Aj keď na našej klubovej scéne už je z čoho vyberať, toto cédečko vzniklo takmer náhodou. Hovorí Dušan Hrdlík: „Celé leto sme sa len tak kamarátsky flákali, až na jeho konci sme dostali nápad urobiť nejaký väčší koncert.“ Šanca pre dvoch dídžejov z komerčnejšie zameranej formácie Happy Melon prišla v podobe protestu proti zatvoreniu letného koncertného miesta Propeler v Petržalke. Spolu s producentom Easym pod značkou Gigastar zorganizovali šestnásťhodinovú hudobnú šou a paralelne s koncertom vznikol aj výber na kompiláciu.
Dvanásť piesní je od dvanástich rôznych autorov a formácií, ktorých mená nezasväteným veľa nepovedia: DoubleL je Laco Lučenič, známejšie sú ešte B3, This Is Kevin či Happy Melon, alebo DJ Toky. „Chceli sme zachytiť reálny stav elektronickej hudby na Slovensku,“ hovorí Žumo. „Skupiny, ktoré vydávajú vo veľkých vydavateľstvách, sa dajú zrátať na prstoch jednej ruky. Keďže kompilácia je širokozáberová, sú tam aj predstavitelia technoscény. Skupiny sme hľadali aj na internete (banskobystrickí Ear Drum Kru, ktorí vydávajú v Čechách) a podľa odporúčaní.“ Na štýlovo neohraničenej platni (house, drum‘n‘base, techno, trance) sa vraj nájdu aj nové štýly, ktoré vznikajú zo sekundy na sekundu. „Kompilácia na cédečku vznikla pre ľudí, ktorí doma nemajú gramofóny,“ hovorí Žumo. To nie je recesia, väčšina tanečných kapiel sa totiž snaží vydávať vinylové platne, ktoré sa dajú v dídžejingu využiť na ďalšie hranie. Napríklad DJ Toky, ktorého veci si kupujú a hrajú aj londýnski dídžeji na technopárty.
Vo svete vychádzajú podobné kompilácie na malých, nezávislých značkách, len u nás vychádza Groove control na jednej z najväčších. Podobne v Čechách, kde vychádzajú napríklad vo Warner Music. „Asi preto, že tanečná scéna už nepatrí k subkultúre. Táto hudba prenikla do širokých kruhov, počúvajú ju aj pätnásť-, aj tridsaťroční. Počúva sa v kruhoch, ktoré majú peniaze,“ hovorí Dušan Hrdlík. „A na Slovensku malé vydavateľstvá ani neexistujú,“ dodáva Žumo.
Zmapovaná oblasť Slovenska vydala rôznorodé výsledky: od intímne znejúcich piesní až po divočiny, hodnotí Easy, ktorý predtým túto hudbu nepočúval a obľúbil si ju rovnako. „Vývoj hudby je nezastaviteľný, niečo, čo sa hrávalo len v malých kluboch, znie teraz z každej reklamy,“ myslí si Žumo.
V pláne je vydávanie ďalších a ďalších Groove control, referujúcich o dianí na scéne. Až pokiaľ to členov Happy Melon neprestane baviť, no stačí zájsť na sieť, aby sme zistili, že tanečná hudba na Slovensku nie je ohraničená len ochotou dvoch muzikantov. „Po lete musím skonštatovať, že tanečná scéna u nás presiahla všetky iné podujatia - sú to akcie, na ktoré sa chodí baviť 3-4-tisíc ľudí. Je tu toho menej, zato však kvalitné,“ zhodnotil Žumo.
DENISA VOLOŠČUKOVÁ