v dopredu dohodnutej výške. Počas obdobia lízingu sa ale môže stať, že v rozpočte jednotlivca alebo firmy na splátku nezostanú peniaze. Ak toto obdobie trvá dlhšie, zákazník o predmet lízingu môže prísť.
Každá lízingová spoločnosť má presne stanovený postup voči neplatičom. V každej z nich počas rôzne dlhého obdobia prichádzajú ako prvé upomienky. Po nich väčšinou nasleduje predanie prípadu inkasnej agentúre alebo právnej kancelárií. Keď ani tá sumu, ktorú dlží zákazník na splátkach, nevymôže, lízingová spoločnosť odoberie dovtedajšiemu klientovi predmet lízingu. Snaží sa ho čo najvýhodnejšie predať a z príjmu z predaja uspokojí svoje nároky voči
klientovi. Stáva sa, že tržba
z predaja je nižšia ako suma všetkých pohľadávok lízingovky, vtedy musí klient zostávajúcu sumu ešte doplatiť.
Kedy odobrať
V CAC Leasingu Slovakia môže klient požiadať o odklad dvoch mesačných splátok. Spoločnosť si vyhradzuje právo
na odklad na základe dovtedajšej platobnej disciplíny odmietnuť alebo povoliť. Ak sa klient omešká s viac ako dvoma splátkami bez uznania odkladu, spoločnosť zasiela písomné upozornenie. Ak klient nereaguje ani na druhé upozornenie a následný telefonát, spoločnosť odovzdá prípad inkasnej agentúre. Tá vykoná u klienta osobnú návštevu, dlžná suma sa zvyšuje o poplatok. Ak klient nevyrovná dlh i po návšteve agentúry, CAC mu odoberie predmet lízingu. Aj potom má ešte šancu dlžnú sumu vyrovnať, ak to urobí do dvoch týždňov, vráti mu majetok späť. Ak tak neurobí, lízingová zmluva je ukončená. CAC Leasing zmenu splátkového kalendára neumožňuje.
ČSOB Leasing posiela klientovi prvú upomienku po desiatich dňoch po splatnosti pohľadávky. Druhá nasleduje po 22 dňoch. Tá je zároveň i pozvaním na osobné stretnutie do lízingovej spoločnosti na riešenie nezaplateného dlhu. Na stretnutí môže lízingová spoločnosť navrhnúť jedno z nasle-dovných riešení: súhlas s odkladom jednej alebo dvoch splátok, alebo odpustenie dvoch splátok, pričom sa o ne zvýšia zostávajúce. ČSOB Leasing ďalej môže o dve splátky predĺžiť lehotu lízingu, alebo celkovú lehotu trvania lízingovej zmluvy, čím sa zníži hodnota splátky. Ďalej sa dá jedna splátku znížiť, navýšia sa zostávajúce splátky. Za všetky tieto úkony si spoločnosť účtuje poplatok. O povolení úpravy splátok rozhodne do troch dní. V prípade, že sú platobné problémy dlhodobejšie, predmet lízingu mož-no dočasne prenajať inému nájomcovi, prípadne nájsť iného pokračovateľa lízingu, ktorý nadväzuje na splácanie
a využíva predmetu lízingu.
V prípade, že sa riešenie nepodarí nájsť, ČSOB Leasing predmet lízingu odoberie.
Vo VB Leasing SK Brastisla-va smeruje klientovi najprv písomná, potom telefonická upo-mienka. Napokon prípad preberá právna kancelária. Keď sa
ani jej nepodarí pohľadávku vymôcť, VB Leasing predmet líziingu odoberá. Spoločnosť povoľuje po dohode odklad splátok. Vedúca odboru správy lízingových zmlúv Martina Ve-lická upozorňuje, že v žiadosti
o odklad by mal klient uviesť dôvod. Spoločnosť totiž potrebuje posúdiť oprávnenosť odkladu pretože sa tým menia podmienky, ktoré boli na začiatku lízingu dohodnuté. Za odklad sa platí poplatok 5000 Sk.
Volkswagen Finančné služby Slovensko považuje po splatnosti už splátku s meškaním
päť dní. Najprv dostane klient, ktorý sa omeškal so zaplatením splátky, dve písomné upomienky a jednu formou sms. Po splatnosti druhej splátky na-
sleduje telefonát, mimosúdne vymáhanie a osobná návšteva. Ak zákazník nereaguje, spoločnosť predmet lízingu odoberie. Volkswagen Finančné služby umožňuje predĺžiť alebo skrátiť obdobie splácania a teda i splátkový kalendár. Spoločnosť B.O.F. povoľuje od-klad splátok podľa dohody s klientom. Predmet lízingu odoberá už po 30 dňoch po neschválenom meškaní splátok.
Splácanie je lacnejšie
Predmet lízingu je pre lízingovú spoločnosť zábezpekou
v prípade nesplácania splátok. Preto zákazník nemusí pri žiadaní o lízing predkladať žiadnu inú formu záruky. Ručí majetkom, ktorý spláca. Pre lízingovú spoločnosť ale odobratie predmetu lízingu nie je výhodné. Musí znášať náklady spojené
s jeho predajom a navyše sa vystavuje riziku, že hodnota predaja bude nižšia ako jej nároky voči predchádzajúcemu klientovi. V tom prípade vymáha tento rozdiel od neho. Úspešnosť tohto procesu však môže byť otázna. V záujme lízingovky teda je ponechať predmet lízingu pôvodnému majiteľovi a primať ho k splátkam.
Peter ApoleN