Brusel 25.marca (TASR) - Európska únia (EÚ) bude zrejme už od roku 2008 vybavená najmodernejšou satelitnou sieťou pre rádionavigáciu na svete. Ministri dopravy a telekomunikácií EÚ by mali v utorok v Bruseli dať definitívne zelenú ambicióznemu projektu Galileo, ktorému ešte vlani hrozil zánik.
Od roku 2006 by malo 30 satelitov postupne začať krúžiť okolo zemegule vo výške 24 000 metrov. Vďaka nim by sa dalo presne a neustále určovať, kde sa nachádzajú užívatelia mobilných telefónov, lietadlá, autá či lode. Využitie by satelitná rádionavigácia našla aj v poľnohospodárstve, životnom prostredí, ale aj pri rekreácii, napríklad sledovaní lyžiarskych tratí či turistických chodníkov.
Každý majiteľ malého prijímača, ktorý vraj nebude drahý a bude prístupný prakticky všetkým, bude môcť pomocou signálu z Galilea presne zistiť, kde sa práve nachádza on sám alebo jeho blízki. Polícia bude ľahšie hľadať ukradnuté autá, presnejšou navigáciou lietadiel sa zlepší využitie vzdušného priestoru a zníži meškanie leteckých spojov. Využitie nájde Galileo aj pri navigácii lodí, riadení mestskej dopravy, úspornejšom parkovaní, záchranných operáciách, pri poskytovaní informácií cestujúcim.
Projektu v hodnote 3,4 miliardy eúr, ktorý bude podľa predsedu Európskej komisie (EK) "revolúciou v európskej stratégii a ekonomike", hrozil pritom ešte vlani v decembri zánik, keď sa od neho odvrátili Británia, Nemecko a Holandsko. Obávali sa, že nepritiahne súkromných investorov a označovali ho ako "dóm na oblohe", čím narážali na neúspešný londýnsky projekt Millenium Dome.
Lídri pätnástky na nedávnom summite v Barcelone však nakoniec jednomyseľne rozhodli, že Galileo by sa mal stať skutočnosťou. Aj najväčší skeptici uznali, že jeho ekonomické výhody môžu byť obrovské.
Podľa nedávnych štúdií by satelitná sieť mohla vytvoriť asi 140 000 pracovných miest a generovať služby a kontrakty v hodnote asi 9 miliárd eúr ročne. Štúdia spoločnosti PricewaterhouseCoopers vypočítala podiel výhod a nákladov projektu na 4,6, čo je viac ako ktorýkoľvek iný projekt infraštruktúry v Európe.
Tým, ktorým sa aj napriek tomu náklady na vývoj Galilea (3,4 miliardy eúr) zdajú privysoké, EK odkázala, že sa rovnajú nákladom na 150 kilometrov diaľnice alebo jeden prúd v pripravovanom rýchlovlakovom tuneli medzi Lyonom a Turínom.
Komisia tiež odmietla kritické hlasy, že Galileo je zbytočný, pretože už dnes funguje americký GPS (Global Positioning System), založený na rovnakom princípe. Ten bol však vytvorený najmä na vojenské účely, zatiaľ čo Galileo je civilný projekt. Galileo by mal tiež pokrývať lokality v extrémnych zemepisných šírkach, kam signál GPS nesiaha, a mal by byť presnejší.
"Zatiaľ čo s použitím GPS môžete nájsť ulicu, na ktorej máte zaparkované auto, s Galileom bude možné nájsť presnú garáž," napísala EK v podkladovom materiáli. Cieľom pripravovaného systému je síce zbaviť Európu od závislosti na USA, avšak Galileo nemá GPS konkurovať. Oba systémy by sa mali dopĺňať a spolupracovať - EÚ už o ich vzájomnej kompatibilite rokuje s USA, ktorým sa však projekt Galileo príliš nepáči.
Projekt Galileo pozostáva zo 4 etáp. V rokoch 1999 a 2000 prebiehala jeho definícia (náklady 80 miliónov eúr), od minulého roka do roku 2005 sa realizuje fáza vývoja a overovania (jedna miliarda eúr), v rokoch 2006 až 2007 dôjde k rozmiestňovaniu satelitov na obežnú dráhu okolo Zeme (2,15 miliardy) a od roku 2008 by mal Galileo začať normálne fungovať. Ročné náklady na jeho prevádzku sa odhadujú na 220 miliónov eúr.
S cieľom vybudovať Galilea vytvárajú Európske spoločenstvo a Európska vesmírna agentúra (ESA) spoločne so súkromnými investormi spoločný podnik. Veľké firmy, ktoré sa chcú pripojiť k jeho riadiacej rade, musia prispieť do rozpočtu 20 miliónmi eúr, malým firmám bude stačiť príspevok jeden milión.
Utorkové rozhodnutie ministrov označujú mnohí za kľúčové pre dôveryhodnosť Európy. "Zajtra alebo nikdy," povedal dnes na margo rokovania ministrov dopravy a telekomunikácií hovorca EK pre túto oblasť Gilles Gantelet. Rozhodnutie je okrem iného dôležité aj preto, lebo ak EÚ nezačne urýchlene s realizáciou projektu, hrozí, že stratí ťažko vybojované frekvencie pre satelity systému Galileo.
* (spravodajca TASR Robert Sermek) gl