Slovenský premiér Mikuláš Dzurinda (vpravo) 26. mája 2005 ukazuje kľúče od auta Kia Opirus, ktoré dostal ako dar pri príležitosti jeho návštevy Kia Motors v Južnej Kórei od predsedu Hyundai Group Čong Monga Koa. FOTO - ARCHÍV TASR |
Výhodnosť investičných zmlúv s Kia a Hyundai Mobis v čase ich podpisu kritizovali nielen predstavitelia SMK a KDH, ale aj niektorí právnici. V dokumentoch sa napríklad píše, že "pokiaľ spoločnosť Kia nezrealizuje investičný plán, nebude sa to považovať za porušenie tejto zmluvy akýmkoľvek spôsobom".
V zmluve sa ďalej uvádza, že keď Kia nezrealizuje všetky investície, "nebude sa od nej vyžadovať vrátenie akejkoľvek už získanej štátnej pomoci". Firma v takom prípade tiež nemusí nahradiť náklady, ktoré pri príprave investície vznikli Slovensku alebo mestu Žilina.
Určitým rizikom v súčasnosti môže byť aj to, že vláda odmietla dotovať juhokórejských dodávateľov automobilky, za čo ju tí chcú pohnať pred arbitráž. Neposkytnutie štátnej pomoci dodávateľom automobilky by mohla byť pre Kórejčanov zámienka na vypovedanie investičnej zmluvy. Ak by k tomu došlo, Kia a Hyundai Mobis nemajú žiadne sankcie ani povinnosti vrátiť poskytnutú štátnu pomoc, či zaplatiť náklady, ktoré slovenskej strane vznikli.
(iš)