Jedna zo svetových ikon športového oblečenia a doplnkov Adidas na futbalovom šampionáte vedie pred ďalšími svetovými výrobcami v boji o zviditeľnenie značky, a teda o veľké peniaze. Najviac mužstiev, ktoré sa prebojovali do osemfinále oblieka práve dresy nemeckého výrobcu. ILUSTRAČNÉ FOTO - SITA/AP |
FRANKFURT - V súboji, ktorý na majstrovstvách sveta vo futbale vedú poprední výrobcovia športových doplnkov, vedie po osemfinálových zápasoch nemecký Adidas. Oblieka tri tímy, ktoré postúpili do štvrťfinále. Konkurenčná americká firma Nike má na starosti dve mužstvá a ostatné firmy po jednom.
Značka, ktorú bude ku koncu majstrovstiev vidieť na ihriskách najviac, má najväčšiu nádej na dobrý predaj lukratívnych napodobenín tímových dresov a ďalšieho tovaru. Postup vlastnej značky je pre firmy nákladnou lotériou - na sponzorovanie tímov a reklamnej kampane minuli desiatky miliónov eur a dolárov.
Adidas je oficiálnym sponzorom celého šampionátu a oblieka tímy Nemecka, Argentíny a Francúzska. Nike oblieka Brazíliu a Portugalsko, Puma Taliansko, o Anglicko sa stará Umbro. Ukrajina hrá v oblečení od firmy Lotto.
Po štvrťfinále môže štyrom sponzorom zostať po jednom tíme. Adidasu vypadne jeden z dvojice Nemecko - Argentína a väčšina stávkarov tiež očakáva víťazstvo Brazílie nad Francúzskom. Nike by veľmi prospelo víťazstvo Portugalska nad Anglickom, kde sú stávky vyrovnané, potom by jej v semifinále zostali dva tímy.
Nike zažila prudký rast odbytu brazílskych dresov v roku 2002, keď Brazílčania porazili vo finále majstrovstiev sveta Nemcov. Grécke dresy šli zasa masovo na odbyt o dva roky neskôr, keď Gréci prekvapivo vyhrali majstrovstvá Európy.
Začiatkom tohtoročného šampionátu mala najväčšie zastúpenie medzi tímami Puma, 11 z jej 12 tímov vrátane Česka už vypadlo. Z piatich afrických tímov sa jej do osemfinále dostala len Ghana.
Analytici za najlepšiu podporu predaja považujú sponzorovanie tímov ako Nemecko, Anglicko a Brazília. Zdroje z odvetvia hovoria, že kontrakt s týmito poprednými mužstvami stoja firmy ročne desiatky miliónov eur, zatiaľ čo sponzorovanie mužstiev ako Trinidad a Tobago je skoro zadarmo. Tímy, ktoré sklamú, riskujú, že svoje sponzorské dohody stratia. Adidas napríklad zrušil spoluprácu so Saudskou Arábiou, keď jej mužstvo utrpelo v roku 2002 od Nemecka porážku 0:8. (čtk)