Väčšina päťhviezdičkových reštaurácií na svete zamestnáva čašníka, ktorý sa špecializuje na víno a stará sa, aby hostia dostali k jedlu také víno, aké sa k nemu najviac hodí. Nový hotel Ritz Carlton v centre New Yorku, ktorý začal svoju prevádzku na Manhattane až po septembrových útokoch na budovy Svetového obchodného centra, však prišiel s novinkou – so „špecialistom“ na vodu.
„Ku kačacím prsíčkam by som poradil nešumivú vodu, takú, ktorá by neprebila chuť mäsa, ale, naopak, ju dopĺňala,“ prihovára sa zákazníkom švédsky čašník Philip Retman. K múčniku zase odporúča šumivú vodu, ktorá spláchne ťažšiu chuť čokoládovej torty a osvieži ústa.
„Predaj vody v našich hoteloch vzrástol na päť percent, takže sa stal väčším článkom trhu. Rozhodli sme sa preto, že zistíme, čím sa jednotlivé druhy vody líšia. Zorganizovali sme ochutnávky, poradili sa so šéfkuchárom a zaviedli sme pojem čašník na vodu. Rozhodli sme sa, že práve tým sa náš hotel bude líšiť od tých druhých,“ hovorí Nikhail Advany, ktorý má na starosti marketing.
Z nápojového lístka si možno vybrať z množstva vôd, medzi nimi napríklad aj nórsku minerálku vo fľaši so špeciálnym tvarom, ktorej autorom je módny návrhár Calvin Klein.
„Pane, voda, ktorú ste si vybrali, je veľmi zaujímavá. Pochádza z Nórska. Má neutrálnu, veľmi čistú chuť. Je v nej málo minerálov, takže bude vhodne dopĺňať vaše jedlo, a nebude potláčať jeho chuť,“ vysvetľuje čašník.