
ILUSTRAČNÉ FOTO SME – JÁN KROŠLÁK
Jeho scenáristi veľmi dobre poznajú základné princípy davovej heterosugescie a hypnózy. V mase sa akumuluje hlúposť, nie múdrosť. Masa je omnoho sugestívnejšia ako jednotlivec. Autokritika v dave klesá. Najmä tých skôr narodených. Niekoľkohodinový prúd hovoreného slova, sprevádzaný vášnivou gestikuláciou, mimikou a pantomickými prvkami, sa končí chladným vytriezvením. Tak, a teraz ideme podpisovať zmluvy.
Za pol kila klobásy, za štvrť kila masla
Aj vy ste si znova našli v schránke pozvánku na atraktívny výlet do niektorého zo slovenských miest s chutným obedom za púhych 139 korún?
Aj vy ste pustili svoju matku dôchodkyňu na podozrivo lacný výlet do kúpeľného mestečka, kde sa mohla zadarmo relaxovať v liečivej minerálnej vode? Doslova za babku. Za 139 korún by si nekúpila ani spiatočný lístok na vlak. Aj váš otec sa bol zabaviť na hudobno-zábavnom programe s populárnymi umelcami a k vtipom Olda Hlaváčka a spevu Heleny Vrtichovej mu naservírovali zadarmo chutný obed a zmluvu na podpis?
Aj váš bielovlasý dedko sa vrátil nadšený z výletu za necelých 140 korún, doniesol si dokonca aj pol kila klobásy či štvrť kila masla zadarmo a ako bonus vytiahol zmluvu o kúpe super hrncov? Aj vaša rodina z ich ceny skoro skolabovala?
Zájazdové vymývanie mozgov
Nakupovacie zájazdy tu existujú asi desať rokov. Je to taká intímna, ale dokonale prepracovaná technika ovplyvňovania ľudí. Neurológ by potvrdil, že dokonale vyradí ľavú stranu mozgu, kde sídli centrum rozumu, a pôsobí priamo na pravú hemisféru, kde je centrum citov a ktorá je omnoho prístupnejšia rôznym tvrdeniam. Tento postup používajú najmä agenti a predavači. Doplatilo na to už veľa naivných ľudí.
Aj pani Helena z Bratislavy pred piatimi rokmi. Učiteľka na dôchodku, sčítaná, vzdelaná osoba.
S bývalými kolegyňami sa prihlásila vtedy za necelých sto korún na autobusový výlet do kúpeľného mestečka. Rozjarené ženy boli očarené, v smiešnej sume zájazdu bol dokonca aj obed, malé intímne posedenie v krásnom prostredí hotela, čaša vína a tlmená hudba.
Pani Helena, ešte celá omámená, zatelefonovala večer svojej dcére. „Objednala som nám nádherné hrnce, vydržia niekoľko generácií.“ Potom prišla ľadová sprcha, vytriezvenie. Za perfektné hrnce za 27-tisíc, ktoré nik v rodine nechcel, ju nik nepochválil. Naopak, zať ju schladil, že by si mala zobrať pôžičku alebo nájsť dobrého právnika. Drobné písmenká v kúpnej zmluve boli totiž jednoznačné – od kúpy možno síce odstúpiť, ale až po zaplatení takmer štvrtiny sumy. To bol dôchodok takmer za dva mesiace.
Keď si pani Helena spomenie dnes na ten deň, má pocit, že za ňu vtedy konala úplne iná osoba.
„Vôbec si neviem vysvetliť, ako som to mohla urobiť, čo sa to so mnou porobilo? pýta sa sama seba racionálna a vždy šetrná žena.
Jej ľavá strana mozgu bola jednoducho na niekoľko hodín vyradená.
Toto zaručene nikde inde nekúpite
Ako vyzerajú také zájazdy dnes? Poučili sme sa, alebo sa necháme stále lapať do scenára, ktorý je do detailov premyslený podľa základných pravidiel masovej hypnózy?
Relaxácia – koncentrácia – sugescia. Chutný obed, čaša vína, masáže, perličkový kúpeľ, prezentácia výrobkov, podpisovanie zmlúv.
Vybrali sme sa inkognito na jeden z takýchto atraktívnych výletov.
Kto ich vlastne navštevuje?
Vždy sa začínajú skoro ráno. Program je nabitý. Aj to má svoj význam. Unavení ľudia sú ľahšie ovplyvniteľní.
Budú aj teraz?
