Vládne strany môžu v kampani využívať aj vládne bavoráky. Galbavý z SDKÚ v tom však výhodu nevidí. FOTO - ARCHÍV TASR
BRATISLAVA - Byť vo vláde je pri robení predvolebnej kampane výhodné. Predstavitelia vládnych strán sa ľahšie dostávajú do médií, majú k dispozícii servis štátnych inštitúcií, ministri zo zákona môžu bezplatne používať služobné auto aj so šoférom.
Český politológ Jiří Pehe hovorí, že s predvolebnou kampaňou sa dá spojiť "veľa vládnych aktivít". Členovia vlády si napríklad môžu plánovať výjazdy tak, aby sa mohli stretávať aj s voličmi. Obrovskú výhodu vidí Pehe v tom, že na vládu a jej činnosť je vždy upretá aj väčšia mediálna pozornosť. Ministri podľa neho vždy pred voľbami zintenzívňujú počet svojich ciest po regiónoch, čo sa môže vnímať ako práca vlády, ale "v skutočnosti je to štátnymi peniazmi honorovaná volebná kampaň".
Vládne strany svoje zvýhodnenie odmietajú. Šéf SMK Béla Bugár si myslí, že strany by mali mať približné rovnaké možnosti v zápase o voliča. SMK sa preto zriekne možnosti využívať v kampani služobné vozidlá ministerstiev a Úradu na ochranu ústavných činiteľov. Tak to urobila aj pred štyrmi rokmi. "Rovnako ako v minulej kampani ani teraz nebudem jazdiť autom, ktoré mi prináleží. Auto si požičiam a takisto aj ostatní ministri," hovorí Bugár. Strana podľa neho pre ľudí, ktorí sú vo vládnych funkciách, vybavila autá, hoci majú nárok na služobné. Bugár hovorí, že počas kampane si šoféruje sám a šoféra si vezme, len ak pôjde na dlhšiu cestu .
Poslanec SDKÚ Tomáš Galbavý si myslí, že len tam, kde nie je vyvinutá demokracia, je výhodné ísť do volieb z vládnej pozície. V demokratickej krajine je vládna strana podľa neho skôr v ťažšej pozícii. "Nemyslím si, že mať bavorák je pri lovení hlasov nejaká výhoda."
Bývalý predseda parlamentu a šéf KDH Pavol Hrušovský, ktorého strana je teraz v opozícii, tvrdí, že ak ide strana do volieb z pozície vlády, môže to byť výhoda. Členovia vlády majú väčší priestor v médiách, na ministerstvách majú lepšie technicko-personálne zabezpečenie. Podľa Hrušovského predstavitelia vlády sa ľahšie dostanú aj na akademickú pôdu alebo do rôznych profesijných združení. Nezanedbateľným faktom je podľa Hrušovského aj "psychologický moment", že vládni činitelia sú v očiach verejnosti vnímaní významnejšie vrátane protokolu na verejných podujatiach.
Podľa podpredsedu Smeru Roberta Kaliňáka je "minimálne neetické", ak sa minister objaví na predvolebnej straníckej akcii vo vládnom aute. Kaliňák hovorí, že mesačne najazdí okolo päťtisíc kilometrov a náklady na cestovné si hradí z paušálnej mzdy poslanca. "Nestačí to, ale sme poslední, ktorí sa môžu sťažovať."
Poslanec HZDS Ján Kovarčík povedal, že sa nedá napadnúť, či politik využíva svoj služobný automobil ako člen vlády, alebo ako predstaviteľ politickej strany. Podľa neho by sa nemali verejné zdroje všetkých občanov využívať iba na propagáciu vlastnej strany. "Bude záležať iba na voličoch, ako to prijmú," podotkol Kovarčík.
Zuzana Wienk z mimovládnej Aliancie fair-play hovorí, že vládne strany by sa ako prejav dobrej vôle mohli zriecť niektorých výhod počas kampane. Nemyslí si však, že by boli v takej veľkej výhode, že by vďaka tomu mohli poraziť konkurentov.
(sp)
Na čo majú členovia vlády nárok
Člen vlády má počas výkonu svojej funkcie právo bezplatne používať služobné motorové vozidlo a právo na zriadenie a bezplatné používanie účastníckej telefónnej stanice. Premiér môže využiť aj letecký park letky ministerstva vnútra.
Kto má koľko členov vlády
SDKÚ - na kandidčnej listine do volieb má strana v prvej pätnástke sedem členov vlády a jednu štátnu tajomníčku ministerstva zahraničia
SMK - má na voliteľných miestach piatich členov vlády, dvoch štátnych tajomníkov na ministerstve zahraničia a kultúry
Nádej - má na kandidátke dvoch členov vlády a jednu štátnu tajomníčku
OKS - na kandidátke je minister zdravotníctva