BRATISLAVA - Najviac pracovných miest vytvorených vďaka priamym zahraničným investíciám vzniklo v roku 2005 v strednej a východnej Európe. Slovenská republika je s 10 600 pracovnými miestami na šiestom mieste v Európe a na štvrtom mieste v strednej a východnej Európe - za Poľskom, Českom a Rumunskom.
Vyplýva to z prieskumu na tému investičná atraktívnosť Európy, ktorého výsledky zverejnila spoločnosť Ernst & Young. "Každý nový investičný projekt vytvoril na Slovensku priemerne 186 nových pracovných miest," konštatuje sa v prieskume.
USA a Čína zostávajú naďalej najobľúbenejšími krajinnami pre investorov. Slovensko sa na rozdiel od Česka ani v tomto roku nedostalo do svetovej desiatky najatraktívnejších destinácií. V rámci Európy sa umiestnilo na 14. mieste v počte získaných zahraničných investícií a na 6. mieste v počte vytvorených pracovných miest.
Prieskum analyzuje investície a projekty expanzie zahraničných investorov v Európe v roku 2005 pomocou databázy European Investment Monitor spolu s názormi 1019 zahraničných investorov na súčasnú a budúcu atraktívnosť Európy.
Európa sa z globálneho pohľadu umiestnila na prvom mieste, pretože spája výhody rozvinutej západnej Európy a dynamický rast strednej a východnej Európy. Investorov priťahujú nízke náklady rozvíjajúcich sa ekonomík, a preto sa sústreďujú na strednú a východnú Európu ako geograficky bližšiu alternatívu Číny.
Podľa prieskumu je Slovensko na druhom mieste v počte investícií do výroby automobilových komponentov. "Slovensko je v Európe dvojkou, pokiaľ ide o nové investície do výroby automobilových komponentov. Jasnou jednotkou je v roku 2005 Česko," uvádza vedúci partner Ernst & Young na Slovensku Peter Chrenko. "Tento typ projektov je zvyčajne kapitálovo náročnejší a vytvára viac pracovných miest ako iné typy priamych zahraničných investícií. Stredo- a východoeurópske krajiny sú pre tento typ investícií atraktívne aj vďaka novým automobilkám, ktoré si tu vytvárajú nové miestne siete dodávateľov," pokračoval Chrenko. Stredná a východná Európa je atraktívna pre všetkých výrobcov automobilov predovšetkým vďaka svojej kvalifikovanej pracovnej sile, nižším výrobným nákladom a blízkosti západoeurópskych trhov. (tasr)