BRATISLAVA – Plná sála, kultivované draženie, vysoká predajnosť. Aj tak by sa dala charakterizovať 25. aukcia výtvarných diel, ktorou 20. marca už tradične v Zimnej záhrade Slovenského múzea v Bratislave otvorila bratislavská spoločnosť Soga tohtoročnú aukčnú sezónu na Slovensku.
Hranicu 100-tisíc korún zlomil ako prvý špičkový „impresionistický“ olej L. Medňanského v Parku (165-tisíc).
Pozornosť zberateľov sa už počiatku existencie Sogy sústreďuje na diela osobností moderny Slovenska, ktoré tvoria najžiadanejší artikel. Už licitácia inak priemerného akvarelu M. Schurmanna Zámocké schody v Bratislave, ktorý sa z vyvolávacej ceny 18-tisíc korún vyšplhal až na 59-tisíc, avizovala zaujímavé dražobné súboje. V nich potom dielo G. Mallého Z kostola prekonalo hranicu 200-tisíc Sk (260-tisíc), výborne sa predal M. A. Bazovský (olej Október za 225-tisíc, tempera Dvaja na lavičke za 126-tisíc korún) i Z. Palugyay (olej Chalupy v jeseni 76-tisíc ).
Absolútnou prioritou celej dražby sa však stalo Zátišie od Františka Foltýna, olej českého maliara pôsobiaceho krátky čas v Košiciach, ktorého výslednú cenu záujem viacerých solventných dražiteľov vyhnal z pôvodných 380-tisíc až na 825-tisíc. V tieni tejto ceny potom trochu zanikol nad očakávanie dobre predávaný I. Weiner-Kráľ (napríklad olej Dievča v poli z roku 1946 z vyvolávacej ceny 95-tisíc za 109-tisíc korún) a najmä J. Mudroch (gvaš Ženský akt z roku 1935-1936 sa z pôvodných 48-tisíc korún dostal až na úplne bezprecedentných 231-tisíc korún).
Chuť kupovať, a najmä kvalitu, však neskončila ani po prestávke. Európske maliarstvo, kresba a grafika 17. – 20. storočia má na Soge svoju už tradičnú klientelu. Najvyššie cenové nárasty tentoraz podľa očakávania dosiahli práce I. J. Repina (drobná kresba Žobráka s vyvolávacou cenou 60-tisíc sa predala za 93-tisíc) a J. M. Nattiera (olej Apoteóza Afrodiny, hoci neznačený a len s pripísaným autorstvom, skončil z vyvolávacej ceny 300-tisíc na 400-tisíc). Prekvapením bola posledná položka tohto oddielu, Romantická krajina od neznámeho stredoeurópskeho maliara, zaradená do aukčnej ponuky po uzávierke katalógu. Prinízka vyvolávacia cena (60-tisíc) zrejme „rozdráždila“ zberateľov natoľko, že tento obraz napokon dosiahol štvrtú najvyššiu cenu celej akcie – 275-tisíc korún.
Aukcia – české maliarstvo 19. – 20. storočia – obsahovalo dve lahôdky. Surrealistický V. Zykmund a jeho Nokturno na stole si nový majiteľ odniesol za 325-tisíc, no pri Benešovom Červenom zátiší (vyvolávacia cena 450-tisíc) už zrejme zberateľom došli sily.
MARIÁN REISEL(Autor je spolupracovníkom SME.)