Leitmotívom publikácie, ktorá je vlastne zborníkom z rovnomennej minuloročnej odbornej konferencie, je problém globalizácie a jej prítomnosti na dynamickej pôde mediálnej kultúry. Chápe sa ako sila, ktorá hýbe dvoma styčnými plochami - médiami a kultúrou. V tomto svetle môžeme zborník vnímať ako reakciu krehkej národnej kultúry na rôzne tendencie mainstreamovej kultúry, technológie a ekonomiky, ktorých spoločným menovateľom je práve spomínaná globalizácia.
Prispievatelia sa problém snažili zachytiť z rozličných hľadísk a tomu sa podriadili aj jednotlivé tematické celky: elektronické a printové médiá, rozhlasová tvorba, kresťanské médiá, multimédiá, reality show, internet a ich vplyv na detského prijímateľa.
Prvý tematický okruh je venovaný globalizačným tendenciám v elektronických a printových médiách. Autori sa tu zaoberajú všeobecnými i špecifickými vplyvmi na programovú skladbu médií či na médiá ako inštitúcie.
Kľúčovými prejavom globalizácie v médiách, ako sú odsúvanie kultúry a umenia na perifériu spoločenského záujmu, ich komercializácii, sa venuje Marta Žilková. Za dôležitú v tomto prípade považuje televíziu, ktorá však výchovou k pasivite vedie k nebezpečnému dôsledku, keď "stav mediálnej kultúry a jej vnímanie závisia od mediálneho analfabetizmu".
V kapitolách venovaných rozhlasovej tvorbe sa venuje pozornosť niektorým aspektom dnes do veľkej miery zaznávanej a podceňovanej pôvodnej dramatickej tvorby a jej postaveniu v rámci mediálneho mixu. Prí?spevky tejto časti sú navyše doplnené zvukovými nahrávkami, čo zborník nepochybne obohacuje.
Mimoriadne aktuálna je aj časť zaoberajúca sa multimediálnym umením. Zachytáva niektoré transformujúce sa aspekty (umeleckej) komunikácie. Dôležitá tak je i otázka internetu. Autori uvažujú predovšetkým o vplyve internetu na príjemcu, ale aj o prítomnosti literatúry a umenia v jeho prostredí.
Autori ďalej polemizujú o prítomnosti zábavy v televíznom vysielaní. Žánrovo je tento trend podporovaný nielen rodinnými seriálmi, ale predovšetkým súťažnými či zábavnými programami, ktorým dnes dominujú reality show. Tie predstavujú akýsi súčasný konglomerát mediálnych globalizačných snáh v stredoeurópskom mediálnom i kultúrnom priestore.
Mediálna kultúra predstavuje krehký svet, ktorý treba chrániť a predovšetkým na vedeckej úrovni naň patrične reagovať. Ponúkaný zborník mimoriadneho počtu 45 štúdií od slovenských, českých a poľských autorov napĺňa tieto ambície. Je hodnotným príspevkom k viacúrovňovému pochopeniu prítomnosti globalizácie v mediálnej kultúre.
Autor: PETER MIKULÁŠ (Autor je publicista)