Podľa hovorkyne bratislavskej rafinérie Slovnaft Kristíny Félovej, problémy prevádzkovateľov vozidiel v zime vznikajú najmä preto, že si pohonné látky nezabezpečujú z vhodného zdroja alebo neberú do úvahy sezónnu charakteristiku výrobku a nepripravia sa na zimnú prevádzku. Motorová nafta, ktorá sa predáva v zime, by mala podľa normy vydržať aspoň do teploty -20 °C. Takzvaná extra zimná nafta musí fungovať až do teploty 34 stupňov pod nulou.
Aby štartovanie vozidla s naftovým motorom bolo v zime bezproblémové, musí byť starostlivo pripravené na zimnú prevádzku. Podľa možnosti by pri večernom odstavení malo mať plnú palivovú nádrž. "Väčší objem paliva totiž chladne pomalšie, a tak v nádrži ostáva menej miesta pre vlhký vzduch, ktorý sa počas nočného ochladenia kondenzuje na vodu. Výsledkom je, že v sacom systéme môžu vzniknúť kryštáliky ľadu a do motora nie je dodávané palivo už pri teplotách okolo bodu mrazu," hovorí Félová.
Prevádzková bezpečnosť počas zimnej prevádzky vozidla je najviac ovplyvnená palivovým filtrom. Najlepšie riešenie podľa Félovej je používať filter s možnosťou ohrevu alebo filter odlučujúci vodu. Prax však podľa nej poukazuje na to, že mnoho vozidiel takýmto filtrom nedisponuje.
Odporúča preto zaobstarať si záložný filter, ktorý podľa možnosti treba uchovávať na teplom mieste.
Z ďalších rád, ako sa vyhnúť problémom s mrznutím nafty, odporúča napríklad kontrolu vzduchového filtra a používanie motorového oleja vhodného na zimnú prevádzku. Na spoľahlivý štart treba mať k dispozícii bezchybný akumulátor vhodnej kapacity. (tasr)