Učenia a škôl sa nezbavíte

Leninovo heslo - učiť sa, učiť sa, učiť sa - prežilo svoju dobu. Dnes už totiž nestačí mať jednu školu ako kedysi. V učení nesmieme poľaviť, ani keď prejdeme celým školským systémom. Dôvod je jednoduchý: nevystačí nám to na celý život.


Krédom Európskej únie je celoživotné vzdelávanie sa. Podľa definície je to každá cielená vzdelávacia činnosť, ktorej účelom je neustále zlepšovanie vedomostí, zručností a celkových spôsobilostí v každom veku. FOTO SME – PAVOL MAJER



Prečo sa máme stále učiť

„Štýly vzdelávania sa, života a práce sa búrlivo menia. Zmenám sa musia prispôsobiť jednotlivci a musia sa zmeniť aj doteraz obvyklé spôsoby konania. Je potrebné vzdelávať sa po celý život,“ odznelo na zasadnutí Európskej rady v Lisabone v miléniovom roku 2000. Hlavným cieľom Európskej únie na najbližších desať rokov sa tak stalo celoživotné učenie sa, lebo „Európa sa posunula do éry vedomostí so všetkými dôsledkami, ktoré z toho plynú pre kultúrny, hospodársky a sociálny život.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ľudí treba motivovať

Tak „prišlo na svet“ Memorandum o celoživotnom vzdelávaní sa.

Do jeho zavádzania do života sa zapojili i kandidátske krajiny, medzi nimi aj Slovensko. Pred piatimi mesiacmi ho Európska komisia prijala ako Koncepciu celoživotného vzdelávania sa pre Európsku úniu. „Podľa nej majú členské krajiny postupovať, aby sa systém vzdelávania v Európe čo najviac priblížili. Teraz je dôležité vypracovať vlastné postupy, koncepcie, akčné plány,“ povedal pre SME Dušan Kulich z ministerstva školstva. „My na nich začneme pracovať v tomto roku.“

Aby pekná teória o učení sa od „kolísky až po hrob“ začala fungovať aj v praxi, treba urobiť niekoľko krokov vpred. Ľudí treba naučiť, aby sa učili. „Oni nebudú chcieť pokračovať vo vzdelávaní sa, ak ich skúsenosti so vzdelávaním v ranom veku boli spojené s neúspechom a negatívnymi zážitkami. Nebudú chcieť pokračovať, ak nebudú mať na to dobré príležitosti - vhodný čas, tempo, miesto, finančnú dostupnosť,“ upozorňovali odborníci na zasadnutí Európskej rady.

SkryťVypnúť reklamu

Neformálne vzdelanie sa neuznáva

Máme teda ešte čo zlepšovať. A ešte niečo: „Ľudia nebudú chcieť investovať čas, úsilie a peniaze do ďalšieho vzdelávania, ak vedomosti, zručnosti a odbornosť, ktoré už nadobudli, im nebudú reálne uznané.“

A práve tu je „pes zakopaný“. Vo väčšine európskych krajín sa totiž ešte neuznáva tzv. neformálne vzdelanie, ktoré ľudia získali v iných ako oficiálnych inštitúciách - doma, v rodine, počas voľna, pri práci s počítačom, živote v komunite či každodennom živote. Pritom však ide o najstaršiu formu učenia sa.

„V tomto vidím najväčší problém,“ hovorí Dušan Kulich. „Dosiahnuť, aby sa u nás uznávalo i také vzdelanie, ktoré sa nekončí uznávaným dokladom. Ale na to zatiaľ nemáme legislatívne predpoklady. U nás sa stále postupuje tak, že sa uzná škola. Či zamestnávateľ uzná aj ďalšie vzdelanie, je to na jeho rozhodnutí.“

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia majú o vzdelávanie záujem

Podľa prieskumu Ústavu informácií a prognóz počet ľudí, ktorí sa takto vzdelávajú, stúpa. „Chcú sa čosi naučiť, tak sa prihlásia na kurz či odborný výcvik,“ vysvetľuje Kulich.

K pojmu celoživotného vzdelávania sa dodáva: „Nie je to žiaden osobitný druh, nič nové. Je to celoživotné učenie sa, v ktorom sa spája školský systém, ale aj vzdelávanie po skončení školy. Niečo sa dokonca môžete naučiť i tak, že idete po ulici, čosi si prečítate, dozviete sa niečo nové a zase ste o niečo múdrejší. Tam niet čo hodnotiť, uznávať diplom. Spájanie takýchto podnetov je však výhodné, tlačí človeka dopredu.“

Neformálne vzdelávanie vie ohodnotiť len niekoľko európskych krajín. „Je len málo inštitúcií, ktoré to robia. Nezaujíma ich, kde pracujete, aké vzdelanie máte, či ste sa to naučili doma. Proste poviete, chcem sa dať otestovať napríklad v angličtine a oni vás otestujú a dajú vám potvrdenie, na akej úrovni jazyk ovládate.“

SkryťVypnúť reklamu

Hudba budúcnosti

Toto všetko však je u nás ešte veľmi vzdialenou hudbou budúcnosti. Hudbou budúcnosti sú i tzv. odborní poradcovia vo vzdelávaní, ktorí by mali ľuďom pomáhať pri hľadaní cesty v labyrinte informácií tak, aby našli užitočné informácie podľa svojich požiadaviek.

Takýmito odborníkmi by mali byť aj učitelia. Aby mohli vzdelávať, musia sa neustále učiť, držať krok s novými trendmi. O tom však už v ďalších článkoch v prílohe.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 7 467
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 076
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 264
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 666
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 057
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 849
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 580
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 559
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu