Lízingové spoločnosti mali rekordný rok

BRATISLAVA - Pre slovenský lízingový trh bol minulý rok rekordný. Objem obchodov s hnuteľným majetkom sa oproti roku 2000 zvýšil takmer o polovicu na 34,8 miliardy korún.


Financovanie kúpy auta na lízing je stále populárnejšie. Minulý rok podnikatelia a spotrebitelia kúpili týmto spôsobom vyše 44-tisíc nových aj ojazdených áut za 16,6 miliardy korún. ILUSTRAČNÉ FOTO - REUTERS



Údaje včera zverejnila Asociácia lízingových spoločností, ktorá združuje 34 firiem. Tie obsadzujú až približne 95 percent domáceho trhu. Desať najväčších členov asociácie sa pritom podieľa na obchodoch za celú asociáciu asi 90 percentami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa predsedu predstavenstva asociácie Miloša Randáka rast prevýšil všetky očakávania, aj keď dynamický rozvoj zaznamenal trh už v prvom polroku. Po zohľadnení inflácie sa objem nových zmlúv zvýšil o vyše 40 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosti profitovali hlavne z vysokého záujmu o lízing technológií, rastu trhu pomohla aj lepšia dostupnosť peňazí a konkurenčné prostredie. Členovia asociácie uzatvorili spolu vyše 86-tisíc lízingových zmlúv. V porovnaní s rokom 2000 je to takmer dvojnásobok.

Tento rok až také prekvapivé výsledky Randák neočakáva. „Objem obchodov by mohol narásť o desať až dvadsať percent,“ povedal.

Najdynamickejším segmentom boli minulý rok stroje a technológie. Klienti ich vlani nakúpili na lízing za 5,8 miliardy korún, teda o dve tretiny viac ako rok predtým. „Z celkových investícií sa tak mohlo prostredníctvom lízingu obstarať asi 16 až 17 percent,“ odhadol Randák. Podľa neho bude trh naďalej ťahať práve obstaranie technológií, ktoré by malo byť dynamickejšie ako ostatné segmenty.

SkryťVypnúť reklamu

V lízingových obchodoch však stále dominujú osobné automobily. Na celkovom objeme sa podieľali takmer polovicou. Firmy pritom lízovali autá za 10,8 miliardy korún, spotrebitelia za 5,8 miliardy. Lízing ojazdených áut z toho predstavoval dve miliardy. Na lízing sa kúpilo až 51,4 percenta nových áut.

Takmer päťdesiatnásobne vlani vzrástol lízing nehnuteľností. Objem uzatvorených zmlúv v tomto segmente dosiahol 1,4 miliardy korún po 29 miliónoch v roku 2000. „Stále však nemôžeme povedať, že lízing nehnuteľností funguje v tradičnom ponímaní. Jeho rozvoju naďalej bráni legislatíva,“ tvrdí Randák.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 835
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 638
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 535
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 211
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 065
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 851
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 746
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 713
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu