ILUSTRAČNÉ FOTO – ČTK |
Vstupné v Bratislave vyjde v priemere asi na 1000 korún mesačne, v menších mestách sú ceny nižšie zhruba o polovicu. Tržby ovplyvňuje sezóna. „Práve v lete chodia ľudia k činkám či na aerobik z celého roku najmenej,“ povedal Uríček. Môžu za to dovolenky a prílišné teplo, ale niektoré známe a dobre vybavené centrá napríklad v Bratislave sú plné aj v týchto dňoch.
Tržby rastú v zime
Nadšenci cvičia vo fitnescentrách najradšej od januára do mája. „Počas sviatkov návštevnosť klesá. Zaujímavé je, že ženy takmer nechodia cvičiť v septembri a októbri,“ povedal Uríček, ktorý v Trnave prevádzkuje fitnescentrum už 16 rokov. Môže to podľa neho súvisieť so začiatkom školského roku a prípravou na sviatky, keď sa viac šetrí na darčeky. Jeho klientelu tvoria prevažne mladí ľudia a tretinu ženy.
V Trnave bolo podľa neho na začiatku 90. rokov iba jedno centrum, na prelome storočí už štyri a v posledných rokoch pribudli ďalšie tri. Uríček odhaduje, že v slovenských mestách so 70-tisíc obyvateľmi je približne sedem fitnescentier. V hlavnom meste ich je viac ako šesťdesiat.
K rastúcej obľube fitnescentier podľa sociologičky Zuzany Kusej prispieva dynamický životný štýl v mestách. „Čoraz viac ľudí pracuje intelektuálne, celý deň sú zavretí v kanceláriách a takto si nahrádzajú nedostatok pohybu. Trénovanie vo fitnescentrách šetrí čas a je spojené s určitým komfortom,“ povedala. Náročnejší a solventnejší si priplatia aj za osobného trénera. Jeho cena spravidla rastie, ak má prestíž a napríklad medaily zo športových súťaží. Jedna hodina s profesionálom môže vyjsť od 100 do 700 korún.
Chcú osloviť každého
Trendom je podľa predsedu Asociácie aerobiku Jozefa Leška aj to, že podnikatelia rozširujú svoje služby na čo najviac ľudí. Mnohé fitnescentrá majú okrem činiek a strojov aj sály na aerobik, ponúkajú tréningové programy pre tehotné ženy či ženy s deťmi. Zriedkavé nie sú ani masáže, perličkové kúpele či vlasové štúdiá.
Aj keď náklady na prevádzku sa zvyšujú, napríklad s rastúcimi cenami energií, Leško si myslí, že dobre vybavené a situované centrá nemôžu byť stratové. Náklady na vybavenie profesionálneho fitnescentra sa u nás podľa neho pohybujú od pol milióna do troch miliónov korún.
Životný štýl fitnes u nás prerazil aj do domácností. Stovky záujemcov si objednávajú napríklad stacionárne bicykle či bežecké pásy, hoci stoja aj 20- až 40-tisíc korún, povedal Adrian Tršťka z veľkoobchodu športových potrieb Insportline. Predaj strojov na cvičenie pre domácnosti podľa neho oproti minulým rokom vzrástol, obchody sa najlepšie hýbu na jeseň, v zime a na jar. Podobné výrobky na Slovensku do domácností predáva ešte asi päť veľkopredajcov.
Kult krásneho tela
Pohyb a pestovanie vyšportovaného tela boli v spoločnosti propagované celé minulé storočie, dnes úspechu fitnescentier podľa Kusej nahráva aj silná medializácia krásneho tela v reklame a vo filmoch. „Správne miery sú v obľube a biznis sa na to naštepuje,“ hovorí.
Krása a zdravie sa dnes dávajú do prirodzenej súvislosti. Reformou zdravotníctva sa postupne odbúrava aj účasť štátu na zdravotnej starostlivosti a zdôrazňuje sa individuálna zodpovednosť za vlastné zdravie, aj preto sú fitnescentrá také obľúbené, myslí si Kusá.