Obyvateľka Šanghaja prechádza okolo obchodu s luxusnými hodinkami. Obchody pre bohatých už nie sú v Číne ničím výnimočným. FOTO - REUTERS |
LONDÝN, ATLANTA - Odvetvie luxusného tovaru zažíva v poslednom čase rast ako žiadny iný sektor. Dopyt po luxusných kabelkách, hodinkách, klenotoch a ďalšom tovare podporuje najmä oživenie globálnej ekonomiky. V minulom roku sa podľa odhadov tržby z predaja luxusného tovaru zvýšili na 135 miliárd eur z 800 miliárd v roku 2000. V minulom roku bol podľa denníka Financial Times rast tržieb i zisku v odvetví viac ako 10-percentný.
Medzi výrazne prekvitajúce trhy patrí Čína. Kým väčšina výrobných firiem zo Západu čelí konkurencii lacnej čínskej produkcie, v luxusnom tovare je to naopak. Výrobcovia z Francúzska, Talianska či zo Švajčiarska masívne vyvážajú svoje produkty do Číny.
Analytici banky HSBC očakávajú, že za roky 2004 až 2009 porastú tržby z predaja luxusného tovaru v USA o 12 percent ročne. Celosvetovo sa majú zvýšiť o 9 percent. Od začiatku tohto roka sa zatiaľ neobjavili známky poklesu záujmu o luxusný tovar. Svoje výhľady zlepšilo niekoľko spoločností vrátane firiem LVMH, PPR, Cartier, Mont Blanc alebo Coach.
Výrobcovia luxusných vecí sa vďaka výhľadu ďalšieho rastu ziskov rozhodli otvoriť nové obchody, a to v rozvinutých, ako i v rozvíjajúcich sa ekonomikách.
Spoločnosť Hermés v posledných piatich rokoch zdvojnásobila svoju účasť v Spojených štátoch a ďalšie zdvojnásobenie plánuje v budúcich piatich rokoch. Výrobca luxusných kabeliek Vuitton hlási, že záujem o značku v Číne už dosahuje takmer rovnakú úroveň ako v Japonsku. V Číne má firma 12 obchodov a ďalšie tri plánuje otvoriť v budúcom roku. Aj Gucii tento rok otvorí tri obchody v Číne, a zvýši tak ich počet na 11. Podľa Timesov tiež plánuje debut na Ukrajine. (čtk)