FOTO |
Pred reformou mali zamestnávatelia povinnosť spisovať s odchádzajúcimi zamestnancami aj žiadosti o dôchodok. Od spustenia dôchodkovej reformy, teda od januára 2004, túto povinnosť nemajú, naďalej sú však zodpovední za vyhotovenie niektorých dôležitých dokumentov, ktoré musí budúci dôchodca predložiť Sociálnej poisťovni, keď žiada o dôchodok.
Ide najmä o:
* evidenčný list dôchodkového zabezpečenia (v ňom sú údaje o vymeriavacom základe, z ktorého sa platilo poistenie, o období zamestnania, ale aj o prípadnej práceneschopnosti či rodičovskej dovolenke),
* potvrdenie o výške vymeriavacieho základu, teda o výške príjmu, z ktorého sa platilo poistenie do dôchodku za obdobie, keď budúci dôchodca pracoval po dosiahnutí nároku na dôchodok.
Zamestnávateľ je podľa zákona o sociálnom poistení povinný vydať zamestnancom na ich žiadosť akékoľvek potvrdenia o dôležitých skutočnostiach na účely sociálneho poistenia, teda mal by spolupracovať, keď jeho zamestnanec žiada o dôchodok a zhromažďuje potrebné doklady. Uľahčiť v tomto prípade prácu zamestnávateľovi a zamestnancovi by malo aj vyčistenie a sprehľadnenie evidencie samotnej Sociálnej poisťovne. Tá má podľa rovnakého zákona povinnosť vytvoriť každému poistencovi jeho individuálny účet a viesť evidenciu o období a výške plateného poistného a každý rok poistencom zasielať informácie o účte.