Jedným z dôvodov, pre ktoré sa môžu dopravcovia dostať do sporu so samosprávou, ktorá si u nich objednáva výkony vo verejnom záujme, môžu byť náklady dopravcov spojené s obnovou vozového parku. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR |
BRATISLAVA - Na Slovensku zatiaľ nehrozí, že by náhle prestali premávať autobusy na niekoľkých stovkách liniek, ako sa to stalo minulý týždeň v českom Ústeckom kraji, zhodli sa predstavitelia samosprávnych krajov, ktorým patrí prímestská autobusová doprava, Zväz autobusových dopravcov aj minister dopravy Ľubomír Vážny zo Smeru.
Ústeckemu dopravnému podniku samospráva neuhradila stomiliónovú stratu z nerentabilnej osobnej dopravy. Región tak zostal od minulého utorka do štvrtka bez stoviek autobusových spojov, najmä do odľahlejších obcí, čo sa dotklo asi 40-tisíc ľudí. Hejtman Ústeckého kraja Jiří Šulc považuje požiadavky dopravcu za neprípustné.
Dotácie žiadajú od štátu
Vyššie dotácie od samospráv a štátu požadujú aj slovenskí autobusoví dopravcovia. Stále sa nevie, či im straty zo sociálnych zliav na cestovné má nahrádzať štát alebo samospráva. Vážny sa napriek tomu neobáva, že by aj na Slovensku mohla vzniknúť podobná kríza ako v Ústeckom kraji. „Zatiaľ sa kraje nestavajú k problému tak, že nevedia zvládať kompetencie,“ povedal.
Ak by napokon aj k problémom v doprave došlo, Vážny si vie predstaviť, že by „riešenie zobral do rúk štát“. Problémy s obnovením zmlúv o výkonoch vo verejnom záujme môžu nastať koncom roka, kedy zvyčajne kraje začínajú rokovať o výške a podmienkach dotácií na nasledujúci rok.
Dopravcovia aj kraje chcú dosiahnuť, aby povinnosť dotovať sociálne zľavy na cestovnom - napríklad pre študentov, dôchodcov či telesne postihnutých— ľudí - prešla späť na štát. „Som presvedčený, že sociálne zľavy by mal hradiť štát, pretože ide o prenesenú kompetenciu,“ povedal prešovský župan Peter Chudík. Ak bremeno sociálnych dotácií neprejde na štát, môžu podľa prezidenta Zväzu autobusovej dopravy na Slovensku Georga Trabelssieho nastať veľké škrty v doprave alebo výrazne zdražieť cestovné.
Spory zatiaľ nie sú
Hoci regionálnym dopravcom peniaze chýbajú, so župami ostré spory o výške dotácií zatiaľ nemajú. „Na tento rok máme náležitosti v poriadku, naše vzťahy s Bratislavským samosprávnym krajom sú korektné,“ povedala hovorkyňa bratislavskej SAD Eva Vozárová. Vzťahy s dvomi tamojšími prepravcami si pochvaľuje aj nitriansky župan Milan Belica. „Máme riadne uzatvorené zmluvy a náklady na výkony vo verejnom záujme podrobne kontrolujeme. Dopravca je transparentný.“ Župa však autobusovým spoločnostiam v Nitre a v Nových Zámkoch dlhuje po 15 miliónov korún.
Prešovský samosprávny kraj si v tomto roku objednal služby vo verejnom záujme za 195 miliónov korún. Dopravcom to podľa Chudíka nestačí, hovoria, že majú vyššie náklady a žiadajú ďalších 50 miliónov. „Nedokážeme spoľahlivo vyhodnotiť, či sú tieto požiadavky oprávnené,“ hovorí.
O nedostatku peňazí hovorí aj Ivana Strelcová zo Slovenskej investičnej a realitnej spoločnosti, ktorá zabezpečuje dopravu v Trenčíne a Žiline. Náklady pri tom podľa nej rastú „zo dňa na deň“, lebo sa zdražujú pohonné látky. „Problémy však prepravcovia budú riešiť celoplošne rokovaniami so župami a s vládou,“ povedala.
Krízu zavinili obe strany
ÚSTÍ NAD LABEM, PRAHA - Kolaps autobusovej dopravy, ktorý minulý týždeň postihol v Ústeckom kraji desaťtisíce ľudí, zavinili podľa odborníka na verejnú dopravu Jána Kašíka, zo spoločnosti Baptie, obe strany sporu.
Ústecký kraj sa snažil minimalizovať dotácie na obslužnosť a krajský Dopravný podnik si chcel zvýšiť náklady svojho podnikania. Kraj aj dopravca svorne tvrdia, že ich postup je v súlade so zákonmi. Ústecký kraj musí podľa zákona hospodárne nakladať s verejnými financiami, dopravný podnik vraj zase podľa zákona musí investovať do obnovy vozového parku.
Za nezmyselný krok Ústeckého kraja Kašík označil výpoveď zmluvy dopravcovi. Pre stav, ktorý teraz vznikol, nemá zákon riešenie.
Obnova vozového parku môže vyvolať spory medzi dopravcami a krajmi aj u nás. „V Nitrianskom kraji treba obnoviť asi 60 percent vozového parku. To, že ústecký prepravca prestal jazdiť, je oprávnené, je to dôsledok dlhodobého neriešenia problému,“ povedal šéf nitrianskej župy Milan Belica. Prezident slovenského Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie odhaduje, že na Slovensku treba aktuálne vymeniť asi tretinu autobusov.
(čtk, lh)