FOTO
BRATISLAVA - Hoci zákon o elektronickom mýte musí ešte schváliť parlament, vyhláseniu tendra na dodávateľa systému nič nebráni. Zhodli sa na tom predstavitelia ministerstva dopravy aj Národnej diaľničnej spoločnosti. "Vyhláseniu výberového konania na elektronické mýto už nič nebráni, ani parlament," povedal hovorca Národnej diaľničnej Marcel Jánošík. Tender na dodávateľa systému pred tým, ako poslanci schválili príslušný zákon, vyhlásilo napríklad aj české ministerstvo dopravy.
Tender by mohlo ministerstvo podľa riaditeľa sekcie dopravnej infraštruktúry Petra Bareka vyhlásiť už v marci. Jeho realizáciu má však už na starosti diaľničná spoločnosť. "Vyhodnotenie konania by potom bolo začiatkom jesene," povedal Barek. Víťazovi súťaže by následne trvalo zhruba pol roka, kým by systém postavil. Do ostrej prevádzky by mohol byť uvedený v polovici budúceho roku, povedal Jánošík.
Výber mýta na slovenských cestách musí ešte odobriť parlament. Poslanci tak majú možnosť jeho znenie ovplyvniť a výraznejšie zmeny do koncepcie spoplatnenia by mohli prebiehajúci tender spochybniť. Mohlo by sa navyše stať, že podmienky tendra by mohli byť v rozpore so schváleným zákonom. Rozhodujúcim faktorom pre ponuky uchádzačov je rozsah spoplatnenia. Od toho závisí aj efektivita rôznych riešení, teda mikrovlnného, satelitného alebo hybridného.
Cenu systému nie je možné pred schválením zákona parlamentom a pred vyhlásením tendra odhadnúť. Navyše, akékoľvek oficiálne odhady jedného z uchádzačov by mohli nahrať protihráčovi. Isté je, že hodnota systému sa bude počítať v miliardách a zákazka bude veľmi lukratívna.
O mýtny systém na slovenských cestách prejavila záujem napríklad firma Kapsch, ktorá prevádzkuje mikrovlnný systém v Rakúsku a onedlho možno aj v Česku. Záujemcom je aj Siemens, ktorý preferuje satelitné riešenie. Ďalším uchádzačom by mohla byť talianska Autostrade, ktorá neuspela v Česku, či švajčiarska Ascom-Fela, alebo Deutsche Telekom.
Možnosti pre Slovensko
mikrovlnný systém
+ overená a štandardizovaná technológia, nižšie počiatočné náklady,
? vyššia efektivita pri spoplatnení malého počtu kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest,
- zastaranejšia technológia v porovnaní so satelitnou, únia môže rozhodnúť v neprospech tejto technológie
satelitný systém
+ moderná technológia, nemusia sa stavať snímacie brány na cestách, dá sa jednoduchým spôsobom rozširovať na rôzne triedy ciest,
? efektívny len pri spoplatnení veľkej časti ciest, okrem diaľnic a rýchlostných ciest aj cesty 1., 2., a 3. triedy,
- vyššie počiatočné náklady
hybridný systém
+ kombinuje oba systémy
Situácia v zahraničí
V Českej republike je už zhotoviteľ systému schválený. Je ním firma Kapsch, no tá ešte čaká na druhostupňové rozhodnutie Úradu na ochranu hospodárskej súťaže. Neúspešní uchádzači - talianska firma Autostrade a konzorcium Mytia sa odvolali proti rozhodnutiu predsedovi úradu.
Na západ od rieky Moravy, rovnako ako v Rakúsku preferovali pri rozhodovaní mikrovlnný systém. České ministerstvo dopravy plánuje spoplatniť zhruba 700 kilometrov diaľnic a v Rakúsku ide asi o dvetisíc kilometrov. Otázka, či bude na Slovensku mikrovlnný, alebo satelitný systém, ostáva otvorená. Predpokladá sa však, že po spustení európskeho pozičného systému Galileo v roku 2012, nariadi Európska únia zavedenie satelitného systému. Pre tento systém sa rozhodlo Nemecko, kde je spoplatnených 15-tisíc kilometrov diaľnic. (ik)