Dobre si zahrať a zaspievať znamená veľa cvičiť, ale hlavne cítiť, že vás niečo alebo niekto k hudbe ťahá. "Sú to úžasné rozmery, keď človek dokáže hrať podľa svojej predstavy a cíti sa pri tom slobodný. Doprial by som to každému človeku," hovorí hudobník a dirigent Anton Popovič. Na snímke sa v hudbe zjavne vyžíva bubeník Pete Wilhoit. FOTO - REUTERS
Možno si myslíte, že sa nikdy nenaučíte spievať ani hrať na hudobnom nástroji, lebo nemáte hudobný sluch. Či ho máte, zistia ľudia od fachu za pár minút - predspievajú alebo predhrajú vám pár tónov, ktoré musíte presne zopakovať. Nič to, ak sa vám to nepodarí. Veď mnohí muzikanti sú dôkazom, že spievať a hrať dokáže každý. Hudba žije v duši každého, kto ju túži v sebe objaviť, kto dostane šancu a nestratí chuť.
Učiť sa dobre spievať či hrať na hudobnom nástroji je pre mnohých lákavá predstava. Cesty rodičov budúcich prváčikov vedú preto začiatkom leta do hudobných škôl na talentové skúšky. Kto by nechcel mať nadané a šikovné dieťa? Niektorí pochodia dobre - dieťa má výborný sluch. Iní sa musia zmierovať s opakom. Bez ohľadu na talent však platí pre všetkých - najdôležitejšia je motivácia. Tam sa začína láska k hudbe.
V každom je kus muzikanta
"Otec bol zdatný klavirista, mamin otec hudobný skladateľ a organista, a hlavne stará mama mi veľa hrávala na klavíri. V hudobnej škole som sa cítil zo začiatku nesvoj, no časom som si začal uvedomovať, aké je dobré, že si dokážem sám zahrať to, čo chcem počuť. Vtedy som vlastne objavil hudbu," hovorí dirigent Anton Popovič. "Hudba má veľmi silný vplyv na kultivovanie človeka, na rozvoj jeho intelektu, schopnosť empatie, emocionálneho prežívania, a vôbec, na všetko, čo v človeku je."
Popovič je presvedčený, že každý človek je schopný hudobne sa vyjadriť, závisí to od stupňa danosti a od spôsobu, akým sa danosť rozvíja. Je dobré, ak sa prirodzený zmysel pre rytmus podchytí už v útlom veku, no nie drezúrou. "Moja generácia občas zažívala učenie hudby odpudzujúcim spôsobom," hovorí. "Ak však dieťa získa k hre na nástroj apatiu, netreba hodiť šancu za hlavu, ale niečo zmeniť - nástroj, prístup, pedagóga."
Ako zaspievaš, tak bude znieť
Ak si myslíte, že vaše dieťa nemá hudobný sluch, lebo spieva falošne, nemusí to znamenať, že nemá talent. "Ak niekto nevie zaspievať tón v požadovanej výške, príčinou môže byť nedostatočná reprodukcia hudobnej predstavy, nie nedostatočný sluch," hovorí Popovič. "Napokon, rad tónov si rôzne etnické kultúry vypĺňajú intervalmi rôznych rozpätí, rozoznávajú aj menšie či väčšie vzdialenosti než len celé tóny a poltóny."
Čo je hudobná predstava? Dojem, ktorý vzniká možnosťou napojiť sa na hudbu, podobne ako keď sa človek napája na cudzí jazyk. V akom rečovom prostredí žije, taká reč sa naňho - na danej úrovni - 'lepí'.
"Stretávam veľa ľudí, ktorí obdivujú napríklad schopnosť hrať na nástroji a sami by to chceli vedieť, pretože ten rozmer v sebe cítia. Je smutné, ak ho nenaplnia," hovorí Popovič. "Preto je dobré motivovať deti od malička. Dieťa nevie, čo je ťažké a ľahké, je otvorené akémukoľvek impulzu. Aký mu dáme, takým sa bude zaoberať."