispel i vznik veľkých autobazárov, ktoré ponúkajú široký výber jazdených áut, za nižšie ceny ako pred ich vstupom na trh.

SkryťVypnúť reklamu

Peter Apolen

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 745
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 054
  3. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 4 920
  4. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 673
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 467
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 859
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 615
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 302
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu