Vývojom cien pohonných látok by sa podľa premiéra Roberta Fica mala zaoberať budúcu stredu vláda. Podľa neho existuje viac možností na riešenie rastu cien pohonných látok. V jednom z predvolebných materiálov Smer uviedol, že po voľbách "prehodnotí úroveň sadzby spotrebnej dane z minerálnych olejov z hľadiska priemeru úrovne únie a duplicity zdanenia DPH".
Sadzba spotrebnej dane na pohonné látky je u nás o niečo vyššia ako v krajinách V 4, no v rámci celého spoločenstva patrí skôr do strednej kategórie. Únia stanovila najnižšiu možnú spotrebnú daň na 1000 litrov benzínu 359 eur (zhruba 13,80 koruny za liter), na rovnaké množstvo nafty o niečo menej - 302 eur (11,60 koruny za liter). U nás platíme štátu spotrebnú daň 15,5 koruny za liter benzínu a 14,5 koruny za liter nafty.
Dočasné zlacnenie
Keďže najnižšia možná sadzba spotrebnej dane na benzín v únii je 13,8 koruny za liter a 11,6 koruny za rovnaké množstvo nafty, slovenská vláda by mohla sadzbu pri benzíne pre limity únie znížiť len o 1,7 koruny za liter benzínu a o 2,9 koruny znížiť cenu nafty. Zníženie spotrebných daní z benzínu a nafty na najnižšiu možnú úroveň, akú dovoľuje Európska únia, by tak pri súčasnej spotrebe za jeden rok ochudobnila rozpočet približne o 5,65 miliardy korún.
Na Slovensku v roku 2000 motoristi spotreboval 795-tisíc litrov, v tomto roku by mohla spotreba stúpnuť na predpokladaných 866-tisíc litrov.
"Ak by vláda znížila spotrebnú daň, ceny benzínu a nafty znížime adekvátne voči novej sadzbe," povedal hlavný ekonóm Slovnaftu Marek Senkovič. Otázkou je, ako dlho by cena pri vysokom dopyte zostala nižšia. Skúsenosti z Poľska ukázali, že na nižšej spotrebnej dani zarobili práve čerpacie stanice, ktoré postupne ceny zvýšili na pôvodnú úroveň.
Konečné ceny závisia od daní
Na Slovensku je spotrebná daň za liter nafty o vyše korunu vyššia ako v Česku a približne o 2,7 koruny vyššia ako v Maďarsku, ktoré v súčasnosti stojí pred zvyšovaním cien. Asi o tri koruny menej spotrebných daní pri kúpe litra nafty platia Rakúšania. "Je to však výnimka, lebo ich spotrebná daň je pod povoleným limitom únie. Túto výnimku budú musieť v dohľadnom čase, podobne ako Grécko, Cyprus či Litva odstrániť," povedal Senkovič.
Daň z pridanej hodnoty a spotrebná daň u nás tvoria napríklad pri benzíne až 53,6 percenta konečnej ceny. To je stále pod priemerom únie 59,5 percenta. "Pri cenotvorbe je najrozhodujúcejšia výška daní. Základné ceny pohonných látok sa vo svete veľmi neodlišujú. Je to spôsobené tým, že rafinérie sú pod silným konkurenčným tlakom," povedal Senkovič.
Čistá cena benzínu a nafty v máji v dolároch
benzín | nafta | |
EU priemer | 0,666 | 0,689 |
Česko | 0,639 | 0,693 |
Slovensko | 0,646 | 0,673 |
V. Británia | 0,651 | 0,692 |
Maďarsko | 0,652 | 0,696 |
Nemecko | 0,655 | 0,659 |
Poľsko | 0,666 | 0,663 |
USA | 0,666 | 0,644 |
Rakúsko | 0,672 | 0,683 |
Japonsko | 0,677 | 0,676 |
Zdroj: EÚ
Spotreba na Slovensku v miliónoch litroch
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 (odhad) | |
Automobilové benzíny | 795 | 842 | 879 | 894 | 849 | 866 | 884 |
Motorová nafta | 877 | 940 | 1119 | 1091 | 1204 | 1337 | 1431 |
Zdroj: Slovenská asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu
Spotrebná daň na 1000 litrov pohonných látok (v Sk)
benzín | nafta | |
minimum únie | 13 792 | 11 602 |
Rakúsko | 16 020 | 11 410 |
Slovensko | 15 500 | 14 500 |
Česko | 15 996 | 13 442 |
Maďarsko | 14 380 | 11 810 |
Poľsko | 13 315 | 10 862 |
Zdroj: EÚ