n výber hotovosti
n prezretie zostatku na účte
Bankomaty niektorých bánk ponúkajú aj ďalšie funkcionality:
n navýšenie kreditu na Easy alebo Prima karte - umožňuje navýšenie kreditu pre všetky predplatené karty mobilných operátorov na Slovensku
n depozit - umožňuje vloženie vkladu hotovosti na bežný účet klienta prostredníctvom platobnej karty
n realizácia príkazu na úhradu - umožňuje spracovanie vnútroštátneho prevodného príkazu na bankomate
n zmena PIN-kódu
Čo robiť v prípade zadržania platobnej karty bankomatom:
V prípade opakovaného zadania nesprávneho PIN-kódu bankomat platobnú kartu zadrží. V takomto prípade, ako aj v prípadoch zadržania karty z iného dôvodu (blokovaná karta klientom, bankou, technická porucha bankomatu), sa treba obrátiť na banku, ktorá platobnú kartu vydala, so žiadosťou o vydanie zadržanej platobnej karty. O dôvode zadržania platobnej karty sa v niektorých prípadoch dá informovať aj na telefónnom čísle spoločnosti spravujúcej bankomat. Uvedené je priamo na bankomate.
Ako prebieha transakcia od okamihu realizácie platby v obchodoch:
Ak má obchodník elektronický platobný terminál (POS), zosníma platobnú kartu v čítačke, prípadne ju vloží do čítačky čipov a zadá respektíve overí na displeji potrebné údaje na realizáciu platby (číslo karty, lehota platnosti, sumu), pri elektronických kartách požiada držiteľa, aby zadal svoj PIN. Tieto informácie sú platobným terminálom ihneď odoslané do autorizačného systému na overenie. Systém zašle vydavateľovi karty požiadavku na uskutočnenie transakcie. Vydavateľ overí finančné krytie transakcie voči zostatku na účte, limity pre použitie karty a iné a odošle späť do terminálu potvrdenie (súhlas s transakciou, tzv. autorizačný kód). Terminál na základe tejto informácie vytlačí potvrdenku. Tú držiteľ karty podpíše (ak transakciu nepotvrdil PIN kódom) a obchodník overí zhodu podpisu na účtenke s podpisom držiteľa karty na zadnej/rubovej strane platobnej karty.
S embosovanými platobnými kartami možno platiť tiež v obchodoch, ktoré nie sú vybavené elektronickým platobným terminálom (POS terminál), ale mechanickým zariadením - imprinterom. Pomocou imprintera obchodník odtlačí všetky údaje z karty na účtenku, ktorú klient podpíše.
Platobný terminál odošle všetky uskutočnené transakcie do autorizačného a spracovateľského centra. Spracovateľské centrum zabezpečí zaslanie zúčtovacích súborov, ktoré obsahujú informácie o transakciách, banke obchodníka, ako aj banke držiteľa platobnej karty. Tieto banky následne vykonajú zúčtovanie transakcií na účte obchodníka a na účte držiteľa platobnej karty. Banka o transakciách informuje svojho klienta vo výpise alebo aj formou sms notifikácie uskutočnenej transakcie.
Iné spôsoby platieb prostredníctvom platobnej karty:
Výbery hotovosti na výplatných miestach - Cash advance
Výber hotovosti na výplatných miestach (pobočkách bánk, zmenárňach) po predložení platobnej karty a dokladu totožnosti. Výplatné miesto musí byť označené logom platobného systému, ktorý nesie platobná karta (napr. MasterCard, VISA, Diners Club, American Express)
Písomné/Telefonické objednávky tovaru alebo služieb, platby prostredníctvom internetu
Pri takejto platbe treba uviesť:
n číslo platobnej karty,
n expiráciu (dobu platnosti) a
n CVV2/CVC2 (troj-miestny verifikačný číselný kód uvedený na zadnej strane platobnej karty (za číslom platobnej karty).
Pri platobných kartách Visa a MasterCard sa CVC kód skladá z troch posledných čísel na podpisovom paneli na zadnej strane platobnej karty.
Pri American Express kartách nájdete štvormiestny kód karty na prednej strane karty nad číslom karty.
Transakcia prebehne na základe týchto údajov, bez fyzickej prítomnosti platobnej karty.
Platba platobnou kartou prostredníctvom mobilného telefónu:
Teleplatba umožňuje zákazníkovi uhrádzať faktúry za služby, navyšovať kredit predplatených kariet mobilných operátorov ako aj realizovať platby za tovary a služby prostredníctvom mobilného telefónu a platobnej karty.
Tri základné rady pri používaní bankovej platobnej karty
1. S platobnou kartou zaobchádzajte rovnako obozretne ako s finančnou hotovosťou.
2. Kartu nikomu nepožičiavajte.
3. Chráňte svoj PIN.
Odporúčania pri používaní bankomatov
1. Pri výbere z bankomatu alebo kdekoľvek inde buďte pri zadávaní PIN opatrní, aby kód nemohol nikto odpozorovať.
2. Zásadne si pri bankomate nenechajte od nikoho radiť a riaďte sa len pokynmi uvedenými na obrazovke bankomatu.
3. Nikto nemá právo vašu transakciu prerušiť, ani ochranka alebo iný personál banky či obchodného centra nesmie zasahovať do transakcií klientov.
4. Ak nie je v noci bankomat dostatočne osvetlený, radšej ho nepoužívajte a vyberte si iný alebo si zoberte niekoho so sebou.
