BRATISLAVA - Sporná zmluva medzi ministerstvom dopravy a Austrian Airlines, ktorá umožnila rakúskej leteckej spoločnosti získať väčšinu Slovenských aerolínií, už nie je tajná. Ešte pred necelým mesiacom pritom ministerstvo tvrdilo, že podlieha obchodnému tajomstvu a na požiadanie zverejnilo len biele strany. Vo štvrtok denník SME zmluvu získal na základe infozákona.
Zmluvu kritizovali médiá aj opozícia, pretože Austrian Airlines získali väčšinu akcií aerolínií bez toho, aby o ňu museli súťažiť. Rakúsky dopravca svoj postoj, že zmluva je obchodným tajomstvom, nezmenil, ale ministerstvo dnes tvrdí, že je možné ju odtajniť. "Zverejnenie tejto zmluvy sme konzultovali s ministerstvom spravodlivosti a zhodli sme sa, že je možné ju zverejniť bez akýchkoľvek negatívnych následkov," povedal hovorca rezortu dopravy Tomáš Šarluška.
Ministerstvo podpísalo zmluvu o finančnej výpomoci krachujúcim aerolíniám s rakúskou spoločnosťou 17. septembra 2004. Išlo o 200 miliónov korún, ktoré Austrian Airlines mohli vložiť do základného imania Slovenských aerolínií, a tak sa stať ich akcionárom. Výpomoc bola navyše rozdelená na dva kroky. V prvom mali Austrian Airlines poskytnúť na splatenie dlhov úver 120 miliónov, a v druhom, po "nadobudnutí väčšinového majetkového podielu", zvyšných 80 miliónov korún.
V zmluve sa zároveň predpokladá, že štát stratí vo firme väčšinu, čo sa napokon stalo na mimoriadnom valnom zhromaždení tesne pred Vianocami 2004. Austrian Airlines zvýšením základného imania premenili svoju finančnú výpomoc za vlastnícky podiel. Ministerstvo sa zvyšovania vzdalo, a jeho vlastnícky podiel v aerolinkách klesol z takmer 90 na 34 percent. Opozícia a politickí analytici to označili za skrytú privatizáciu.
Hoci zmluvu podpísali v polovici septembra, ministerstvo dopravy cez svojho hovorcu Tomáša Šarlušku neskôr tvrdilo, že bude pokračovať v privatizačnom procese a majetkový podiel štátu v aerolinkách sa sprivatizuje podľa zákona o veľkej privatizácii. Neskôr minister Pavol Prokopovič zmenil názor a tender pripúšťal len v prípade, že by sa objavil ďalší uchádzač. Podľa jeho názoru však boli aerolínie v takom zlom stave, že by mal o ne ťažko niekto záujem.
O zostávajúcich 34 percent akcií štátu v ozdravených aerolíniách mali donedávna záujem až traja uchádzači, informoval koncom januára rezort hospodárstva. Za súčasnej politickej situácie, kedy sa vláda rozhodla nerobiť privatizačné rozhodnutia, sa však predaj akcií odkladá.
Ministerstvo dopravy sa však už v zmluve zaviazalo, že po tom, ako rakúske aerolínie získajú slovenských väčšinu, štát svoj podiel predá. "Austrian Airlines sa zaväzuje zúčastniť sa ako záujemca o nadobudnutie tejto majetkovej účasti," píše sa v zmluve.
Ministerstvo sprístupnilo i ďalšie zmluvy
Ministerstvo sprístupnilo aj zmluvu s poradcom pri privatizácii letísk v Bratislave a Košiciach a s poradcom pri predaji železničného dopravcu ZSSK Cargo. Problematická zostáva zmluva o privatizácii Slovenských telekomunikácií (dnes Slovak Telecom). Podľa odôvodnenia rezortu dopravy, ktoré získal denník SME, je stále dôverná a teda ju nie je možné zverejniť. "Robíme všetko preto, aby bola aj táto zmluva odtajnená a zverejnená," povedal hovorca rezortu Tomáš Šarluška. Na príprave zverejnenia podľa neho už pracujú aj úradníci Telecomu. Zmluva je vraj utajená v "inom režime", ako napríklad zmluva o Slovenských aerolíniách.
Autor: IVAN KAHANECIVAN ŠTULAJTER