K&S 3/2006
Ing. Frederik Nemeth, *FANstudio, šéfredakktor Damas Gruska
Ústrednou témou sú globálne politické otázky. Arabista Gabriel Pirický (Dvojaká identita moslimov) sa venuje moslimskej identite z pohľadu Západu, publicista Ján Šalgovič (Politika realizmu) transatlantickým vzťahom a postaveniu Európy na veľmocenskej šachovnici, sociológ Vladimír Krivý sa vo svojej fukuyamovskej eseji (Optimizmus rozvratu a rozvrat optimizmu) zamýšľa nad rôznymi fázami vývoja spoločností na ceste k liberálnym demokraciám. Z iných tém sú to eseje historika Hanuša Nykla (Ruská filozofická renesance), prírodovedkyne, fotografky a feministky Ľubice Lacinovej (Ehm, vagína), literárneho historika a kafkológa Milana Žitného (Na pleciach obra), filmovej teoretičky a poetky Márie Ferenčuhovej (Autorské dvojice, osamelí bežci).
Záver čísla prináša ukážku z pripravovanej knihy Fedora Gála a Eugena Gindla, Two up, 38 e-mailov o svete, v ktorom žijeme, v ktorej autori z dvoch vyhranene odlišných a až radikálnych pozícií (pravicovo-konzervatívnej a ľavicovo-liberálnej) diskutujú o najširších témach stavu ľudskej civilizácie, a recenzie Dany Kršákovej (Mitana: Zjavenie a Blažková: Happyendy). (kul)
Romboid 2/2006
Asociácia organizácií spisovateľov Slovenska, šéfredaktor Ivan Štrpka
"To nie my si osvojujeme klasické dielo, ale ono si osvojuje nás," hovorí Valér Mikula, hlavný editor dlhodobého projektu vydávania slovenskej klasiky, realizovanom Ústavom slovenskej literatúry SAV a vydavateľstvom Kalligram. Objektom konfrontácie sa tentoraz stali Misky strieborné, nádoby výborné - divadelný text Jany Juráňovej hodnotia Jana Pácalová a Stanislava Chrobáková-Repar, blok dopĺňa úryvok z Juráňovej pripravovanej prózy Svätice a hrdinovia, aj štúdia o feminizme v jej tvorbe od Marty Součkovej.
Pod názvom Znel v trepote krídel pleskot a jakot uverejňuje Romboid unikátnu esej o Borisovi Pasternakovi. Jej autorom je ruský literárny kritik Abram Ležnev, teoretik skupiny Pereval, ktorý bol v roku 1938 zastrelený na základe vykonštruovaného obvinenia z účasti na trockistickom sprisahaní. Z bohatého obsahu spomeňme ešte texty Vladimíra Petríka o Tomášovi Janovicovi, Petra Michaloviča o Uhrovom a Tatarkovom filme Panna zázračnica či "voľné oko" Petra Zajaca, namierené na literárne koláže Oskára Čepana. (ba)