Volebné sľuby budú aj cez voľby

BRATISLAVA - Predvolebná kampaň bude pravdepodobne intenzívnejšia ako v minulosti. Nový zákon o voľbách do parlamentu síce kampaň skrátil z 28 na 21 dní, no zároveň zmäkčil predchádzajúce obmedzenia. Zrušil limit na výdavky na kampaň, ktorý aj tak väčšin

Dvaja najväčší rivali v Site sa v minulých voľbách deň pred voľbami už pred kamerami stretnúť nemohli. Teraz je to iné a iní budú aj hlavní rivali. FOTO - ARCHÍV TASR

BRATISLAVA - Predvolebná kampaň bude pravdepodobne intenzívnejšia ako v minulosti. Nový zákon o voľbách do parlamentu síce kampaň skrátil z 28 na 21 dní, no zároveň zmäkčil predchádzajúce obmedzenia. Zrušil limit na výdavky na kampaň, ktorý aj tak väčšina strán nedodržiavala, a po prvýkrát sa do predvolebnej kampane môžu zapojiť aj súkromní vysielatelia. Nebude ani moratórium - kampaň môže byť ešte aj v deň volieb.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Novinkou je aj zverejňovanie výsledkov preferencií - nemôžu sa zverejňovať už len v deň volieb.

Riaditeľ kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu Andrej Holák hodnotí nové pravidlá pre parlamentné voľby pozitívne: "V podstate sa zlegalizoval stav, ktorý tu bol. Ustanovenie o moratóriu sa dalo pomerne ľahko obísť, napríklad pri internete to obmedzenie nebolo vôbec."

Nový zákon obsahuje aj niekoľko legislatívnych nezrovnalostí. "Podľa zákona o vysielaní a retransmisii sa za politickú reklamu považujú len volebné šoty, no vo volebnom zákone sú to aj politické diskusie," hovorí Holák.

Problém môže nastať pri monitorovaní kampane, kde zákon delí kompetencie medzi licenčnú radu, ktorá má dohliadať hlavne na dodržiavanie objektivity a vyváženosti v spravodajstve a publicistike, a medzi Ústrednú volebnú komisiu, ktorá má sledovať, či sa vo vysielaní dodržiava rovnaký časový pomer určený pre jednotlivé politické strany."

SkryťVypnúť reklamu

Ako bude vyzerať predvolebná kampaň v médiách

Začína sa 21 dní pred voľbami.

Môže sa vysielať aj v deň samotných volieb.

Volebné prieskumy možno zverejňovať do posledného dňa pred voľbami. Pri zverejnení prieskumov musia byť zverejnené výsledky preferencií všetkých politických subjektov kandidujúcich vo voľbách, ktoré boli v prieskume zaznamenané. V deň volieb sa už výsledky prieskumov zverejňovať nesmú.

Bilbordy: Obec vyhradí miesta, na ktorých možno 21 dní pred voľbami umiestňovať volebné plagáty a iné nosiče informácií, vyhradená plocha musí zodpovedať zásadám rovnosti kandidujúcich politických strán alebo koalícií.

Pre tlač platia rovnaké pravidlá volebného zákona ohľadom objektívnosti a vyváženosti, zverejňovania prieskumov verejnej mienky ako pre vysielateľov. Pri porušení zákona hrozí vydavateľom pokuta od 5-tisíc do 1 milióna.

SkryťVypnúť reklamu

Politická reklama

Vo vysielaní je povolená 21 dní pred voľbami vrátane dňa volieb. Za politickú reklamu sa považuje vysielanie určené na podporu či v prospech politickej strany, hnutia, alebo ich kandidáta. Rovnako sa za politickú reklamu považuje popularizácia názvu, značky alebo hesiel politickej strany, hnutia alebo kandidáta.

Politická reklama musí byť oddelená od ostatného vysielania. Nesmie byť vysielaná medzi bežnými reklamnými blokmi.

STV a SRo majú povinnosť vyhradiť v čase kampane pre každú kandidujúcu stranu alebo koalíciu na politickú reklamu najviac po 30 minút, spoločný čas nesmie presiahnuť desať hodín. Na tento čas má každá politická strana právo, ale len v prípade, ak si ho uplatní najneskôr päť dní pred kampaňou.

Súkromné rádiá a televízie majú právo zapojiť sa do kampane. Ak sa rozhodnú politickú reklamu vysielať, nesmú žiaden politický subjekt uprednostňovať a vysielací čas musia ponúknuť všetkým kandidujúcim subjektom.

SkryťVypnúť reklamu

Náklady na politickú reklamu uhrádzajú kandidujúce politické strany, resp. koalície. Vysielatelia sú povinní všetkým poskytnúť rovnaké podmienky.

Diskusné relácie

Slovenský rozhlas a Slovenská televízia sú povinné vyhradiť desať hodín na diskusné relácie. Ich odvysielanie nie je obmedzené na obdobie od 21 dní pred konaním volieb.

Súkromní vysielatelia smú diskusné relácie vysielať v období od 21 dní predo dňom konania (aj v deň volieb). Na projekt takejto relácie však musia minimálne 30 dní vopred získať súhlas Rady pre vysielanie a retransmisiu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 317
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 831
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 218
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 716
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 373
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 743
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 557
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu