BRATISLAVA - Ak by sa konzorcium TwoOne stalo strategickým partnerom bratislavského a košického letiska, plánuje v nich do roku 2015 preinvestovať celkovo okolo 20 miliárd korún. "Z tejto sumy predstavujú zhruba polovicu záväzné investície," povedal pri prezentácii ponuky konzorcia Jozef Oravkin zo skupiny Penta. "Rozšíriť existujúci terminál sme pripravení hneď po prevzatí letiska a do roku 2009 sme pripravení postaviť úplne nový terminál," povedal Oravkin. Podľa jeho slov plánované náklady na nový terminál sú 2,85 miliardy korún.
Na rozvoj bratislavského letiska plánuje konzorcium poskytnúť aj dobrovoľné investície v celkovej výške okolo 9,4 miliardy korún. Investície vo výške 5,6 miliardy sa výlučne viažu na kľúčové aktivity letiska, zvyšné takmer 4 miliardy korún sú určené na projekty rozvíjajúce infraštruktúru letiska, ako sú napríklad administratívne a logistické centrum, hotel či železničné spojenie s Viedňou. Vlakové spojenie medzi Viedňou, viedenským a bratislavským letiskom za jednu miliardu korún pritom konzorcium plánuje sprevádzkovať do roku 2009.
Investície na košickom letisku by sa podľa plánov konzorcia mali do roku 2015 dosiahnuť vyše 910,7 milióna korún. Z toho 415,6 milióna predstavujú garantované investície. "Nepreinvestovaný rozdiel sa doplatí štátu ako dodatočná kúpna cena," vysvetlil Oravkin. Financie by mali smerovať do rozšírenia terminálu, zlepšenia pristávacích dráh, parkovania a gastronómie. Investície by malo z viac ako polovice financovať viedenské letisko, zhruba tretinou prispeje Penta a takmer pätinu investuje Raiffeisen Zentralbank.
Oravkin zároveň vyvrátil tvrdenia, že Viedeň presunie na bratislavské letisko prepravu carga. Okrem toho letiskové poplatky by mali vďaka inému zameraniu letísk rásť menej ako inflácia. "Pomer poplatkov medzi Viedňou a Bratislavou by sa tak mal zachovať, dokonca sa môže ešte zväčšovať," zdôraznil Oravkin. Bratislavské letisko by sa malo zamerať najmä na nízkonákladové aerolínie a lety z jedného miesta na druhé. Naopak, letisko Schwechat sa formuje ako medzinárodný uzol.
Súčasťou prezentácie plánov TwoOne bolo aj to, že Oravkin hovoril o ponuke konkurenčného konzorcia ISAP. Informácie mal podľa vlastných slov z "verejne známych informácií o výške ponuky, údaji o znížení základného imania a komentárov samotných členov konzorcia ISAP". (sita, ik)
Prečo vstupuje Penta do letísk
Finančná skupina Penta pôsobí v oblasti priamych investícií, pre ktorú je typické vyhľadávanie vhodných a zaujímavých investičných príležitostí na trhu, povedala hovorkyňa Penty Andrea Straková. Na slovenskom a českom trhu sa Penta venuje akvizíciam veľkých a stredne veľkých firiem, ich následnej reštrukturalizácii a zvyšovaniu ich hodnoty rozsiahlymi investíciami. V mnohých prípadoch Penta investuje spolu s významnými medzinárodnými inštitucionálnymi investormi. "Tak je to aj v prípade konzorcia TwoOne, ktoré je odporúčaným uchádzačom na privatizáciu 66 percent akcií bratislavského a košického letiska," povedala hovorkyňa. (ik)