Meno síce neprezradila, ale mohlo ísť o Gautama Malkaniho a jeho román Londonstani. Vydavateľ sa z neho neúspešne pokúsil urobiť hlavnú literárnu udalosť jarnej sezóny. Román bol zameraný na podobné publikum ako dva hity posledných rokov napísané Londýnčankami s exotickými koreňmi: Biele zuby a Brick Lane.
Gautam Malkani však nie je Zadie Smithová ani Monica Ali, aj keď za menej nafúknutých okolností by sa jeho román mohol stať tínedžerským hitom. Práve na príklade tejto knihy sa nedeľníku Observer podarilo ukázať, ako sa v posledných rokoch zmenil britský knižný trh.
Ešte v šesťdesiatych rokoch zažili spisovatelia najviac zábavy, keď ich vydavatelia pozvali na obed a dali im zálohu vo výške pár stoviek libier. Literatúra v tom čase potrebovala umelé dýchanie a aj preto vznikla v roku 1969 Bookerova cena. Bolo to aj tým, že verejnosť dovtedy všetku pozornosť venovala najmä hudbe a filmom.
Krízu románu vystihol americký spisovateľ Tom Wolf. Povedal, že jedinou živou formou je tzv. nový žurnalizmus. Práve on ako prvý urobil z viacerých spisovateľov celebrity. V sedemdesiatych rokoch dostal román transfúziu vďaka Márquezovi, exotickú príchuť mali aj mnohí britskí autori.
Medzi najväčšie objavy patril Salman Rushdie pochádzajúci z Bombaja, za noc sa vynorila celá generácia po anglicky píšucich spisovateľov z najrôznejších kútov sveta - dnes už dvojnásobný držiteľ Bookerovej ceny Peter Carey z Austrálie, Timothy Mo z Hongkongu, Vikram Seth z Indie, Kazuo Ishiguro z Japonska, Hanif Kureishi z Pakistanu či Michael Ondaatje zo Srí Lanky.
Reči o tom, že britský román je odtrhnutý od života, zo stola definitívne zmietla fatwa na Salmana Rushdieho. Literárny kritik McCrum dokonca tvrdí, fatwa vyhlásená vtedajším iránskym vodcom zavŕšila triumf literárnej fikcie.
Na druhej strane tvrdí, že literatúra zaplatila za zmŕtvychvstanie tým, že stratila svoju dušu. Podpísali sa pod to najmä šesťciferné honoráre pre spisovateľov a množstvo akcií, ktoré z nich robia krížencov obchodného cestujúceho a potulného kazateľa.
Zasiahlo to aj Bookerovu cenu, do jej užšieho výberu sa dostáva čoraz viac priemerných kníh s nadpriemerným marketingom. Stále sa objavujú nové literárne festivaly a nové ceny, a to vedie k inflácii. Fikcia je taká populárna, že zrazu už nejaký román napísal skoro každý - modelky, účastníci Big Brother, komici, športovci, novinári a dokonca aj Pamela Andersonová.
"Je to ako keby sa na pretekoch formuly 1 objavil Fiat Uno," napísal McCrum o románe Londonstani. Je asi rozmaznaný bohatosťou britského literárneho života, a preto si neváži, že jeho krajina knihami naozaj žije a ľudí vidíte čítať úplne všade.
Rebríčky predajnosti uvádzajú každý týždeň neuveriteľne vysoké čísla aj pri serióznejších tituloch, takže celebritní spisovatelia sú iba malou daňou za skvele fungujúci systém.
Autor: JÁN GREGOR, Londýn