ILUSTRAČNÉ FOTO - SITA/AP
Finančného poradcu si môže dovoliť každý. Odporučí, ako sa poistiť, sporiť, investovať alebo si zobrať úver. Jeho služby sú bezplatnéChcete si o dva roky kúpiť auto a chcete, aby vás stálo čo najmenej? Potrebujete hypotéku a nechce sa vám obchádzať všetky banky? Alebo chcete zabezpečiť svoje deti, aby mali peniaze na štart do života? Vo všetkých týchto prípadoch vám môže poradiť finančný poradca.
Služby poradcu môžu byť užitočné pre každého, bez ohľadu na to, či dokáže ušetriť 10-tisíc korún mesačne, alebo len niekoľko stoviek. Jeho výhoda je v tom, že šetrí klientovi čas, pretože pozná produkty bánk, poisťovní, stavebných sporiteľní či doplnkových dôchodkových sporiteľní. Záujemca o jeho služby mu len povie, čo potrebuje, aké sú jeho priority - či si chce kúpiť byt, alebo si sporiť na dôchodok. Poradca na základe toho vyhodnotí, aké finančné produkty sú pre naplnenie potrieb klienta najvhodnejšie.
Poradca je ako lekár
Viaceré časopisy, ktoré sa venujú investovaniu, prirovnávajú finančného poradcu k lekárovi alebo právnikovi. Za nimi ide človek vtedy, keď má zdravotný alebo právnický problém. V prípade peňažných problémov si však väčšina ľudí myslí, že si dokáže poradiť aj bez poradcu. Na Slovensku však banky a iné inštitúcie pracujúce s peniazmi, ponúkajú viac ako 3000 rôznych finančných produktov. Vyznať sa v nich nie je jednoduché a pre mnohé z nich platia navyše samostatné zákony alebo vyhlášky. Preto je dobré, ak pri ich výbere pomôže človek, ktorý sa im venuje na plný úväzok.
Poradca je zadarmo
Služby poradcu sú bezplatné. Klient za poradenstvo nezaplatí ani korunu - poradcu platia banky a poisťovne. Dostane odmenu za to, že im priviedol nového klienta. Väčšinou dostane peniaze z rôznych vstupných poplatkov alebo poplatkov za spracovanie úveru. V prípade podielových fondov, ktoré majú nízke alebo nulové vstupné poplatky, dostane poradca aj časť peňazí z ročného správcovského poplatku.
V súčasnosti zarábajú najviac poradcovia, ktorí získavajú klientov pre dôchodkové správcovské spoločnosti. Odmena za jedného klienta môže dosiahnuť až 8-tisíc korún.
Riaditeľ jednej z poradenských spoločností Emil Zuzík vraví, že "neexistuje jednoduché pravidlo, ktoré by odlišovalo dobrých finančných poradcov od zlých".
Dobrý poradca by sa však mal venovať len poradenstvu, mal by predkladať klientovi ponuky až po dôkladnej analýze, vždy by mu mal predložiť aspoň dve alternatívne ponuky a nemal by hovoriť len opozitívach, ale aj o možných rizikách daných produktov.
S poradcom sa zmluva neuzatvára
Finančný poradca môže poradiť aj zle, respektíve môžu nastať isté okolnosti, pri ktorých klient príde o časť svojich peňazí. Napríklad, ak mu odporučí investovať do podielového fondu, ktorý skončí v strate. "Pokiaľ je možné jasne dokázať, že k finančnej ujme klienta došlo úmyselným zavádzaním poradcu, podvodom alebo inou hrubou chybou, môže si klient od poradcu alebo spoločnosti, ktorú zastupuje, vymáhať stratu," hovorí Zuzík.
Medzi poradcami sa môžu objaviť aj podvodníci. Človek, ktorý nechce prísť o svoje peniaze, by preto nikdy nemal dávať poradcovi hotovosť. Peniaze sa vždy dávajú priamo na účty spoločností, s ktorými klient uzatvára zmluvu. Zmluva sa vždy uzatvára s konkrétnou bankou alebo poisťovňou, nikdy nie s poradcom.
Čo treba vedieť o finančnom poradcovi?
Aké výhody má nezávislý poradca
pozná produkty viacerých spoločností, môže zanalyzovať klientovu situáciu a ponúknuť mu vhodný mix produktov, pretože v banke alebo poisťovni si záujemca môže vybrať iba z tých produktov, ktoré ony ponúkajú, finančný poradca je zadarmo, platí ho banka alebo poisťovňa, môže prísť za klientom domov, rada poradcu nie je pre klienta záväzná. Ako rozoznať dobrého poradcu?
