Očakávané schválenie zákona o mýte tender neoddiali

BRATISLAVA - Hoci zákon o elektronickom mýte musí ešte schváliť parlament, vyhláseniu tendra na dodávateľa systému nič nebráni. Zhodli sa na tom predstavitelia ministerstva dopravy aj Národnej diaľničnej spoločnosti. "Vyhláseniu výberového konania na ...

FOTO

BRATISLAVA - Hoci zákon o elektronickom mýte musí ešte schváliť parlament, vyhláseniu tendra na dodávateľa systému nič nebráni. Zhodli sa na tom predstavitelia ministerstva dopravy aj Národnej diaľničnej spoločnosti. "Vyhláseniu výberového konania na elektronické mýto už nič nebráni, ani parlament," povedal hovorca Národnej diaľničnej Marcel Jánošík. Tender na dodávateľa systému pred tým, ako poslanci schválili príslušný zákon, vyhlásilo napríklad aj české ministerstvo dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tender by mohlo ministerstvo podľa riaditeľa sekcie dopravnej infraštruktúry Petra Bareka vyhlásiť už v marci. Jeho realizáciu má však už na starosti diaľničná spoločnosť. "Vyhodnotenie konania by potom bolo začiatkom jesene," povedal Barek. Víťazovi súťaže by následne trvalo zhruba pol roka, kým by systém postavil. Do ostrej prevádzky by mohol byť uvedený v polovici budúceho roku, povedal Jánošík.

SkryťVypnúť reklamu

Výber mýta na slovenských cestách musí ešte odobriť parlament. Poslanci tak majú možnosť jeho znenie ovplyvniť a výraznejšie zmeny do koncepcie spoplatnenia by mohli prebiehajúci tender spochybniť. Mohlo by sa navyše stať, že podmienky tendra by mohli byť v rozpore so schváleným zákonom. Rozhodujúcim faktorom pre ponuky uchádzačov je rozsah spoplatnenia. Od toho závisí aj efektivita rôznych riešení, teda mikrovlnného, satelitného alebo hybridného.

Cenu systému nie je možné pred schválením zákona parlamentom a pred vyhlásením tendra odhadnúť. Navyše, akékoľvek oficiálne odhady jedného z uchádzačov by mohli nahrať protihráčovi. Isté je, že hodnota systému sa bude počítať v miliardách a zákazka bude veľmi lukratívna.

O mýtny systém na slovenských cestách prejavila záujem napríklad firma Kapsch, ktorá prevádzkuje mikrovlnný systém v Rakúsku a onedlho možno aj v Česku. Záujemcom je aj Siemens, ktorý preferuje satelitné riešenie. Ďalším uchádzačom by mohla byť talianska Autostrade, ktorá neuspela v Česku, či švajčiarska Ascom-Fela, alebo Deutsche Telekom.

SkryťVypnúť reklamu

Možnosti pre Slovensko

mikrovlnný systém

+ overená a štandardizovaná technológia, nižšie počiatočné náklady,

? vyššia efektivita pri spoplatnení malého počtu kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest,

- zastaranejšia technológia v porovnaní so satelitnou, únia môže rozhodnúť v neprospech tejto technológie

satelitný systém

+ moderná technológia, nemusia sa stavať snímacie brány na cestách, dá sa jednoduchým spôsobom rozširovať na rôzne triedy ciest,

? efektívny len pri spoplatnení veľkej časti ciest, okrem diaľnic a rýchlostných ciest aj cesty 1., 2., a 3. triedy,

- vyššie počiatočné náklady

hybridný systém

+ kombinuje oba systémy

Situácia v zahraničí

V Českej republike je už zhotoviteľ systému schválený. Je ním firma Kapsch, no tá ešte čaká na druhostupňové rozhodnutie Úradu na ochranu hospodárskej súťaže. Neúspešní uchádzači - talianska firma Autostrade a konzorcium Mytia sa odvolali proti rozhodnutiu predsedovi úradu.

SkryťVypnúť reklamu

Na západ od rieky Moravy, rovnako ako v Rakúsku preferovali pri rozhodovaní mikrovlnný systém. České ministerstvo dopravy plánuje spoplatniť zhruba 700 kilometrov diaľnic a v Rakúsku ide asi o dvetisíc kilometrov. Otázka, či bude na Slovensku mikrovlnný, alebo satelitný systém, ostáva otvorená. Predpokladá sa však, že po spustení európskeho pozičného systému Galileo v roku 2012, nariadi Európska únia zavedenie satelitného systému. Pre tento systém sa rozhodlo Nemecko, kde je spoplatnených 15-tisíc kilometrov diaľnic. (ik)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 535
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 210
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 915
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 952
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 869
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 810
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 465
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu