– Čím skôr začnete deťom čítať, tým lepšie
– Začnite s obrázkovými knihami, postupne prejdite na príbehy a romány.
– Zaveďte si tradičnú hodinu čítania – napríklad čas pred spaním.
– Dotyk a pohladenie sú pre deti veľmi dôležité, nebojte sa zobrať si ich pri čítaní na kolená a pritúliť. Strávite spolu príjemné chvíle, ktoré si budú deti pamätať.
– Upozornenia typu „Seď pokojne! Dávaj pozor! Nevrť sa!“ neprispievajú k dobrej atmosfére.
– Nečítajte rýchlo, aby dieťa mohlo príbeh precítiť a rozvíjať si pritom predstavivosť.
– Malým deťom môžete texty zjednodušiť a skrátiť. Aj čítanie z obrázkov je zaujímavé.
– Ak čítate na pokračovanie, pred každým ďalším čítaním stručne zhrňte predchádzajúcu časť.
– Ak začnete čítať novú knihu, venujte pozornosť ilustrácii na jej obale a diskutujte o nej. Spýtajte sa dieťaťa: „Čo si myslíš, o čom bude táto kniha?“
– Pred obrátením ďalšieho listu obrázkovej knihy alebo v ktorejkoľvek inej časti textu sa zastavte a opýtajte sa: „Čo si myslíš, ako to bude pokračovať? Čo by si ty urobil/a na jeho/jej mieste?“ Dáte tak dietaťu možnosť zapojiť sa do čítania.
– Otcovia by mali vynaložiť zvýšené úsilie čítať svojim deťom. Keďže na základných školách väčšinou učia ženy, malí chlapci často spájajú čítanie len so ženami a s prácoua v škole.
– Nepoužívajte knihu ako hrozbu: „Ak si neupraceš izbu, večer ti nebudem čítať!“ Deti zmenia svoj postoj ku knihám z pozitívneho na negatívny.
– Usmerňujte množstvo času, ktoré dieťa venuje sledovaniu televízie. Na televízne programy však môžete nadviazať čítaním kníh, alebo naopak, na základe prečítanej knihy vyberať televízny program, ktorý dieťaťu rozšíri obzor.
– Nečítajte príbehy, ktoré sa vám samým nepáčia. Vaša nechuť sa prejaví aj na čítaní a tým minie svoj účinok.
– Nenechajte sa znervózniť otázkami kladenými počas čítania, trpezlivo odpovedajte.
– Nemýľte si kvantitu s kvalitou. Desať minút pozorného čítania sa môže uchovať v mysliach detí dlhšie ako dve hodiny strávené pred televíziou.
Zdroj: Orava pre demokraciu vo vzdelávaní