Podmanivá paródia biografického žánru i anglickej spoločnosti

Ak na jednej strane predstavuje Virginia Woolfová (1882 - 1941) svojimi dielami jeden z vrcholov klasiky modernej literatúry, na druhej strane ...

FOTO


Ak na jednej strane predstavuje Virginia Woolfová (1882 - 1941) svojimi dielami jeden z vrcholov klasiky modernej literatúry, na druhej strane novátorskými postupmi túto literatúru presahuje a podstatným spôsobom narúša jej zaužívané kánony. Woolfovej novátorstvo sa netýka len naračných techník a celkovej kompozície textu, ale aj tematických okruhov a perspektívy nazerania na dané témy.

Najmä oba posledné fakty nepochybne súvisia s tým, že spisovateľka sa sústreďuje na problematiku ženy, ženskej skúsenosti z pozícií, ktorých východiskom je radikálna kritika patriarchálnej spoločnosti (svojimi prózami, v ešte väčšej miere esejami predznamenala vývin feministického myslenia prvých dekád minulého storočia, posunula ho na vyššiu úroveň a opodstatnene býva zaraďovaná k vyvrcholeniu tzv. prvej vlny feminizmu).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Orlando má v kontexte spisovateľkinej tvorby osobité miesto, a to hneď z viacerých príčin. Woolfová sa v ňom predstavila ako duchaplná autorka paródie na biografický román; na rozdiel od biografie historika umenia a svojho priateľa Rogera Frya a od Flusha (originálne, cez psí príbeh spracovanej biografie Elizabeth Barrettová-Browningovej) je Orlando fiktívnou biografiou. Celkom fiktívny však tento román nie je, Woolfová v ňom reaguje na udalosť zo svojho života, na rozchod so spisovateľkou Vitou Sackvillovou-Westovou, ktorá v niektorých momentoch poslúžila aj ako predobraz hlavnej postavy.

A už vôbec nie sú v románe fiktívne spoločenské pomery, najmä postavenie ženy vo vtedajšej anglickej spoločnosti, stereotoypne zjednodušujúce názory na ňu a jej nemenej stereotypné obrazy v dobovej literatúre. Na ich konto vyslovuje autorka ústami hlavnej postavy ironické komentáre, ktoré sa veľmi podobajú myšlienkam v jej esejach, najmä vo Vlastnej izbe. Táto ideová podobnosť nie je náhodná, obe diela vznikali koncom 20. rokov takmer paralelne, v Orlandovi akoby dozrievali základné myšlienky o "rodovosti" literatúry, ktoré spisovateľka vyslovila v spomínanej eseji (sám tento román má sčasti esejistický štýl).

SkryťVypnúť reklamu

Pravda, namiesto argumentácie tu autorka rozvíja príbeh, a to veľmi zvláštny príbeh (aj v ňom sa ukazuje Woolfovej experimentátorstvo). Hlavná postava sa totiž nielenže prenáša cez viac ako tri storočia, pričom sama zostarne len o pár desaťročí, no navyše zakúsi premenu pohlavnej identity a z mladého anglického šľachtica sa stáva jedného dňa po prebudení žena. Túto premenu by bolo možné interpretovať niekoľkými spôsobmi, podľa mňa ňou spisovateľka jednak demonštruje svoje chápanie "jednoty mužskosti a ženskosti" ako dôležitého princípu umeleckej tvorby; jednak premena, ktorá "postihla" hlavnú postavu, dáva jedinečnú šancu porovnávať mužskú a ženskú skúsenosť, mužské a ženské videnie sveta.

Woolfová využila tento moment na rozohranie naoko zábavnej, úsmevnej hry, ktorá však poskytuje zá/vážne svedectvo (o nerovnoprávnom postavení ženy, o nerozumných spôsoboch viktoriánskej výchovy dievčat aj chlapcov a pod.).

SkryťVypnúť reklamu

Woolfová parodovala nielen tradičný biografický žáner (viaceré žánre tradičnej literatúry), ale aj anglickú spoločnosť, a to spôsobom, ktorý si celkom iste podmaní čitateľov. Ak sa Woolfová niektorým z nich javila dosiaľ ako málo prístupná, náročná autorka, Orlando pomôže prekonať túto bariéru a otvoriť cestu k jednej z najvýznamnejších postáv modernej literatúry. Na peknom čitateľskom zážitku má podiel aj kvalitný preklad.

Autor: ETELA FARKAŠOVÁAutorka je spisovateľka, filozofka)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 108
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 504
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 184
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 549
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 438
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 226
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 940
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 874
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu