v zaujímavých výškach. Výnimkou nie je ani cenové zvýhodnenie v hodnote niekoľkých desiatok tisíc korún.Zľavy tak na prvý pohľad výrazne znižujú cenu nových automobilov. Zároveň vznikajú pevné spojenia značiek automobilov a lízingových spoločností. Ponuky totiž prezentujú spoločne dovozcovia automobilov a lízingové spoločnosti.
Ako pri väčšine akcií i tu platí: nič nie je zadarmo. Treba si teda ponuku starostlivo prerátať. Vo väčšine prípadov ku skutočnej úspore neprichádza. Ide len o pútač na prilákanie zákazníkov.
Vyššie splátky
Lízingové spoločnosti deklarovanú zľavu z ceny kompen-zujú vyššími splátkami. ČSOB Leasing ponúka napríklad financovanie automobilov značky Honda, pri ktorom by mal klient získať zľavu z ceny auta päť percent. V skutočnosti však zľavu kompenzujú vyššie splátky. Pri aute v hodnote jeden milión korún, 50-percentnej akontácií
a trojročnom lízingu je pri akciovej ponuke splátka 16 458 Sk za mesiac. Pri štandardnej ponuke Optimálny lízing je to 15 200 Sk. Aj keď je pri tejto ponuke
o niečo vyšší poplatok za spracovanie zmluvy, rozdiel medzi sumami poplatkov a splátok oboch ponúk za celé tri roky je len 2 500 korún.
Zákazník teda zaplatí takmer rovnako. Podobne je to pri ostatných ponukách. Pri Mazde, na ktorú sa tiež vzťahuje akciová ponuka, je rozdiel pri aute v hodnote osemstotisíc korún a pri
50 - percentnej akontácii približne 2 300 korún.
Podobné sú ponuky i v ďalších lízingovkách. Prostred-
níctvom spoločnosti Volks-wagen Finančné služby Slo-
vensko možno kúpiť Škodu Fabiu alebo Octaviu so zľavou 25-tisíc korún. Tu je však akciová ponuka dokonca drahšia ako štandardná. V prípade Fabie v hodnote 300-tisíc korún je to viac o 8 557 korún. Súčasťou ponuky je sada zimných pneumatík i s diskmi.
Namiesto nulového lízingu
nižšie ceny
Slovenský lízingový trh osobných áut tak pravdepodobne našiel náhradu za nulový lízing. Tieto ponuky zažívali svoj boom pred niekoľkými rokmi. Zákaz-níci počuli na slovné spojenie nulový lízing, prípadne nulový lízingový koeficient. Lízingovky sľubovali zákazníkom svoje služby bez akéhokoľvek preplatenia navyše. Suma bežných splátok sa možno i rovnala cene nového auta, navýšenie sa ukrývalo vo vedľajších platbách a poplatkoch. Cena lízingu sa teda predsa len nerovnala nule. Akcie boli aj napriek tomu úspešné.
Nulový lízing bol často označovaný i ako zavádzanie klienta. Aj preto bol v roku 2001 schválený v zákone o spotrebiteľských úveroch vzorec, ktorý určoval spôsob výpočtu preplatenia pri lízingu, spotrebiteľskom úvere
a nákupe na splátky.
Ponuky so zľavou z ceny auta sú ďalšou skúškou z rátania. Aj menej zručný klient zvládne spočítať, pri ktorej ponuke zaplatí menej a pri ktorej sú platby len prenesené z jednej strany na druhú. Stačí vynásobiť jednu mesačnú splátku krát 36, ak ide o lízing na tri roky. K tomu treba pripočítať akontáciu alebo prvú splátku, poplatok za uzatvorenie zmluvy a odkupnú alebo zostatkovú hodnotu. Číslo, ktoré vznikne, treba porovnať s cenou nového auta, prípadne s ďalšími porovnateľnými ponukami. Najpresnejšie je vypočítať zo všetkých poplatkov ročný úrok, ktorým možno jednotlivé ponuky porovnávať, prípadne ich porovnávať s úverom.
Peter Apolen