Hoci by podľa nariadenia únie nemali podmienky konkurzu nahrávať jednej či druhej technológii, je pravdepodobné, že u nás budú. Ministerstvo dopravy zatiaľ podmienky tendra neurčilo. Ak sa bude platiť mýto len na diaľniciach a rýchlostných cestách, výhodnejší je mikrovlnný systém. Ak sa ministerstvo rozhodne vyberať poplatky za využívanie ciest plošne, bude mať navrch satelitný výber mýta. Dôležitým faktorom v prospech jednej alebo druhej technológie je aj počet zaregistrovaných áut. Zatiaľ nie je jasné ani to, či si zariadenie na snímanie pohybu auta budú kupovať majitelia áut, alebo prevádzkovateľ systému. Všetky tieto faktory ovplyvnia jeho cenu, ktorá bude podľa odhadov niekoľko miliárd korún.
Záujemcovia o výstavbu systému sa nevyjadrujú jednoznačne v prospech mikrovlnnej alebo satelitnej technológie. „Ovládame obe technológie a neuprednostňujeme žiadnu z nich. Možno dokonca ponúkneme dva varianty,“ povedal Arnold z konzorcia ToSy. Spoločnosť Sanef, ktorá obsluhuje najmä cesty vo Francúzsku, je tiež pripravená naprojektovať a prevádzkovať oba systémy. „Sme technologicky neutrálni,“ povedal jej zástupca Bruno Corthier.
Svoje preferencie však firmy majú . „Ak bude vyhlásený tender, budeme stáť na strane technológie budúcnosti – satelitného systému. Únia totiž uprednostní po dokončení Galilea satelity,“ povedal Slezák zo Siemensu. Pripustil však, že ak bude satelitný výber mýta vychádzať nevýhodne, firma ponúkne mikrovlnný systém. Na druhej strane stojí firma Kapsch, ktorá už prevádzkuje mikrovlnný výber mýta v Rakúsku a pripravuje systém v Česku. Jej predstaviteľ Michael Gschnitzer nepovažuje mikrovlnný systém za zastaral ý a nevidí žiadne riziká. „Ukázalo sa, že stroj na peniaze funguje,“ povedal. V Rakúsku mýtny systém oklamú asi len tri autá z tisíc. Firmy sa zhodujú, dôležitá nie je technológia, ale konečný zisk z výberu mýta
Mikrovlnný systém
Výhody:
- oproti satelitnému systému je lacnejší a spoľahlivejší,
- je dobrý v uzavretých a malých a stredných sieťach,
- je jednoduchý,
- má lacné zariadenie do auta (asi 20 eur), ktoré sa dá rýchlo nainštalovať,
- je vyskúšaný a testovaný v Európe,
- kontroluje platbu.
Nevýhody:
- hodí sa výlučne na diaľnice a cesty s určenými vjazdmi a výjazdmi,
- na cestách treba osadiť a udržiavať brány,
- je menej pružný v telematických aplikáciách.
Satelitný systém
Výhody:
- je lepší v rozsiahlejších a viac prepojených sieťach,
- vyžaduje jednoduchú inštaláciu popri cestách,
- je pružný v telematických aplikáciách,
- rozširovať spoplatnenú sieť je jednoduchšie.
Nevýhody:
- pomerne drahé (dnes asi 250 eur) a komplexné zariadenie do auta,
- zariadenie vyžaduje inštaláciu a údržbu,
- závisí od dostupnosti signálu GPS (v budúcnosti družica Galileo) a mobilnej telefónnej siete,
- je pridrahý pre súkromné autá, ak počet vozidiel, ktorých sa to týka, výrazne narastie.
Zdroj: SME