Neexistuje jednoduchý návod, ako rozlíšiť dobrého a zlého poradcu, dobrý poradca by však mal spĺňať minimálne tieto kritériá:
práci finančného poradcu by sa mal venovať naplno, nemal by ju vykonávať popri inom zamestnaní, klient by mal ponuky dostať až po dôkladnej analýze všetkých potrieb, každý profesionálny poradca predloží klientovi aspoň dva rôzne návrhy riešenia jeho potrieb, dobrý poradca povie klientovi nielen opozitívach, ale aj o rizikách a nevýhodách navrhovaných produktov, klienta musí upozorniť na všetky možné dôsledky jeho rozhodnutia. Koľko peňazí treba na investovanie
finančného poradcu si môže dovoliť každý, kto dokáže mesačne odložiť aspoň niekoľko stoviek korún, na základe toho, koľko peňazí dokážete usporiť, poradca odporučí vhodné produkty. Ako postupuje finančný poradca
najprv mu klient povie, aké má príjmy, koľko peňazí dokáže mesačne ušetriť, aké má úspory a aké má potreby, poradca následne zosumarizuje tieto údaje a porovná ich s ponukou jednotlivých spoločností, klient by nikdy nemal platiť priamo poradcovi, ale mal by platiť banke alebo poisťovne, ktorú mu poradil, klientovi odporučí vhodné prostriedky na dosiahnutie jeho cieľov - povie, koľko mesačne musí ušetriť, aby si mohol napríklad za päť rokov kúpiť auto, keď sa klient rozhodne prijať túto ponuku, spíše s ním poradca zmluvu, až po podpise zmluvy bude klient platiť peniaze do sporenia alebo podielových fondov, poradcovia riešia aj zložitejšie problémy - radia, ako sa zabezpečiť na dôchodok, ako neprísť o príjem v prípade straty zamestnania či materskej dovolenky. Z čoho je platený finančný poradca
poradenstvo je bezplatné, klient by nemal poradcovi nič platiť, poradcu platia spoločnosti, ktorých produkty predáva, výška zárobku poradcu závisí od toho, aký veľký obchod pre danú firmu dohodol, môže byť platený aj paušálne, teda za každého nového klienta dostane rovnakú sumu, odmena pre poradcu sa zvyčajne platí zo vstupných poplatkov, poradca nemusí klientovi oznámiť, akú províziu dostane za to, že ho získa pre niektorú firmu. V akých oblastiach radia poradcovia
sporenie v bankách, investovanie do podielových fondov, životné poistenie, majetkové poistenie, sporenie na dôchodok, stavebné sporenie, možnosti financovania bývania, spotrebné úvery. Čo musí ovládať finančný poradca?
ako splniť klientovi potreby, dokonale poznať finančný trh, ovládať zákony týkajúce sa jednotlivých produktov, ovládať komunikáciu s klientmi, neustále študovať zákony a noviny finančného trhu, poznať postupy vybavovania jednotlivých produktov. Kto vám poradí?
AFS SK
Plynárenská 7/A, Bratislava 26
Telefón: 02 58 25 35 00
Email: sluzby@afs.sk
Internet: www.afs.sk
Family Investment Advice
M. C. Sklodowskej 21 Bratislava
Telefón: 0905 153 858 0903 425 632
Email: fia@fiasr.sk
Internet: www.fiasr.sk
Final Invest
Madáchova 6, Bratislava
Telefón: 02 45 25 58 93
Email: finalinvest@ba.profinet.sk
Internet: www.finalinvest.sk
MFC Consulting
Košická 6, Bratislava
Telefón: 0908 759 236
Email: info@financneporadenstvo.sk
Internet: www.financneporadenstvo.sk
3L Investment Partner
Strojnícka 8, Bratislava
Telefón: 02 43 42 60 91
Email: info@3L.sk
Internet: www.3L.sk
C&C Insurance service
Trenčianska 53, Bratislava
Telefón: 02 53 41 11 75
Email: insr@insr.sk
Internet: www.insr.sk
InvestAge
Lamačská cesta 3, Bratislava 4
Telefón: 02 59 41 81 49
Email: investage@investage.sk
Internet: www.investage.sk
Mexx Finance
Hlavná 15, Trnava
Telefón: 033 55 140 33
Email: mexxfinance@mexxfinance.sk
Internet: www.mexxfinance.sk
OVB Allfinanz
Bajkalská 30/A, Bratislava
Telefón: 02 58 10 24 11
Email: info@ovb.sk
Internet: www.ovb.sk
EuroFin Consulting
Stará Vajnorská 37, Bratislava
Telefón: 02 49 20 47 02
Email: info@euro-fin.sk
Internet: www.euro-fin.sk
FOTO - TASR/AFP