BRATISLAVA - Železnice SR chcú ešte v marci získať štátnu záruku na desaťapolmiliardový úver. Peniaze chce prevádzkovateľ železničnej cesty použiť na oddlženie, prevádzky a náklady, ktoré mu vznikajú kvôli výkonom vo verejnom záujme. Informovala o tom SITA.
Poskytnutie záruky musí najprv schváliť Úrad pre štátnu pomoc. Jeho riaditeľ Miroslav Hladík včera ešte pre SME nevedel udelenie záruky potvrdiť. „Zatiaľ sme nedostali materiál s touto požiadavkou, takže je predčasné sa k tomu vyjadrovať,“ povedal.
Zdôraznil však, že prvé musí byť na ťahu ministerstvo financií, ktoré predloží úradu projekt, v ktorom zdôvodní poskytnutie záruky. Úrad má potom 60 dní na to, aby požiadavku posúdil. Až potom, keď bude rozhodnutie kladné, môže záruku schváliť vláda. Tak podľa Hladíka hovorí zákon.
Nedávnu požiadavku Slovenských elektrární na poskytnutie záruky na emisiu obligácií v sume 2,9 miliardy korún úrad zamietol. Dôvodil tým, že elektrárne už nepovažuje za podnik v núdzi. Dostal sa tak do sporu s ministerstvom financií, podľa ktorého zákon umožňuje poskytnúť štátnu pomoc pri „náprave vážnych nedostatkov vo fungovaní hospodárstva.“ Podľa Hladíka ide však iba o iné pomenovanie toho istého účelu, a keďže elektrárne už raz záruku na reštrukturalizáciu získali, zákon neumožňuje udelenie novej. „Nakoniec si to zariadili inak a ani elektrárne, ani Slovensko neskrachovali,“ povedal Hladík.
Spor o záruku pre elektrárne odkryl aj iný problém. Jej poskytnutím by sa podľa delegátov Európskej komisie skomplikovalo vyjednávanie s Bruselom o kapitole hospodárska súťaž. Práce na kapitole má úrad uzavrieť ešte tento mesiac. Zákon o štátnej pomoci bol už upravený podľa európskej legislatívy. Kto splní jeho požiadavky, mal by dostať štátnu pomoc už v súlade s európskou legislatívou.
Podľa posledných údajov sa k 28. septembru 2001 poskytli štátne záruky na 120-miliardovú istinu a 33 miliárd úrokov. Len v minulom roku sa pritom malo za dlžníkov, ktorí neboli schopní splácať úvery, vynaložiť zo štátnych peňazí vyše desať miliárd korún.
V ďalšom období chce štát objem štátnych záruk znížiť na minimum. Podľa riaditeľa odboru riadenia štátneho dlhu a likvidity ministerstva financií Milana Orešanského sa to dotýka hlavne dvoch podnikov - Slovenských elektrární a Železníc Slovenskej republiky. S vysokým objemom štátnych záruk by malo Slovensko problémy pri vstupe do Európskej únie.