V strednej Európe boli priekopníkmi v elektronickom mýtnom Rakúšania, ktorých satelitný systém prevádzkuje spoločnosť Europpass. Slovensko predbehli aj Česi s ďalším mikrovlnným systémom od firmy Kapsch. FOTO - TASR |
BRATISLAVA - Termín ostrej prevádzky elektronického mýtneho sa opäť posunie. Kamióny a nákladné autá tak nebude na slovenských diaľniciach a cestách prvej triedy spoplatňovať elektronický systém od začiatku budúceho roka, ako sa plánovalo. Ak aj systém v januári nabehne, tak len v testovacej prevádzke. Vyše poldruharočné oneskorenie oproti pôvodným plánom ministerstva dopravy spôsobilo meškanie potrebného zákona o elektronickom mýte.
Tento právny predpis je kľúčový, pretože sa od neho odvíja termín spustenia mýtneho systému a Národná diaľničná spoločnosť bez neho nemôže odštartovať výberové konanie na dodávateľa systému. Ministerstvo dopravy v ňom stanoví, koľko sa bude za cesty platiť a v akom rozsahu sa cestná sieť spoplatní. Mýto budú platiť všetky autá ťažšie ako 3,5 tony na diaľniciach i na rýchlostných cestách. Výhľadovo by sa mali spoplatniť i cesty prvej triedy.
Ministerstvo dopravy zákon vláde zatiaľ nepredložilo, podľa hovorcu hovorcu Tomáša Šarlušku to chce urobiť čo najskôr. Dovtedy by ešte mohla Európska únia schváliť smernicu EÚ o spoplatnení ciest, bez ktorej by nemohlo mýtom zaťažiť aj cesty prvej triedy. Hoci Šarluška neuviedol, kedy ministerstvo zákon predloží, pripustil, že parlament by ho mohol odsúhlasiť už v marci. "Urobíme všetko preto, aby sa od začiatku roka 2007 začala aspoň skúšobná prevádzka systému," povedal Šarluška.
Aj keby poslanci zákon odsúhlasili už budúci mesiac, mýtne od januára budúceho roka v ostrej prevádzke fungovať najskôr nebude. Riaditeľ pre stratégiu Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Fürst si myslí, že v takomto prípade je najbližším schodným termínom začiatok júla 2007. Podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka bol posledným termínom, kedy by sa dal stihnúť termín pôvodne stanový ministerstvom, prelom tohto a minulého roka.
Slovensko by malo elektronické spoplatnenie diaľnic zaviesť najneskôr v roku 2008. Vtedy by mali všetky členské krajiny zaviesť mýto pre nákladnú dopravu, pretože to vyžaduje smernica EÚ. V priebehu ďalších štyroch rokov by potom malo rozšíriť aj na osobné autá.
Ambície ministra dopravy Pavla Prokopoviča, že Slovensko zavedie elektronické mýto ako prvá krajina z Visegrádskej štvorky, sa rozplynuli v legislatívnom procese. Medzičasom nás totiž predbehlo Česko, kde by sa mýtne malo vyberať od januára budúceho roka. Dodávateľom systému, ktorý bude stáť 29 miliárd českých korún, je rakúsky Kapsch. Štátnu zákazku však stále nemá istú. Konkurenti, združenie Mytia a Autostrade sa minulý týždeň odvolali proti rozhodnutiu výberovej komisie na český antimonopolný úrad. (dc)