Je ráno šesť hodín a v autobuse pristavenom na jednom z bratislavských sídlisk sedia takmer do jedného sivovlasí ľudia. Bielovlasé dámy s čerstvo upravenými účesmi a modernými kabelkami, ale aj babičky o paličke s igelitkou, kde majú v servítke chlieb s maslom a termosku s kávou. Je tu aj manželský pár v stredných rokoch, jeden asi 25-ročný nezamestnaný muž a mladá žena.
„Som na materskej. Manžel ma poslal, nech si trocha užijem.“
„To ste urobili vynikajúco,“ žmurkne na ňu stará dáma, na ktorej vidno, že bola včera u kaderníka, a neskôr sa prizná, že na takéto výlety chodí pravidelne.
Po hodine cesty dorazia výletníci do jedného z ošumelých trnavských hotelov na predmestí.
Predstavenie sa začína
Na pódiu jednej z hotelových miestností ich víta žena celá v čiernom.
Scéna pre sugesciu je dokonale pripravená. Takmer štvorhodinové predstavenie sa práve začína.
„Prezentácia potrvá celé dopoludnia, potom vás čaká chutný obed,“ oznámi na úvod.
Manželský pár v stredných rokoch akoby až teraz precitol.
„Celé štyri hodiny?“ neveriacky sa spýta. „To by sme si mohli skočiť do mesta.“
Žena v čiernom je neúprosná. Zvyšuje hlas. Je nahnevaná naozaj, alebo to len hrá?
„Nie, účasť na prezentácii je povinná. Toto nie je výlet. Toto je obchod,“ povie rezolútne.
„Každý jeden z vás sa musí povinne zúčastniť programu firmy, ktorá pre vás túto akciu pripravila. Keby ste išli súkromne, koľko by nás to vyšlo?“ podíde k najbližšej babičke, ktorá si vybaľuje desiatu zo servítky.
„No, koľko, počítajte so mnou. Obed, doprava autobusom, bazén v piešťanských kúpeľoch. To musí niekto zafinancovať,“ odpovedá si sama.
Už sa upokojila. Prejde svižne po pódiu a odmlčí sa.
„Jeden takýto deň vyjde firmu na štr-násť-ti-síc ko-rún!“ hláskuje výrazne.
Znova urobí dlhšiu pauzu.
„Fíha,“ zaznie z úst babičky v prvom rade.
„Áno, toľkoto peňazí zaplatíme, aby si dôchodcovia ako vy mohli v pokoji obzrieť výrobky, ktoré inde v obchode nekúpite, a potom sa mohli zrelaxovať. Ľudia si myslia, že toto je výlet. Omyl. Vy ste dnes dostali jedinečnú šancu urobiť niečo pre svoje zdravie,“ povie žena v čiernom a plynulo prechádza do prednášky o výrobkoch, ktoré chce predať.
Ako je možné, že každý občas naletí?
Prečo firmy organizujú takéto akcie, ktoré vyzerajú na pohľad stratové? Majú naozaj na mysli blaho našich dôchodcov, snahu spestriť im všedný život?
„Deje sa tak jednoducho preto, že ponuka informácií a tovaru rastie rýchlejšie než konzum, preto je nevyhnutné obracať sa na isté cieľové skupiny,“ hovorí psychologička Mária Hanúsková.
To znamená rozčleniť trh podľa sociálneho hľadiska, podľa veku alebo psychického založenia.
Zatiaľ to funguje.
Multilevelmarketingoví odborníci vedia, ako s ľuďmi manipulovať. Dokážu ovplyvniť myslenie ľudí až natoľko, že ich doženú napríklad ku kolektívnej samovražde, alebo v tej nevinnejšej podobe aspoň donútia kúpiť za tisíce hrnce či periny, ktoré vôbec nepotrebujú.
Útočia na nás zo všetkých strán. Ako je možné, že všetci občas naletíme?
Tajomstvo ich úspechu má názov vymývanie mozgov. Brainwashing.
Využívajú ho aj politici, predavači, policajti, právnici aj rockové kapely.
Metódy, ako ovplyvniť myslenie, sú mnohovrstvové.
„Manipulovať možno aj zmenou intonácie, stíšením hlasu, hudbou. Hudba pôsobí cez emocionalitu, zmena rytmu mení vlnenie vo vašom mozgu, ide to cez staršie štruktúry mozgu zodpovedné za emocionalitu,“ hovorí psychiater MUDr. Igor Škodáček.