5. Vybranú hotovosť i kartu ihneď uschovajte.
6. Po ukončení transakcie si nezabudnite vziať späť svoju kartu. Účtenku o vykonanej transakcii si starostlivo uschovajte alebo znehodnoťte.
7. Chráňte kartu pred poškodením. Magnetický prúžok, ktorý je súčasťou platobných kariet, je náchylný na poškrabanie alebo zmagnetizovanie. K zmagnetizovaniu karty môže dôjsť napríklad pôsobením mobilného telefónu alebo počítača, alebo tiež magnetickým zapínaním dámskych kabeliek či peňaženiek.
8. Stratu karty hláste čo najrýchlejšie.
9. Sledujte výpisy z účtu.
10. Nákupy cez internet realizujte iba cez www stránky, ktoré využívajú zabezpečenie komunikácie, napr. Protokolom SSL respektíve SET. O zabezpečení www stránky sa môžete presvedčiť na spodnej lište internetového prehliadača.
Strata alebo odcudzenie platobnej karty:
Pri strate platobnej karty je nevyhnutné čo najrýchlejšie túto udalosť ohlásiť banke, ktorá kartu vydala.
Vydavateľ karty následne odcudzenú či stratenú kartu zablokuje pre platby v elektronických platobných termináloch (POS terminál) a bankomatoch. Pri embosovaných kartách navyše zaradí vydavateľ platobnú kartu na tzv. stoplist. To je zoznam odcudzených a stratených platobných kariet, ktorý je k dispozícii finančným inštitú-ciám a obchodníkom akceptujúcim platobné karty. Zablokovanie platobnej karty je spojené s poplatkom, ktorý sa často pohybuje v rádovo sto korunách.
Stratu alebo krádež vašej platobnej karty môžete nahlásiť:
n telefonicky (24 hodín denne) priamo v autorizačných centrách jednotlivých bánk,
n prostredníctvom call centra vydavateľskej banky,
n osobne alebo telefonicky v banke, ktorá vám platobnú kartu vydala (podľa pokynov príslušnej banky).
Spracované podľa www.zbk.sk
BANKA | DRUH VYDANÝCH KARIET | ČÍSLO NA BLOKÁCIU | DOSTUPNOSŤ |
Citibank Slovakia, a. s. | VISA | ++ 421 2 58 230 400 alebo 0850 / 111 422 | Od 17:00 do 8:30 v anglickom jazyku |
ČSOB Maestro, MasterCard, VISA elektron,VISA 00 421 2 5966 8230
CALL CENTRUM 24/7/365
nonstop
DEXIA,a.s. MasterCard, Maestro, VISA, Diners Club FIRST DATA SLOVAKIA, a.s.
tel.: + 421 2 68285 777
Diners Club Slovakia
tel.: +421/2/5778 9444 24/7/365
24/7/365
HVB Bank Slovakia a. s. MasterCard, Maestro, VISA, VISA ELECTRON,
Diners Club 0800 111 777 bezplatne v SR
+421 2 5973 5973 zo zahraničia 24/7/365
24/7/365
ISTROBANKA, a.s. MasterCard, Maestro, MC Electronic, VISA, VISA ELECTRON FIRST DATA Slovakia,a.s.
tel.: + 421 2 68285 750, 777
CALL CENTRUM
tel.: 0850 111 999 alebo +421-2-592 999 99 24/7/365
pracovné dni 8-18
Komerční banka Bratislava, a.s. MasterCard 00 421 0800 171 007
Zelená linka 24/7/365
ĽUDOVÁ BANKA,a.s. Maestro, MasterCard, VISA ELECTRON, VISA,
VISA-Volksban,
DINERS FIRST DATA,a.s.
tel.: + 421 2 68285 777
SLUŽBA lubacall
tel.: 0850 123 123 -bezplatne v SR.
tel.:+421 2 59211 444 ,+421 2 59211 600
tel.:+43/1/711 11 770
tel.: +421/2/5778 9444 24/7/365
PO/PIA 7-19,So 7-13
24/7/365
24/7/365
OTP Banka Slovensko, a.s. Maestro, MasterCard, VISA ELECTRON, VISA Classic FIRST DATA, a.s.
tel.: + 421 2 68285 777
OTPdirect (Call centrum)
tel.: 0850 111 222
tel.:+421 2 57205 882 (zo zahraničia) 24/7/365
PO/PIA 7-21,So 8-13
Poštová banka,a.s. Maestro, MasterCard FIRST DATA, a.s.
tel.: + 421 2 68285 777
Call Centrum Poštovej banky, a. s.
Tel.: 0850 111 666 24/7/365
PO/PIA 7-19, SO 8-13
Slovenská sporiteľňa,a. s. VISA, VISA el.,
MasterCard, Maestro, DC Int. Sporotel
0850 111 888, 02 5850 3710
zo zahr. +421 2 5826 8111
mob.Orange 0915 111 888 24/7/365
Tatra banka, a. s. Všetky platobné karty vydané Tatra bankou a tiež karty American Express a Diners Club DIALOG - 02/6866 1000, 02/5919 1000, 0903 903 902,0906 011 000 24/7/365
Všeobecná úverová banka, a. s. MasterCard, MasterCard Electronic,
Maestro, VISA, VISA Electron First Data Slovakia, a.s.
tel. č. 02/ 6828 5777
+ 421 2 6828 5777 (zo zahraničia) 24/7/365
UniBanka, a.s. MasterCard, Maestro, VISA, VISA ELECTRON Autorizačné centrum First Data Slovakia,a.s
tel.: +421 2 68285 777
Call Centrum 0800 180180 bezplatne v SR 24/7/365
7.00-20.00
v pracovné dni