Left Luggage alebo Kufre pána Silberschmidta (Left Luggage) * Belgicko / Nemecko / Holandsko 1998 * 110 minút * Réžia: Jeroen Krabbé * Scenár: Edwin de Vries * Hudba: Hennie Vrienten * Hrajú: Isabella Rosselliniová, Maximilian Schell, Jeroen Krabbé * Distribúcia: Intersonic * Premiéra: 29. marca
Výrazný holandský herec Jeroen Krabbé v režijnom debute spracúva jednu z najzásadnejších tém 20. storočia - ak nie vôbec najzásadnejšiu. Je ňou holokaust. Nevracia sa však k samotným tragickým udalostiam, ale sústreďuje sa na ich dôsledky, ktoré si v sebe nesú povojnové generácie.
Hrdinkou príbehu situovaného do Antverp 70. rokov je nezávislá, energická študentka Chaja. Jej rodičia sa vyrovnávajú s vojnovou traumou každý po svojom: matka sa dôsledne vyhýba akejkoľvek zmienke o koncentračných táboroch a zosnulých príbuzných, no otec žije iba vo svete spomienok. Zmyslom jeho života sa stalo pátranie po dvoch kufroch s rodinnými cennosťami, ktoré zakopal pred nástupom do transportu. Pre vitálnu Chaju sú oba prístupy k minulosti neprijateľné. Zaujíma ju život iba tu a teraz a svoj židovský pôvod úplne ignoruje.
Chajin intuitívne odmietavý postoj k minulosti ovplyvní stretnutie s rodinou Kalmanovcov. Do zabehnutého rytmu rodiny vnesie Chaja živelný vzruch a získa si priazeň detí. Puto, ktoré sa vytvorí medzi ňou a štvorročným, do seba uzavretým Simchom, je hlboké a pre oboch osudové. Chaja si musí prežiť svoju „malú“ osobnú tragédiu, aby pochopila aspoň časť tráum židovských predkov.
Kufre sú iba symbolickým rámcom príbehu, ktorý sleduje predovšetkým Chajinu cestu k sebaprijatiu. Z konfrontácie dvoch extrémnych polôh logicky vyplýva najprijateľnejšia stredná cesta: od minulosti sa nemožno odrezať, ale zároveň nie je možné sa v nej zadebniť pred vyvíjajúcou sa súčasnosťou.
Krabbého debut sa dotýka stále otvorenejších bolestných rán bez zbytočného pátosu a citového vydierania. Hoci príbeh je uzavretý prevažne do prostredia chasidských židov, výrazne presahuje hranice židovskej komunity. Tak ako holokaust nie je problémom rýdzo židovským, ale celospoločenským.
RADEK HORÁČEK
(Autor študuje na FAMU)