Štatutár podľa polície nevyhlásil konkurz, hoci mal. V tom prípade by spoločnosť bola prišla aj o tento Boeing 737. FOTO - TASR |
BRATISLAVA - Polícia začala už druhé trestné stíhanie za takzvanú skrytú privatizáciu Slovenských aerolínií, teda prevod ich akcií rakúskemu dopravcovi Austrian Airlines bez verejnej súťaže. Orgány začali konať vo veci trestného činu "marenia konkurzného, alebo vyrovnacieho konania".
Stíhanie sa týka neznámeho páchateľa, ktorý vystupoval ako člen štatutárneho orgánu Slovenských aerolínií a maril konkurzné, alebo vyrovnacie konanie. V štatutárnom orgáne, teda predstavenstve boli v tom čase najdôležitejšími osobami jeho predseda generálny riaditeľ firmy Tomáš Slivka, či podpredseda a finančný riaditeľ Roman Chovanec.
Vyšetrovateľka Úradu justičnej a kriminálnej polície v Bratislave II. v uznesení tvrdí, že zistené skutočnosti nasvedčujú spáchaniu trestného činu.
Člen štatutárneho orgánu (predstavenstva) Slovenských aerolínií podľa uznesenia maril konkurzné konanie tým, že v presne nezistenom čase v roku 2004 nepodal návrh na vyhlásenie konkurzu. "Neurobil tak, aj keď vedel, že dlžník, ktorý je podnikateľom, je nepretržite počas 60 dní v predĺžení, teda neschopný splácať dlhy. Páchateľ bol povinný podať návrh na vyhlásenie konkurzu alebo na vyrovnanie," uvádza sa v uznesení.
Podnet na začatie trestného stíhania podal ešte vlani poslanec Branislav Opaterný. Ten SME povedal, že dlhy spoločnosti podľa jeho zistení prekračovali hodnotu aktív aerolínií dlhšie, ako zákonných 60 dní. Znamená to, že v tomto období boli vyššie, než samotný majetok spoločnosti, a tá ich nebola schopná splácať. "Hovorilo sa o tom aj na predstavenstve, ale konkurz nikto nevyhlásil," dodal.
Ak by sa potvrdil trestný čin, zodpovednosť by niesli štatutári, hoci napríklad v dozornej rade bol zastúpený aj akcionár aerolínií, teda štát prostredníctvom úradníkov. "Je to dôkaz, že sa poslanci vo svojom minuloročnom prieskume buď nezistili, alebo nechceli zistiť takýto stav," vyhlásil Opaterný. Dvojdňový poslanecký prieskum vtedy potvrdil, že je všetko v poriadku.
"Zatiaľ sme nedostali oficiálne informácie o trestnom stíhaní," reaguje hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška. Jedným dychom dodáva, že práve katastrofálny finančný stav spoločnosti bol hlavným argumentom, prečo si rýchlo vzala 114-miliónovú pôžičku od rakúskej Erste Bank. Na prelome novembra a decembra 2004 sa za ňu zaručili Austrian Airlines, ktoré za toto ručenie získali cez spoločnosť SLL asi 62 percent akcií niekdajšieho národného prepravcu. Majetok firmy mal pritom dovtedy účtovnú hodnotu zhruba 700 miliónov korún.
"V opačnom prípade by zamestnanci aerolínií prišli o prácu, alebo by sa charteroví cestujúci nedostali domov z dovoleniek," uzatvára Šarluška. Medzičasom sa totiž ozvali aj lízingové firmy, od ktorých mala firma prenajaté lietadlá a pre platobnú neschopnosť aerolínií chceli stroje späť. Na podnet Branislava Opaterného sa začalo pred mesiacom aj ďalšie trestné stíhanie. Týkalo sa údajných nedostatkov v zmluve medzi ministerstvom a Austrian Airlines.
Autor: Juraj Danielis