Odstavenie autobusov ako v Česku u nás zatiaľ nehrozí

BRATISLAVA - Na Slovensku zatiaľ nehrozí, že by náhle prestali premávať autobusy na niekoľkých stovkách liniek, ako sa to stalo minulý týždeň v českom Ústeckom kraji, zhodli sa predstavitelia samosprávnych krajov, ktorým patrí prímestská autobusová doprav

Jedným z dôvodov, pre ktoré sa môžu dopravcovia dostať do sporu so samosprávou, ktorá si u nich objednáva výkony vo verejnom záujme, môžu byť náklady dopravcov spojené s obnovou vozového parku.

ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR

BRATISLAVA - Na Slovensku zatiaľ nehrozí, že by náhle prestali premávať autobusy na niekoľkých stovkách liniek, ako sa to stalo minulý týždeň v českom Ústeckom kraji, zhodli sa predstavitelia samosprávnych krajov, ktorým patrí prímestská autobusová doprava, Zväz autobusových dopravcov aj minister dopravy Ľubomír Vážny zo Smeru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ústeckemu dopravnému podniku samospráva neuhradila stomiliónovú stratu z nerentabilnej osobnej dopravy. Región tak zostal od minulého utorka do štvrtka bez stoviek autobusových spojov, najmä do odľahlejších obcí, čo sa dotklo asi 40-tisíc ľudí. Hejtman Ústeckého kraja Jiří Šulc považuje požiadavky dopravcu za neprípustné.

SkryťVypnúť reklamu

Dotácie žiadajú od štátu

Vyššie dotácie od samospráv a štátu požadujú aj slovenskí autobusoví dopravcovia. Stále sa nevie, či im straty zo sociálnych zliav na cestovné má nahrádzať štát alebo samospráva. Vážny sa napriek tomu neobáva, že by aj na Slovensku mohla vzniknúť podobná kríza ako v Ústeckom kraji. „Zatiaľ sa kraje nestavajú k problému tak, že nevedia zvládať kompetencie,“ povedal.

Ak by napokon aj k problémom v doprave došlo, Vážny si vie predstaviť, že by „riešenie zobral do rúk štát“. Problémy s obnovením zmlúv o výkonoch vo verejnom záujme môžu nastať koncom roka, kedy zvyčajne kraje začínajú rokovať o výške a podmienkach dotácií na nasledujúci rok.

Dopravcovia aj kraje chcú dosiahnuť, aby povinnosť dotovať sociálne zľavy na cestovnom - napríklad pre študentov, dôchodcov či telesne postihnutých— ľudí - prešla späť na štát. „Som presvedčený, že sociálne zľavy by mal hradiť štát, pretože ide o prenesenú kompetenciu,“ povedal prešovský župan Peter Chudík. Ak bremeno sociálnych dotácií neprejde na štát, môžu podľa prezidenta Zväzu autobusovej dopravy na Slovensku Georga Trabelssieho nastať veľké škrty v doprave alebo výrazne zdražieť cestovné.

SkryťVypnúť reklamu

Spory zatiaľ nie sú

Hoci regionálnym dopravcom peniaze chýbajú, so župami ostré spory o výške dotácií zatiaľ nemajú. „Na tento rok máme náležitosti v poriadku, naše vzťahy s Bratislavským samosprávnym krajom sú korektné,“ povedala hovorkyňa bratislavskej SAD Eva Vozárová. Vzťahy s dvomi tamojšími prepravcami si pochvaľuje aj nitriansky župan Milan Belica. „Máme riadne uzatvorené zmluvy a náklady na výkony vo verejnom záujme podrobne kontrolujeme. Dopravca je transparentný.“ Župa však autobusovým spoločnostiam v Nitre a v Nových Zámkoch dlhuje po 15 miliónov korún.

Prešovský samosprávny kraj si v tomto roku objednal služby vo verejnom záujme za 195 miliónov korún. Dopravcom to podľa Chudíka nestačí, hovoria, že majú vyššie náklady a žiadajú ďalších 50 miliónov. „Nedokážeme spoľahlivo vyhodnotiť, či sú tieto požiadavky oprávnené,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

O nedostatku peňazí hovorí aj Ivana Strelcová zo Slovenskej investičnej a realitnej spoločnosti, ktorá zabezpečuje dopravu v Trenčíne a Žiline. Náklady pri tom podľa nej rastú „zo dňa na deň“, lebo sa zdražujú pohonné látky. „Problémy však prepravcovia budú riešiť celoplošne rokovaniami so župami a s vládou,“ povedala.

Krízu zavinili obe strany

ÚSTÍ NAD LABEM, PRAHA - Kolaps autobusovej dopravy, ktorý minulý týždeň postihol v Ústeckom kraji desaťtisíce ľudí, zavinili podľa odborníka na verejnú dopravu Jána Kašíka, zo spoločnosti Baptie, obe strany sporu.

Ústecký kraj sa snažil minimalizovať dotácie na obslužnosť a krajský Dopravný podnik si chcel zvýšiť náklady svojho podnikania. Kraj aj dopravca svorne tvrdia, že ich postup je v súlade so zákonmi. Ústecký kraj musí podľa zákona hospodárne nakladať s verejnými financiami, dopravný podnik vraj zase podľa zákona musí investovať do obnovy vozového parku.

SkryťVypnúť reklamu

Za nezmyselný krok Ústeckého kraja Kašík označil výpoveď zmluvy dopravcovi. Pre stav, ktorý teraz vznikol, nemá zákon riešenie.

Obnova vozového parku môže vyvolať spory medzi dopravcami a krajmi aj u nás. „V Nitrianskom kraji treba obnoviť asi 60 percent vozového parku. To, že ústecký prepravca prestal jazdiť, je oprávnené, je to dôsledok dlhodobého neriešenia problému,“ povedal šéf nitrianskej župy Milan Belica. Prezident slovenského Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie odhaduje, že na Slovensku treba aktuálne vymeniť asi tretinu autobusov.

(čtk, lh)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 13 772
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 294
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 816
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 835
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 518
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 341
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 190
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu