BRATISLAVA – Slovenským lodeniciam Komárno (SLKB), a. s. Bratislava, nazývaným tiež nové lodenice, sa podarilo dospieť k dohode s rakúskou Centrobankou o financovaní dostavby dvoch lodí. Ide o lode typu Baltic, najväčšie plavidlá, aké sa doteraz v Komárne stavali. Potvrdil to včera predseda predstavenstva SLKB Jozef Žucha.
Lode sa nepodarilo dokončiť v pôvodnej spoločnosti Slovenské lodenice Komárno (SLK) a v súčasnosti sú rozpracované asi na 30 percent. Spolu s tromi loďami stavanými pod štátnou zárukou by tak nové lodenice v tomto roku mohli postaviť spolu päť lodí. To by malo postupne priniesť prácu približne pre 600 ľudí, ktorí boli uvoľnení po vyhlásení konkurzu na SLK. Ako povedal Žucha, už v týchto dňoch nové lodenice zamestnávajú 300 ľudí, z toho asi 100 pracuje na dohodu. Dnes lodenice zoberú ďalších 30 „dohodárov“ a v pondelok zamestnajú 100 nových pracovníkov do trvalého pracovného pomeru. Ide o ľudí, ktorí boli nútení zostať doma po tom, čo im pôvodné SLK neboli schopné ponúknuť prácu. Aj preto je podľa Žuchu pomerne ťažké, aby si opäť navykli na riadny osemapolhodinový pracovný čas.
Vo výrobných halách lodeníc je v súčasnosti rozpracovaných viacero kýlov plavidiel. Z nich desať je certifikovaných a v prípade získania financií sú teda pripravené na stavbu.
S lodenicami je v tesnom kontakte majiteľ nemeckej spoločnosti Wessels, pre ktorú v Komárne stavajú dve z troch lodí krytých štátnou zárukou. Wessels si podľa Žuchu objednal aj niečo navyše, pred uzavretím rokovaní je to však predčasné konkretizovať. Podľa Žuchu majú o vstup do stavby lodí záujem aj Citybank, AIG, VÚB a Eximbanka. Konečným riešením lodiarskej výroby v regióne však má byť vstup zahraničného investora. To si podľa Žuchu vyžiada minimálne ďalšie dva roky. Dovtedy musia nové lodenice získať meno v lodiarskom priemysle a tým aj dôveru zahraničných partnerov. O vstup do lodeníc už prejavili záujem dve skupiny – jedna z Európy a jedna zložená zo záujemcov z USA, Ázie i Austrálie.
TOMÁŠ KURTANSKÝ