Statočnosť, snívanie, súdržnosťKeď sa zadívame na tvár Alexandra Dumasa, vidíme úspešného, húževnatého, trochu šarlatánskeho chlapíka. Bol to jeden z najväčších obchodníkov s príbehmi. Ale dá sa to povedať aj miernejšie: bol to jeden z najväčších majstrov rozprávania. Čoskoro zistil, že svoj kapitál má ukrytý vo vlastnej hlave, vo fantázii, ktorá mu pomáhala snovať papierové intrigy a dobrodružstvá.
Narodil sa roku 1802 a literatúra ho pozná ako Dumasa staršieho, zvaného aj Dumas otec. Debutoval ako dramatik historickou hrou Henrich III. a jeho dvor, ale neskôr si našiel pre svoje drámy vhodnejší šat - formu románu.
Zúročil žáner le roman-feuilleton (román na pokračovanie), akúsi literárnu telenovelu, na ktorú čitateľstvo čakalo celý týždeň. Vymýšľať týždeň čo týždeň nové deje, zauzľovať i rozuzľovať zápletky, nechať umierať postavy, ktoré už nemali čo povedať a stavať na šachovnicu deja nové, to bol tréning na nezaplatenie.
Dumas si vytvoril vlastné know-how, ktoré je prenosné až do dnešných čias. Sny miešal s intrigami, negatívne ľudské vlastnosti s tými najušľachtilejšími. A do toho dával správne dávkovanú romantiku, ľudovú jadrnosť, zmyselnú i éterickú lásku, priateľstvo, peniaze, boj o česť, pátranie po pokladoch, tajomstvá rodín.
Produkoval príbehy ako na bežiacom páse, až sa zdalo, že to nemôže písať jeden človek. A ani nepísal. Vytvoril akúsi virtuálnu spoločnosť Továreň na romány Dumas a spol. Niekedy iba spracoval motívy, ktoré mu ponúkli jeho spolupracovníci a niekedy podpísal už hotovú prácu svojím menom. Mimochodom, všimnite si, akému rozsiahlemu kolektívu spolupracovníkov ďakujú vo svojich dielach súčasní úspešní bestselleristi.
Dumas bol naozajstnou celebritou svojej doby, ozdobou večierkov, hlučným rozprávačom, ktorý sa ochotne menil na zabávača a šoumena. Zarábal i míňal nehorázne sumy a až na sklonku života sa vymanil z dlhov. Dal si postaviť rozprávkový zámok Monte Christo, aby tak skonkrétnil svoje románové sny.
V archíve nezabudnuteľných príbehov tohto sveta sa ocitli najmä dva - príbeh o priateľstve Traja mušketieri a príbeh o samote Gróf Monte Christo. Traja mušketieri sú oslavou statočnosti, snívania a súdržnosti. Model, ktorý neskôr prevzali westerny. Drsné chlapské kamarátstvo založené nielen na spoločne prežitých pitkách a bitkách, ale aj na akomsi svetonázore správneho chlapa. Správny muž je vždy tak trochu gauner a hochštapler, ale zároveň gavalier a ochranca slabých, najmä nežného pohlavia.
Rámec dobrodružného románu, na ktorý sa dajú donekonečna navliekať nové a nové epizódy, najviac vyhovoval Dumasovmu naturelu. A keď sa kniha skončila, nerobilo mu problém aj po rokoch napísať jej pokračovanie (Traja mušketieri po dvadsiatich rokoch, Traja mušketieri ešte po desiatich rokoch).
Gróf Monte Christo je v porovnaní s Mušketiermi románom samoty, príbehom osamelého muža, ktorý si musí svoje šťastie vydobýjať sám. Možno práve preto nie je nikdy celkom šťastný. Chýba mu spoločenstvo priateľov, ktorí by dali život jeden za druhého.
Alexandre Dumas napísal množstvo kníh a divadelných hier, z ktorých mnohé boli iba remeselnou produkciou a zaslúžene zapadli prachom. Niektoré prežili do dnešných dní (Kráľovná Margot, Kráľovnin náhrdelník, Jozef Bolsamo, Čierny tulipán, Parížski mohykáni). Ale nesmrteľným sa stal "iba" dvomi knihami - Tromi mušketiermi a Grófom Monte Christom.
DANIEL HEVIER
V Prahe si D'Artagnana v réžii Libora Vaculíka zahral Pavol Habera
Populárny príbeh o troch mušketieroch má okrem knižného spracovania aj filmové či divadelné. Premiéra muzikálu Traja mušketieri bola v pražskom divadle na Broadwayi očakávanou udalosťou. V réžii Libora Vaculíka sa predstavil v úlohe D'Artagnana Slovák Pavol Habera. Vraj to nemal ľahké. "Ak mám byť úprimný, Paľo mi liezol na nervy. Stále musel odbiehať na Slovensko pre SuperStar. Skúšal s nami iba od pondelka do stredy. Potom to však doháňal, niekedy bol ochotný a schopný nacvičovať aj dvanásť až štrnásť hodín," spomína na zrod muzikálu režisér.
Libor Vaculík si mušketierske dobrodružstvo užil ešte ako dieťa v kine za dve koruny. "Potom sme sa s kamarátmi na mušketierov hrávali okolo paneláku. Samozrejme, že som vždy bol D'Artagnanom ja," smeje sa Vaculík. Príbeh mal v sebe, réžia muzikálu bola plnením si sna. "Bola to príjemná práca, lebo s kolegami sme rovnaká veková skupina a mušketieri boli filmom našej mladosti."
Knihu preložili Helena Turcerová-Devečková a Andrej Kostolný, jazykový redaktor Rudolf Hladík.
(zk)
Citáty
Alexandra DumasaEmancipácia ženy je meradlom emancipácie celej spoločnosti.
Niektoré preukázané služby sú také veľké, že ich možno odplatiť jedine nenávisťou.
Hovor len to, čo je potrebné, a povedz len polovicu svojich myšlienok.
FOTO
Choreograf a režisér Libor Vaculík. FOTO - ČTK
V pražskej divadelnej inscenácii Troch mušketierov si D'Artagnana zahral slovenský spevák Pavol Habera.
FOTO - BROADWAY