Dvaja najväčší rivali v Site sa v minulých voľbách deň pred voľbami už pred kamerami stretnúť nemohli. Teraz je to iné a iní budú aj hlavní rivali. FOTO - ARCHÍV TASR
BRATISLAVA - Predvolebná kampaň bude pravdepodobne intenzívnejšia ako v minulosti. Nový zákon o voľbách do parlamentu síce kampaň skrátil z 28 na 21 dní, no zároveň zmäkčil predchádzajúce obmedzenia. Zrušil limit na výdavky na kampaň, ktorý aj tak väčšina strán nedodržiavala, a po prvýkrát sa do predvolebnej kampane môžu zapojiť aj súkromní vysielatelia. Nebude ani moratórium - kampaň môže byť ešte aj v deň volieb.
Novinkou je aj zverejňovanie výsledkov preferencií - nemôžu sa zverejňovať už len v deň volieb.
Riaditeľ kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu Andrej Holák hodnotí nové pravidlá pre parlamentné voľby pozitívne: "V podstate sa zlegalizoval stav, ktorý tu bol. Ustanovenie o moratóriu sa dalo pomerne ľahko obísť, napríklad pri internete to obmedzenie nebolo vôbec."
Nový zákon obsahuje aj niekoľko legislatívnych nezrovnalostí. "Podľa zákona o vysielaní a retransmisii sa za politickú reklamu považujú len volebné šoty, no vo volebnom zákone sú to aj politické diskusie," hovorí Holák.
Problém môže nastať pri monitorovaní kampane, kde zákon delí kompetencie medzi licenčnú radu, ktorá má dohliadať hlavne na dodržiavanie objektivity a vyváženosti v spravodajstve a publicistike, a medzi Ústrednú volebnú komisiu, ktorá má sledovať, či sa vo vysielaní dodržiava rovnaký časový pomer určený pre jednotlivé politické strany."
Ako bude vyzerať predvolebná kampaň v médiách
Začína sa 21 dní pred voľbami.
Môže sa vysielať aj v deň samotných volieb.
Volebné prieskumy možno zverejňovať do posledného dňa pred voľbami. Pri zverejnení prieskumov musia byť zverejnené výsledky preferencií všetkých politických subjektov kandidujúcich vo voľbách, ktoré boli v prieskume zaznamenané. V deň volieb sa už výsledky prieskumov zverejňovať nesmú.
Bilbordy: Obec vyhradí miesta, na ktorých možno 21 dní pred voľbami umiestňovať volebné plagáty a iné nosiče informácií, vyhradená plocha musí zodpovedať zásadám rovnosti kandidujúcich politických strán alebo koalícií.
Pre tlač platia rovnaké pravidlá volebného zákona ohľadom objektívnosti a vyváženosti, zverejňovania prieskumov verejnej mienky ako pre vysielateľov. Pri porušení zákona hrozí vydavateľom pokuta od 5-tisíc do 1 milióna.
Politická reklama
Vo vysielaní je povolená 21 dní pred voľbami vrátane dňa volieb. Za politickú reklamu sa považuje vysielanie určené na podporu či v prospech politickej strany, hnutia, alebo ich kandidáta. Rovnako sa za politickú reklamu považuje popularizácia názvu, značky alebo hesiel politickej strany, hnutia alebo kandidáta.
Politická reklama musí byť oddelená od ostatného vysielania. Nesmie byť vysielaná medzi bežnými reklamnými blokmi.
STV a SRo majú povinnosť vyhradiť v čase kampane pre každú kandidujúcu stranu alebo koalíciu na politickú reklamu najviac po 30 minút, spoločný čas nesmie presiahnuť desať hodín. Na tento čas má každá politická strana právo, ale len v prípade, ak si ho uplatní najneskôr päť dní pred kampaňou.
Súkromné rádiá a televízie majú právo zapojiť sa do kampane. Ak sa rozhodnú politickú reklamu vysielať, nesmú žiaden politický subjekt uprednostňovať a vysielací čas musia ponúknuť všetkým kandidujúcim subjektom.
Náklady na politickú reklamu uhrádzajú kandidujúce politické strany, resp. koalície. Vysielatelia sú povinní všetkým poskytnúť rovnaké podmienky.
Diskusné relácie
Slovenský rozhlas a Slovenská televízia sú povinné vyhradiť desať hodín na diskusné relácie. Ich odvysielanie nie je obmedzené na obdobie od 21 dní pred konaním volieb.
Súkromní vysielatelia smú diskusné relácie vysielať v období od 21 dní predo dňom konania (aj v deň volieb). Na projekt takejto relácie však musia minimálne 30 dní vopred získať súhlas Rady pre vysielanie a retransmisiu.