Výsledky prieskumu Vzdelávanie a rozvoj na Slovensku 2001 ukázali, že až 93 % firiem disponuje rozpočtom na tréningy a vzdelávacie programy. V priebehu roka 2002 sa počíta so zvýšením investícií do vzdelania v kategórii vrcholového a stredného manažmentu (68 % firiem), rovnaká úroveň nákladov sa očakáva v kategórii podporného/ /administratívneho personálu (62 % firiem) a 8 % firiem plánuje zníženie vzdelávacích aktivít v kategórii manuálni pracovníci.
Päťdesiatsedem percent firiem poskytuje svojim zamestnancom možnosť školení v zahraničí. Pomer lokálnych a medzinárodných školení je 80:20. Pokiaľ ide o typy školení, s veľkou prevahou v kategórii vrcholový manažment dominujú manažérske zručnosti, v strednom manažmente kombinácia odborných a manažérskych zručností, pri špecialistoch odborné školenia, administratíva sa vzdeláva hlavne po odbornej a IT stránke, pre manuálnych pracovníkov sú príznačné školenia vyplývajúce zo zákona (50 %). Ako sa uvádza v prieskume, požiadavky na školenia prichádzajú predovšetkým od líniových manažérov (36 %), vedúcich vyšších organizačných jednotiek (21 %) a tréningových oddelení (14 %).
Skôr externé kurzy
Odpovede respondentov svedčia o tom, že 68 % tréningov prebieha v spolupráci s externým dodávateľom a zvyšok (32 %) si firmy zabezpečujú z vnútorných školiacich zdrojov. Pomer externých tréningov na celkovom počte vzdelávacích aktivít sa odvíja od pracovnej kategórie - u manuálnych pracovníkov predstavuje iba 51 %, pri vrcholovom manažmente sa až 90 % aktivít realizuje inou než internou formou.
Ako ďalej vyplýva z prieskumu, z hľadiska účelu tréningových aktivít je pre firmy najdôležitejšia efektívnejšia využiteľnosť zamestnancov (71 % respondentov). Všetky firmy sa zhodli na tom, že najdôležitejším faktorom pri realizácií tréningových aktivít je zlepšenie zručností zamestnancov na pozíciách, ktoré v súčasnosti zastávajú. Rozhodujúcim činiteľom je u väčšiny tiež splnenie normy kvality (85 %) a snaha stať sa atraktívnym zamestnávateľom pre nových zamestnancov (46 %). Úvodné zaškolenie pre novoprijatých zamestnancov poskytuje 86 % firiem.
Z hľadiska tréningových metód sa najviac používa tréning počas pracovného procesu a konferencie, resp. semináre. V priebehu tohto roka firmy uvažujú o znížení investícií na audio a video tréning, ráta sa však so značnou mierou nárastu vzdelávania prostredníctvom internetu a intranetu.
Prieskum Vzdelávanie a rozvoj na Slovensku 2001 realizovala spoločnosť PricewaterhouseCoopers v spolupráci s britským Institute of Personnel and Development v priebehu novembra 2001 až januára 2002. Cieľom prieskumu, ktorého sa zúčastnilo 15 spoločností z rebríčka Top 200 spoločností na Slovensku podľa obratu, bolo zvýšenie efektívnosti vzdelávacích a rozvojových aktivít firiem. Jeho zámerom bolo porovnať kvantitatívne a kvalitatívne údaje týkajúce sa tréningových aktivít vo firmách na Slovensku a získať informácie o aktuálnych trendoch týkajúcich sa smerovania vzdelávania a rozvoja, ako aj očakávaných zmien do budúcnosti. Prieskum bol zameraný na audit súčasných tréningových metód a možnosť identifikácie príležitostí riadenia nákladov vynakladaných na tréningové činnosti. Zároveň poukázal na spôsoby, ktorými môže tréningové oddelenie zvýšiť hodnotu firmy.
(r)