Telarc Jazz 2000/DIVYD
Niektorým klaviristom nestačí predvádzať svoju brilantnú techniku na obvyklom obetnom baránkovi – repertoári klasických skladieb, no nenapĺňajú ich ani rýdzo džezové improvizácie. Po netradičnom prístupe k Satiemu, Vivaldimu a Bachovi teraz začal svingovať aj jeden z najväčších impresionistických autorov. Loussierova transformácia Debussyho nie je búrlivá, ani priveľmi odvážna: za citlivej asistencie Benoita Dunoyera de Segonzac na kontrabase a bubeníka Andrého Arpina nenásilne necháva splynúť lyrické stránky oboch hudobných svetov.
Gloria Cheng: Piano Dance. A 20th-Century portrait
Telarc 2000/DIVYD
Štylizované tanečné kusy nájdeme dodnes u veľkého množstva vážnych skladateľov. Tanec ako prejav takzvanej „nízkej kultúry“ možno zvádzal paradoxne veľkých majstrov práve tým, čo sa v ich hudbe objavovalo len výnimočne – chytľavým rytmom, jednoduchosťou a spontánnosťou. Po tradičných pohľadoch na minulosť prichádza jeden menej obvyklý portrét uplynulého storočia: s jeho hudobnými dejinami sa môžeme vďaka klaviristke Glorie Cheng zoznámiť pri tanečných skladbách celého zástupu autorov od Martinů cez Stravinského až po Ligetiho a Glassa.
Robin Williamson: The seed-at-zero
ECM 2000/DIVYD
Síce podobne ako väčšina folkových muzikantov okrem Joan Baezovej vôbec nevie spievať, no aj to ho predurčuje byť dôstojným zástupcom žánru, ktorému hrozí v dnešnej dobe vymretie. S gitarou, mandolínou, harfou či bez nich, Williamson pokračuje v tradícii osamelých trubadúrov zhudobňovaním básní Dylana Thomasa. Pre viacerých kritikov ťažko pochopiteľnou zvláštnosťou je však zjavenie sa tohto zakladateľa legendárneho The Incredible String Orchestra na mníchovskej značke ECM, ktorá sa programovo venuje súčasnému džezu, vážnej hudbe a nezaraditeľným experimentom.
Alog: Red Shift Swing
Rune Grammofon 2000/DIVYD
Nórske duo Alog môže niekomu pripadať v záplave komercie ako experimentálne elektronické zoskupenie. V skutočnosti však robí len to, čo robili všetci skladatelia odjakživa: z jestvujúcich zvukov (teraz zvukových samplov a starých platní) skladajú Espen Sommer Eide a Dag-Are Haugan svoju predstavu o hudbe.
Jan Hrubý & Kukulín: The Best of
Indies Records 2000
Český huslista a bývalý spolupútnik „kultových“ rockerov Jan Hrubý v posledných rokoch podľahol mánii „keltskej hudby“, čo sa odráža aj na tejto mapujúcej výberovej platni. Kelti však nie sú predkami našich západných susedov, ako by sa to niekomu mohlo javiť. Hrubého hra je ako vždy precízna, aranžmány pôsobia niekedy prirodzene, inokedy menej (najmä pri použití syntetizátorov). Takáto nostalgická orientácia na hudbu jedného etnika však možno lepšie „sadne“ nejakej írskej kapele.
SLÁVO KREKOVIČ(Autor je šéfredaktorom kultúrneho magazínu Trištvrte revue)