Útok je všadeprítomný. Pôsobí na úplne malé deti, na dospievajúcich aj na dospelých. Prečo si kúpime prací prášok, v ktorom perie obľúbený herec, prečo si dáme auto poistiť tam, kde známy spevák, alebo si kúpime dve kožené bundy za cenu jednej ako známy humorista?
„Vo všetkých prípadoch nasleduje očarovanie a zaujatie pozornosti, učičíkanie kritickej sebareflexie, a to všetko s jediným cieľom – zmenšiť odpor proti ovplyvňovaniu. Útok na pocity, snaha obísť logiku, vyradiť centrum logického myslenia, takáto technika býva často vysoko úspešná. Veľmi ľahko jej podľahnú ľudia na rozličných kurzoch multilevelového predaja alebo práve na známych autobusových zájazdoch, ktoré sú starostlivo a do detailov psychologicky premyslené,“ hovorí psychologička Hanúsková.
Ako som mohol tak naletieť?
Žena na pódiu končí niekoľkohodinový excelentný herecký výkon.
Bez prestávky porozprávala o všetkom, čo nám je milé – o zdraví, deťoch, vnúčencoch, zázrakoch tretieho tisícročia. Vtipkovala, krivkala po pódiu, raz sa chytila za bok, raz za kríže, raz za rameno akože schvátené reumou. A celkom na záver vyťahuje víťazoslávne eso z rukáva.
„Dnes máte šťastie. Máme akciu,“ vyberá päť kartičiek s nápisom Zlatý bonus.
„Piati z vás dostanú výrobok za polovičnú cenu.“
Sálou zašumelo. Keď však povie sumu, medzi babkami zavládne sklamanie.
„To je penzia za päť mesiacov,“ šepne jedna druhej.
Žena v čiernom to zachytí.
„Fňukáte, že nemáte peniaze? Že máte malú penziu? Keby ste nevyhadzovali na cigarety a iné hlúposti, keby ste dali každý deň dvadsať korún pod vankúš, za rok máte na tieto vlnené prikrývky. A keby ste ich mali, reumu nepoznáte,“ takmer kričí.
„Veď ako sa môže babka s boľavým chrbtom starať o vnúčence?“ pýta sa už stíšeným hlasom.
„Veď vy viete, že slovenské mamičky nespievajú deťom pesničky. Nemajú na to čas. Ale vy máte! Kto im bude čítať rozprávky? No predsa vy. Ale musíte byť zdravé. Musíte urobiť niečo pre svoje zdravie. Slovenské zdravotníctvo vás nespasí. Nedovoľte, aby vaše deti behali s kľúčikom na krku na ulici! Veď tam sú drogy. Toto chcete?!“ končí prejav.
Cez prestávku dovolí ľuďom odísť na záchod.
Na ženskom sa uskutoční ďalšia prednáška.
Chemička na dôchodku najprv varuje ženy, aby si nevysúšali ruky, lebo všetky baktérie zo záchoda budú na ich rukách. Potom zhodnotí ponúkaný výrobok z hľadiska svojho odboru.
„To nemá logiku, ženy, nekupujte.“
Pri pánskych záchodoch má zase hlavné slovo učiteľ na dôchodku.
„Čo je dnes taká agresívna? Asi nejdú obchody,“ špekuluje vitálny bielovlasý muž.
„Na tieto akcie chodím už piaty rok. S manželkou si robíme takéto výlety asi dvakrát ročne. Vypočujem si to, ale myslím si svoje. Pred dvoma rokmi som sa dal napáliť, kúpil som za dvanásťtisíc také prikrývky, vraj zázrak na odrušovanie patogénnych zón. No dostali ma. Ja sa inak nedám napáliť, ale uveril som, lebo sa za to zaručil aj odborník s titulmi odpredu aj odzadu. Keď som si to však potom dať preveriť odborníkom z technickej univerzity, zistil som, že je to bezcenné. A keď raz stratím dôveru, už neverím. Chodím sem relaxovať, nekupujem, a to radím aj ostatným.
A záver?
Happyend tak na polovicu. Tí, čo absolvovali aj prednášku na WC, prišli domov zrelaxovaní a bez ujmy na dôchodku. Tí, čo podpísali zmluvu, možno urobili kúpu tisícročia, ako to pani v čiernom sľubovala. No možno dnes majú sotva na rožok a len sa pýtajú: Bože, ako som mohol tak naletieť?