Manipulácia s podvedomím je možná

Človeku sa môže do vedomia dostať niečo proti jeho vôli, hovorí docent IMRICH RUISEL, riaditeľ Ústavu experimentálnej psychológie SAV.

Zákon o reklame podprahové pôsobenie zakazuje. Treba sa podľa vás skutočne obávať manipulácie?

Taká možnosť je. Registrujeme zvuky, ktoré majú určitú intenzitu. Každý máme nejaký – individuálny – prah vnímavosti. Čo je pod tým, to sa dostáva do nášho podvedomia. Aby sme podnet zaregistrovali, musí mať nejakú dĺžku. Existujú aj veľmi krátke informácie – v reklame sa použije slovo alebo krátka veta, napríklad názov výrobku. Podobne sa to môže robiť aj v obraze. Pôsobí sa na podvedomie, ale to je už manipulácia. Voči týmto postupom sú veľké výhrady, pretože by sa dali zneužiť i na ideologické slogany, politické heslá a podobne. Človeku sa môže do vedomia, do pamäti dostať niečo proti jeho vôli. Keď po čase napríklad dostane nejaký zoznam, a dané slovo je medzi nimi, vybaví si ho. Pocit „známosti“ je pri reklame zásadný moment. Často niečo kúpime, a ani nevieme povedať prečo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Stačí takýto spôsob reklamy použiť jediný raz?

Stačí. Medzi podnetom a kúpou by však nemal byť príliš veľký interval, pretože podnet postupne vyhasína, prekryjú ho iné podnety.

Ovplyvniť voliča je však zrejme ťažšie než predať prací prášok.

V USA sa tieto veci skúmali pomerne podrobne. Ovplyvnenie možno očakávať hlavne u nevyhranených voličov. Keď je niekto pevne rozhodnutý, aj keby dostal niekoľko takýchto informácií, pravdepodobne si pôvodné rozhodnutie udrží.

Robil sa výskum podprahového ovplyvňovania aj na Slovensku?

Pokiaľ viem, nie. Do podvedomia sme nezasahovali. Je to eticky dosť náročná oblasť.

Aký je názor vedy, do akej miery a v akých oblastiach sa dá využívať manipulácia s podvedomím?

V oblasti marketingu a obchodu existujú štúdie, ktoré to nejakým spôsobom potvrdzujú. To, že by sa to používalo aj v iných oblastiach, sa príliš nepublikuje. Američania majú termín „brainwashing“ – prevýchova, vymývanie mozgu. Toto môže byť jeho súčasťou. Americká psychologická asociácia má veľmi podrobné pokyny o tom, čo je v psychológii etické, a čo nie. Občas tým listujeme – aj u nás totiž začína v psychológii prichádzať na pretras otázka, do akej miery sa môžeme ľudí pýtať a čo je už zásah do ich súkromia.

SkryťVypnúť reklamu

Televízia Nova sa háji tým, že nápis v Peříčku bol dlhší než niektorými zdrojmi uvádzaná jedna dvadsaťpätina sekundy. Možno presne zmerať, akú dĺžku má podprahový obrazový impulz?

Ak ten záblesk vidíte, už čosi tušíte – musí to byť kratšie. Nie je však nejaká norma, pokiaľ sa môže a kam už nie. Možno predpokladať, že týmito vecami sa zaoberajú aj tajné služby a do zahraničia sa takto môžu dostávať rôzne informácie. Takto mohla prenášať informácie Al-Káida prostredníctvom videozáznamov, ktoré potom odvysielala televízia Al-Džazíra. Ale tu už nejde o naše vedomie, ale o zakódované správy určené špecialistom.

Mohol niekto pôsobiť na českého či slovenského diváka anglickými heslami?

Mohol to byť experiment. Istý počet ľudí vie aj anglicky. Je veľmi nepravdepodobné, že to bola náhoda.

SkryťVypnúť reklamu

Ovplyvňovanie ľudského konania v hypnotickom stave naráža na vnútornú bariéru. Možno takú bariéru vybadať aj pri podvedomom ovplyvňovaní?

Áno, ak je niekto morálne na výške, nemožno mu v hypnóze prikázať, aby zabil. Aj keď bude jesť sviečku a tváriť sa, že je banán. Mechanizmus pôsobenia pri podprahových posolstvách je iný. Ide o veľmi útržkovité informácie. Zatiaľ však neexistujú poznatky o tom, že by sa technickými prostriedkami dokázali prenášať zložité príkazy.

Podprahová reklama teda pôsobí?

Pravdepodobne áno, ale na zvýšení predaja sa môžu prejaviť aj iné vplyvy. Treba brať do úvahy aj to, že čo pôsobí v zahraničí, nemusí zabrať u nás. Čo zapôsobí na amerického voliča, zďaleka nemusí na nášho, a naopak.

(bj)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 858
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 074
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 876
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 744
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 547
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 398
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 053
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 802
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu