Predbežná správa: Nehodu An-24 spôsobila asi posádka

BRATISLAVA - Z vyšetrovania najväčšej leteckej katastrofy na Slovensku posledných rokov vyplýva, že posádka lietadla An-24 nedodržala výšku letu, stratila orientáciu a nenastavila rádiový výškomer, aby ju varoval pred nárazom.

Podľa vyšetrovacej komisie, vo veľkej vzdialenosti od košického letiska prešla z režimu priblíženia prostredníctvom pozemných zariadení na pristátie "za vidu" - prestala sa riadiť pokynmi letovej kontroly a spoľahla sa na palubné prístroje.

Nepriamy vplyv na priebeh nehody mohli mať aj "nesprávne návyky pri klesaní vojenských dopravných lietadiel", alebo to, že letovod pravdepodobne nesledoval pozorne zostupný manéver.

Antonov nemal namontovaný ani výstražný systém priblíženia sa k terénu GPWS. Civilné dopravné lietadlá ho musia mať povinne, ale armádne pravidlá to neprikazujú. Doterajšie vyšetrovanie nepreukázalo žiadnu technickú poruchu, zanedbanie údržby alebo zlyhanie pozemného personálu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa ministra obrany Martina Fedora sú závery zatiaľ "vo forme indícií" a aj najmenší detail by ich mohol zvrátiť. Preto sú stále otvorené všetky verzie. Kedy sa skončí vyšetrovanie, odhadnúť nevie.

Vyšetrovacia komisia odhalila aj nedostatky pri záchranných prácach. Krátko po páde lietadla nad miesto nehody priletel armádny vrtuľník, ale nemohol pristáť - nemal vyhľadávací svetlomet. Armádni záchranári museli komunikovať mobilnými telefónmi, pretože služobné vysielačky majú v členitom teréne malý dosah. Nemali ani vhodné oblečenie a obuv. (knm)

Čo sa podľa správy stalo tesne pred nárazom:

19.29 - Posádka nadviazala spojenie s košickým radarom a ohlásila klesanie.

19.31 - Radar vydal pokyn na ďalšie klesanie. Posádka pokyn potvrdila.

SkryťVypnúť reklamu

19.34 - Radar oznamuje posádke, že majú povolené vizuálne priblíženie na dráhu 01 košického letiska. Posádka súhlasí. Je to posledná ústna komunikácia so zemou.

19.35 - Lietadlo je 36 kilometrov od Košíc. Letí rýchlosťou 351 km/h. Piloti ďalej klesajú a znížili výkon motorov.

19.36 - Antonov sa v priebehu minúty priblíži k letisku na 28 kilometrov a spomaľuje na 314 km/h. Stráca sa z radarov.

Opis pádu An-24 podľa komisie:

Náraz lietadla najprv do korún stromov, do ich kmeňov s postupnou deštrukciou trupu, krídiel a motorových gondol, vodorovných chvostových plôch zakončený nárazom lietadla o zem a požiarom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 348
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 922
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 690
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 158
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 813
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 174
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 688
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 610
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu