Tovar z hypermarketov si každý mesiac odnášame v tonách plastových tašiek. Väčšina predajcov ich už nechce rozdávať zadarmo. ILUSTRAČNÉ FOTO SME - PAVOL MAJER
BRATISLAVA - Vysoké náklady, neekologickosť a plytvanie údajne nútia veľké obchodné reťazce prestať dávať zákazníkom igelitové tašky k nákupom zadarmo. Pred niekoľkými týždňami prestal rozdávať tašky reťazec Hypernova, zaradí sa tak napríklad medzi reťazce Billa alebo Lidl, ktoré tašky predávajú.
Keď predajne Hypernovy tašky ponúkali každému nakupujúcemu, podľa hovorkyne Diany Stankovej to firmu stálo každý mesiac vyše milióna korún. Hovorkyňa českého Tesca Jana Matoušková pre český denník MF Dnes povedala, že firma vlani rozdala viac ako 100 miliónov tašiek za zhruba 42 miliónov korún. Reťazec preto plánuje predávať tašku, ktorú bude môcť zákazník vrátiť, keď sa mu roztrhá a zadarmo dostane novú.
Slovenské Tesco podľa hovorkyne Oľgy Hrnčiarovej bude aj naďalej rozdávať igelitky zadarmo.
Drahá ropa, drahé tašky
Veľkým predajcom čoraz viac stúpajú náklady. Jedným z dôvodov sú aj vysoké ceny ropy. Presne tým istým tempom totiž rastú aj ceny derivátu ropy - polyetylénu - z ktorého sa igelitky vyrábajú. "Stúpli aj ceny elektriny a pracovnej sily, takže náklady na výrobu sú logicky vyššie," povedal konateľ firmy Fiam Ivan Šaro.
Tona lacnejších tašiek na jedno použitie podľa neho stojí asi 75-tisíc korún. Veľký hypermarket, ktorý na slovenskom trhu ponúka tašky zadarmo, môže spotrebovať 10 až 20 ton jednorazových igelitiek mesačne. V konečnom dôsledku ich však aj tak zaplatia zákazníci.
"Tašky nespoplatňujeme len pre vysoké ceny ropy, ale aj pre celkové náklady. Navyše, zistili sme, že keď zákazníci majú tašky voľne k dispozícii, vedie to k zbytočnému plytvaniu," povedala Stanková. Od júna firma zaviedla dva druhy tašiek. Pevnú a trvanlivejšiu za šesť korún, menšiu a menej pevnú za korunu. Práve "symbolická" korunová cena podľa vyhlásenia Hypernovy pokryje náklady.
Hypernova zvažuje aj používanie papierových tašiek, rovnako aj Tesco. "Počítame s verziou plátenej a papierovej tašky," povedala Hrnčiarová. Nespresnila však, kedy ju v predajniach začnú ponúkať.
Chcú byť ekologickí
Podľa zdroja blízkeho jednému z obchodných reťazcov na Slovensku neplytvajú jednorazovými taškami len zákazníci, ide aj o kvalitu.
"Sú príliš veľké a príliš tenké. Až 15 percent z nich sa poškodí hneď v predajni pri pokuse zákazníkov odniesť si nákup," povedal zdroj.
Veľké obchodné siete na celom svete, podobne ako tie naše, vyhlasujú, že chcú byť ekologickejšie. Môžu tým ušetriť, pretože podmienky pre podnikateľov, ktorí uvádzajú na trh plastové obaly, a teda aj tašky, sú čoraz prísnejšie.
Podľa slovenského zákona o odpadoch aj hypermarkety musia zabezpečiť opätovné využitie 28 percent objemu plastových obalov. Na budúci rok to už bude 38 percent. Keďže reťazce nemajú vlastný zber plastov a nevedia ich spracovať, musia za tieto služby platiť iným firmám.