Fitnescentier pribúda, no v lete majú najmenej zákazníkov

BRATISLAVA - Za posledných päť rokov sa počet profesionálnych fitnescentier na Slovensku zdvojnásobil približne na štyristo, hovorí generálny sektretár Slovenskej asociácie kulturistiky a silového trojboja Peter Uríček.

ILUSTRAČNÉ FOTO – ČTK

Vstupné v Bratislave vyjde v priemere asi na 1000 korún mesačne, v menších mestách sú ceny nižšie zhruba o polovicu. Tržby ovplyvňuje sezóna. „Práve v lete chodia ľudia k činkám či na aerobik z celého roku najmenej,“ povedal Uríček. Môžu za to dovolenky a prílišné teplo, ale niektoré známe a dobre vybavené centrá napríklad v Bratislave sú plné aj v týchto dňoch.

Tržby rastú v zime

Nadšenci cvičia vo fitnescentrách najradšej od januára do mája. „Počas sviatkov návštevnosť klesá. Zaujímavé je, že ženy takmer nechodia cvičiť v septembri a októbri,“ povedal Uríček, ktorý v Trnave prevádzkuje fitnescentrum už 16 rokov. Môže to podľa neho súvisieť so začiatkom školského roku a prípravou na sviatky, keď sa viac šetrí na darčeky. Jeho klientelu tvoria prevažne mladí ľudia a tretinu ženy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V Trnave bolo podľa neho na začiatku 90. rokov iba jedno centrum, na prelome storočí už štyri a v posledných rokoch pribudli ďalšie tri. Uríček odhaduje, že v slovenských mestách so 70-tisíc obyvateľmi je približne sedem fitnescentier. V hlavnom meste ich je viac ako šesťdesiat.

K rastúcej obľube fitnescentier podľa sociologičky Zuzany Kusej prispieva dynamický životný štýl v mestách. „Čoraz viac ľudí pracuje intelektuálne, celý deň sú zavretí v kanceláriách a takto si nahrádzajú nedostatok pohybu. Trénovanie vo fitnescentrách šetrí čas a je spojené s určitým komfortom,“ povedala. Náročnejší a solventnejší si priplatia aj za osobného trénera. Jeho cena spravidla rastie, ak má prestíž a napríklad medaily zo športových súťaží. Jedna hodina s profesionálom môže vyjsť od 100 do 700 korún.

SkryťVypnúť reklamu

Chcú osloviť každého

Trendom je podľa predsedu Asociácie aerobiku Jozefa Leška aj to, že podnikatelia rozširujú svoje služby na čo najviac ľudí. Mnohé fitnescentrá majú okrem činiek a strojov aj sály na aerobik, ponúkajú tréningové programy pre tehotné ženy či ženy s deťmi. Zriedkavé nie sú ani masáže, perličkové kúpele či vlasové štúdiá.

Aj keď náklady na prevádzku sa zvyšujú, napríklad s rastúcimi cenami energií, Leško si myslí, že dobre vybavené a situované centrá nemôžu byť stratové. Náklady na vybavenie profesionálneho fitnescentra sa u nás podľa neho pohybujú od pol milióna do troch miliónov korún.

Životný štýl fitnes u nás prerazil aj do domácností. Stovky záujemcov si objednávajú napríklad stacionárne bicykle či bežecké pásy, hoci stoja aj 20- až 40-tisíc korún, povedal Adrian Tršťka z veľkoobchodu športových potrieb Insportline. Predaj strojov na cvičenie pre domácnosti podľa neho oproti minulým rokom vzrástol, obchody sa najlepšie hýbu na jeseň, v zime a na jar. Podobné výrobky na Slovensku do domácností predáva ešte asi päť veľkopredajcov.

SkryťVypnúť reklamu

Kult krásneho tela

Pohyb a pestovanie vyšportovaného tela boli v spoločnosti propagované celé minulé storočie, dnes úspechu fitnescentier podľa Kusej nahráva aj silná medializácia krásneho tela v reklame a vo filmoch. „Správne miery sú v obľube a biznis sa na to naštepuje,“ hovorí.

Krása a zdravie sa dnes dávajú do prirodzenej súvislosti. Reformou zdravotníctva sa postupne odbúrava aj účasť štátu na zdravotnej starostlivosti a zdôrazňuje sa individuálna zodpovednosť za vlastné zdravie, aj preto sú fitnescentrá také obľúbené, myslí si Kusá.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 13 858
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 298
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 829
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 837
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 524
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 348
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 183
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu